A BHPgumi csapata most lerántja a DOT-ról a leplet!

A DOT nem egyenlő date of tire! Tudja-e, hogy mit jelent?

Ügyfeleinket, Vásárlóinkat napi szinten foglalkoztatja a gumiabroncsok gyártási éve, a gumik várható élettartama, DOT száma és a használt gumik kérdése. Cégünk arculata is e mentén formálódik, hiszen egyik legfőbb vonzerőnk, hogy nem árulunk 2 évnél idősebb abroncsokat. (Az elenyésző kifutó készletet leszámítva, de ilyen rendelés esetben előre tájékoztatjuk a gumik DOT számáról a Megrendelőnket).

A jelenlegi abroncsok élettartama kb. 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Azaz 5 évig újként lehet rájuk tekinteni. Nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA) közleménye szerint a maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártott gumikra használható az „új” megnevezés.

Haladjunk sorjában! Cikkünk legfőbb célja a témával kapcsolatban minduntalan felmerülő kérdések egyértelmű megválaszolása, valamint a tévhitek, bizonytalanságok eloszlatása. Tesszük mindezt a hatályos törvényeink és a szakértői vélemények által.

A DOT szám jelentése
A sokak által tévesen értelmezett DOT, nem a „date of tire”-t jelenti, hanem az amerikai egyesült államokbeli U.S. Department of Transportation-t, valamint az általuk bevezetett szabványos jelöléseket jelenti, amelyek a téli és a nyári gumikon megjelennek.

DOT szám mizéria, avagy mikortól számít öregnek a gumiabroncs?

Amikor egy fogyasztó gumiabroncsot vásárol a kereskedőtől és az oldalfalán feltüntetett gyártási dátumból az derül ki, (ez az ún. DOT szám az amerikai egyesült államokbeli U.S Department of Transportation által bevezetett szabványos jelölés alapján. A rövidítés is őket idézi: DOT) hogy a termék egy évnél öregebb, félelem és gyanakvás lesz úrrá rajta. A DOT szám alapján könnyedén megállapítható, hogy mikor állították elő az abroncsot. A 2000 után gyártott abroncsok esetében a DOT szám négy számjegyből áll, amelyek közül az első kettő az év adott hetét a második kettő az évet jelöli. Például 0311 – 2011 3. hetét jelenti.

dot

A DOT számból a gyártás helye is kiderül, mely szintén igen sokszor érdekli a potenciális vásárlókat. Így megosztjuk az értelmezéséhez szükséges táblázat elérhetőségét: http://www.tiresafetygroup.com/tire-dot-plant-codes-sorted-plant-code/
Egy felmérés szerint ilyenkor két dolog foglalkoztatja a vevőt: hogy miért jóval régebbi a gyártás időpontja, mint a vásárlásé és vajon megfelelően volt-e tárolva az abroncs, nem károsodott-e mire hozzá jutott? „Rögtön meg kell nyugtatnunk a vevőt, amennyiben a gumiabroncs, megfelelően volt tárolva károsodás az állagában nem történhetett, mint például a romlandó élelmiszereknél. A gyártás során a gumiabroncsba olyan adalékanyagokat tesznek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást, az idő előtti öregedést és a teljesítmény romlását. Ezek az adalékanyagok biztosítják, hogy az abroncs tulajdonságai megmaradjanak, még ha évekig is tárolják azokat.”-írja a gumi.hu szakértői csapata. A hozzáértők véleménye és az összehasonlító tesztek is azt mutatják, hogy a gyártás után öt évvel az abroncsok teljesítménye nem romlott, amennyiben a tárolás szakszerű volt. Garanciális hátrány sem éri a vásárlót, mivel ez a megvásárlás dátumától lép életbe nem a gyártástól. A gumiabroncs élettartama nagymértékben attól függ, milyen célra és milyen körülmények között használják őket.

Ma nincs szabály az abroncsok élettartamát illetően. A kereskedő egyénileg döntheti el, hogy hány éves korig hozza forgalomba a gumiabroncsokat. Azonban általánosságban elfogadott szabály, hogy a hat évesnél fiatalabb gumiabroncs teljes értékű termékként forgalmazható, ez után a kor után számít DOT-osnak, és érték csökkentként árusítják. A gyártó véleménye szerint a tíz évnél öregebb abroncsot le kell cserélni állapotától függetlenül. Erre ritkán kerül sor, mert a futófelület előbb elkopik.
A témáról a MARSO Kft. honlapján is kimerítő részletességgel olvashatunk: http://www.marso.hu/hirek/egyeb/a-dot-szam-jeloleserol

Hogyan kell megállapítani az abroncsok korát? DOT

A Goodyear Dunlop Tires Hungary és az Ipsos Tambor közvélemény-kutató cég 2013 júliusában kiterjedt kutatást végzett, hogy felmérje, mennyire ismerik az autósok a gumiabroncsaik korát, a kor meghatározásának módját és hogy mikor vásárolnak új abroncsokat. A felmérés kiterjedt még több, ehhez kapcsolódó témára is. A kutatásban magyar, szlovák és cseh 18 és 65 év közötti aktív autóvezetők vettek részt. A válaszadók száma Magyarországon 520 fő, Csehországban 505 fő, Szlovákiában pedig 518 fő volt.

Lenka Majková, a Goodyear Dunlop marketing specialistája elmondta, hogy a gumiabroncsok életkora egy olyan paraméter, amelyet az autós társadalom jelentős része helytelenül értelmez. Többségük tévesen úgy gondolja, hogy az 1-2 évvel korábban gyártott új abroncsok gyengébb minőségűek az éppen aktuális évben gyártott abroncsoknál. A valóságban az optimális körülmények között tárolt gumiabroncsok körülbelül három évig képesek megőrizni eredeti tulajdonságaikat. http://www.autogumiakcio.hu/cikk/csak-minden-harmadik-autos-tudja-hogyan-kell-megallapitani-az-abroncsok-korat

Mégis mi a gond a nem az adott évben gyártott gumiabroncsokkal?

A Magyar Gumiabroncs Szövetség az alábbi közleményt tette közzé, amelyet teljes egészében olvashat a következőkben: „A gumiabroncs nem gyorsan romló termék, hanem tartós fogyasztási eszköz: szakszerű tárolás esetén a nem használt abroncs 5 évig mindenképpen újnak tekinthető, azaz felszerelhető! A HTA szakértői szerint a gyártás után 5 évvel az abroncsok teljesítménye nem romlik, amennyiben azok tárolása szakszerű volt és a felszerelést követő további 5 évig használható. Ugyanakkor hivatalos vásárlás esetén semmiféle garanciális hátrány nem érheti a fogyasztót, mert a garancia a vásárlás napjától érvényes, nem a gumiabroncs gyártási idejétől.  A HTA tagcégek gyakorlata szerint 5 évnél idősebb, de új gumiabroncsokat nem szoktak értékesíteni, általában a legtöbb értékesítésre kerülő abroncsot az aktuális vagy az azt megelőző évben gyártották, ritkábban két évvel korábban. Az 5 évesnél fiatalabb gumiabroncsok teljes értékű termékként forgalmazhatók, az 5 évnél idősebbeket szokták már olcsóbban árusítani a kereskedők.
Jelenleg nincs olyan jogszabály, ami szabályozná, hogy mikor kell a gumiabroncsokat véglegesen lecserélni, de a HTA szakembereinek véleménye szerint 10 évnél idősebb – akár még nem használt – abroncsokat semmilyen körülmények között ne vásároljunk meg, és ne is használjunk már!” A közlemény teljes egészében olvasható a Magyar Gumiabroncs Szövetség honlapján: http://www.hta.org.hu/kozlemeny.html

Gumiabroncsot vásárol, nem tejfölt!
Hallottunk a szakmában olyan anekdotákat is a DOT szám kapcsán, hogy egy Vásárló érdeklődött a kereskedőnél, hogy mikori az abroncs, majd megrendelte. Eltelt pár óra és lemondta a rendelését, mert talált egy másik kereskedőnél egy 3 héttel „fiatalabbat”. Ez teljességgel nonszensz, nem tejfölről beszélünk, aminek napokon belül lejár a szavatossága.

Ahogy nem számít az, hogy a megvásárolt számítógépes processzor, vagy a SMART tv, mikori gyártású, úgy alapvetően az sem számít, hogy az abroncs a 2 éven belül mikor készült.

Létezik túl öreg gumi? Jár-e hatósági következményekkel a használatuk?

A DOT-szám körüli aggályok után a leggyakrabban megfogalmazott fogyasztói kérdés a Totalcar Magazin szerint: Létezik-e olyan, hogy túl öreg gumi és bünteti-e a törvény a használatukat? Habár a korábbiakban már utaltunk erre, ezúttal válaszoljon helyettünk a GUMIDOKTOR:
„Nem a rendőr miatt, hanem a saját – és a többi közlekedő – biztonsága érdekében kellene lecserélnie a 10 évnél régebbi gumikat. A hatóság – nem túl helyesen – a kort nem nézi, csak az állapotot. Repedezett-e, elszíneződött-e, sérült-e a gumi, illetve megvan-e a törvényileg előírt profilmélység.
A legtöbb abroncsgyártó egyetért abban, hogy a termékeik 6, maximum 8 éves korukig használhatók teljes biztonság mellett, ezen túl már olyan öregedési jelek mutatkozhatnak, amelyek esetenként akár drasztikusan rontják a gumi eredeti tulajdonságait. A megfelelő profilmélység megléte önmagában tehát nem elég, akik keveset járnak autóval, sokszor az öregedés miatt kell lecserélniük az abroncsaikat, nem azért mert elkopott. Ha majd újakra cseréli a meglévő gumikat, biztos vagyok benne, hogy meg fogja érezni a különbséget!
Üdv, Gumidoki

A következőkben felmerülő kérdéseket az Abroncs Kereskedőház Kft szakértő referense válaszolja meg:
Hogyan ismerhető fel a téli gumi?
AKH: Bár a téli gumikat a futófelület mintázatáról is azonosíthatjuk, biztosra úgy mehetünk, az M+S jelzés (sár+hó) mellett egy kis hópelyhet is látunk az abroncs oldalfalán. Nem szabad csak az egyik tengelyen használni téli gumikat, cseréljük mind a négyet! A kevésbé kopott abroncsokat a hátsó tengelyre szereltessük, hogy a kocsi fara stabil maradjon kritikus helyzetben.
Mi az élettartama egy abroncsnak?
AKH: A jelenlegi szabályok szerint minimum 4 milliméteres mélységűnek kell lennie a bordázatnak a téli abroncsoknál. Ez alatt drasztikusan romlik a gumik tapadása és vízelvezetési tulajdonsága. Szintén kiemelten fontos az abroncs kora, amit az úgynevezett DOT-szám jelez. Ennek négy karaktere írja le, mikor készült a gumi, így a 2312 számú abroncsot: 2012. 23. hetében gyártották. Szakemberek még akkor is javasolják a 6 éves gumik cseréjét, ha azok nem koptak el, a 4 évesnél idősebb abroncsot érdemes évente szakembernek megmutatni.
A cikk teljes tartalma itt olvasható: http://www.vezess.hu/hirek/2015/12/07/miert-kell-teli-gumi-2/ Ha további információra van szüksége, látogasson el az AKH felületére: http://www.akh.hu/?page=kapcsolat http://www.hta.org.hu/aktualis.html

Magyarország 2017-től gumiabroncs nagyhatalom lehet:
A Dunlop, Falken, Hankook, Bridgestone és Michelin után a Sumitomo is felkerül a magyar gumitérképre. (Ahol egyébként a német Continental is fent van, igaz nem gumiabroncs, hanem autóalkatrész vonalon.) A Napi Gazdaság úgy tudja, már jövőre el is készülhet a gyártói bázis. A cég, évi kétmilliárd nyári és téli gumit értékesítést tervez, ebből több mint 410 milliót Európában.

DOT-számra és minőségre vonatkozó előírások és szakértői vélemények a magyarországi gyártóknál:
Bridgestone: A szakszerű tárolásnak köszönhetően az általunk értékesített három évnél nem idősebb abroncsok teljes mértékben azonos állagúak az éppen a múlt héten készültekkel! Azon aggodalom, hogy a különböző időpontban gyártott azonos specifikációjú termékek esetleg eltérnek, teljes mértékben alaptalan. – Az alkalmazott gyártástechnológia és minőség-ellenőrzési folyamatok egyenes következménye, hogy minden termék 100%-ig azonos paraméterekkel bír. A gyártás racionalizálásának következményeképp egy gyártó sem gyárt minden terméket minden méretben folyamatosan, így előfordul, hogy adott méretű és mintázatú termékből csak korábbi DOT számú áll rendelkezésre. Ez semmilyen körülmények között sem jelenti azt, hogy az adott termék bármely paraméterében rosszabb lenne, mint a mai napon készült termékek. Forrás: www.bridgestone.hu Bridgestone Magyarország Kft.

Michelin: A Michelin felmérése szerint a gumiabroncsok körülbelül 10 éves korukig nyújtják az elvárt anyag- és szerkezeti tulajdonságokat. Ebbe természetesen érdemes beleszámítani az autón eltöltött 5-6-7 évet is. Forrás: www.michelin.hu Michelin Magyarország Kft.

A Michelin részletesen foglalkozik a kérdéses témával 2009-es Normák és szabályozás című kiadványában, illetve 2010-es A gumiabroncs öregedése című publikációjában. Konkrét fejezetet szentelnek a “Miért fontos a DOT szám?” témakörének, amelyben a szóba kerülő fogyasztói kérdéseket szakember válaszolja meg. Ezen paragrafusokból válogattuk össze a legfontosabb és legtöbbször felmerülő kérdéseket:

  • Fogyasztó: Sokan azt vallják, hogy a legfiatalabb DOT számú abroncsot kell megvásárolni, mert idővel a termék hatóanyagai elöregednek és kevésbé lesz hatékony. Ez valóban releváns?
  • Szakértő válasza: A DOT szám nem számít. Érdekes módon ez a téves elképzelés nem minden országban terjedt el, ahogy az USA-ban, Franciaországban és Ausztráliában sem. A legfontosabb adat a gumiabroncs esetében a felszerelés, azaz használatba kerülés dátuma. Az öregedés igazán csak a használat közben kezdődik meg, előtte elhanyagolható mértékű. Ugyanis felszerelés előtt az abroncs nem áll nyomás alatt és megfelelő körülmények között tárolva a hőingadozás is elenyésző, aminek esetleg ki van téve. Vagyis nincs igénybe véve.
  • Fogyasztó: Ezek ellenére nagyon sok autós tartja a gyártási évet fontosnak. Milyen következményekkel jár ez a hozzáállás?
  • Szakértő válasza: Ez a téves elképzelés, akár veszélyes is lehet. A vásárlók a DOT számra hagyatkoznak és nem a megfelelő, minőségi szolgáltatást nyújtó kereskedést választják, hanem ahol a legfiatalabb gumiabroncshoz jutnak. Ez a fogyasztói magatartás pedig balesetveszélyes helyzeteket generálhat.
  • Fogyasztó: Ön azt mondja a gumiabroncs öregedése túlnyomó részben használat közben kezdődik meg. Létezik olyan tanulmány, ami ezt igazolja?
  • Szakértő válasza: Három tanulmány is íródott a témában: Dél-Koreában, Szaúd-Arábiában és Németországban. A dél-koreai és német kutatások kimutatják, hogy az újonnan gyártott és a három évig raktárban tárolt abroncsok között nincs minőség- és teljesítménybeli különbség. A szaúdi vizsgálat pedig arra a következtetésre jutott, hogy a járműre felszerelt abroncs egy év alatt öregszik annyit, mint amennyit egy használaton kívüli 10 év alatt a tárolás közben.
  • Fogyasztó: Ha mindez igaz, és tárolás közben nem jelentős az öregedése az abroncsnak, akkor miért javasolják Önök is a Michelinnél, hogy 10 évnél régebbi gumiabroncsot ne használjanak az autósok?
  • Szakértő válasza: Mi a Michelinnél elővigyázatosságból és nem műszaki megfontolásból élünk a fent említett javaslattal. A gumiabroncsot számtalan fizikai behatás éri, 10 év után pedig szinte lehetetlen tudni, hogy mik voltak ezek a hatások. Ezért gondoljuk úgy, hogy mindenképp ajánlatos a 10 évnél idősebb abroncsot lecserélni. Hovatovább, a legtöbb autós ennél már jóval korábban lecseréli abroncsait, mert sokkal előbb elhasználódnak.
  • Fogyasztó: Mit javasol szakértőként a használatban lévő abroncsok állapotának megőrzésére?
  • Szakértő válasza: Felszerelést követően a gumiabroncs speciális karbantartást igényel. Ez alatt a következőket értjük: abroncsnyomás-ellenőrzés, futómű-beállítás, az abroncsok átvizsgálása (sérülések, szálasodás), profilmélység ellenőrzése.

Continental: Az abroncsok nem romlandó termékek, mint például a joghurtok. A gyártási folyamatok során olyan adalékanyagokat kevernek a gumialapanyaghoz, amelyek nagymértékben megakadályozzák az abroncs bárminemű teljesítménycsökkenését.” Az adalékanyagok garantálják, hogy az abroncs kiegyensúlyozott tulajdonságai megmaradjanak még akkor is, ha esetleg évekig tárolják. Ezek az abroncsok ugyanolyannak tekinthetők, mint az újak. Azt azonban fontos kihangsúlyozni, hogy csak akkor, ha megfelelő módon tárolják őket. “A gyártási dátum sem befolyásolja hátrányosan a gyártók garanciavállalását, ugyanis ez nem a gyártási dátumtól, hanem a megvásárlás pillanatától lép életbe” magyarázza Björn Bolze a Continental vállalat vevőszolgálati vezetője. A Continental szakértőinek javaslata szerint a 10 évnél idősebb abroncsokat állapotuktól függetlenül cserélni kell.

Forrás: http://www.continental.hu Continental Magyarország Kft.
Dunlop: https://www.dunlop.eu/hu_hu/consumer/why-dunlop/quality-performance-criteria.html
Falken: http://falkentire.com/dot-tire-registration
Hankook: http://www.hankooktire.com/hu/about-hankook-tire/technology/kontrol-technology/overview.html

Használt gumik igen, vagy nem?
Avagy hogyan NE vegyünk használt gumit! Az első alapvető szempont, hogy nem lehetünk biztosak abban, hogy megfelelően voltak-e a kérdéses használt gumik tárolva. De mit is értünk ezalatt pontosan: Amikor gumit vásárol, vegye elő az alábbi listát, és ha a kérdések nagy részére „Igen”-nel tud válaszolni, akkor nyugodtan vásárolja meg a kinézett gumiabroncsokat!
Ha azonban szerepel néhány „Nem” a listán, akkor ezzel a gumival nem fog spórolni, sőt, veszélyezteti a saját és családja biztonságát is!
1. Nézze meg a gumin a gyártási évet! Fiatalabb a gumi 5 évesnél? Igen/nem
2. Nézze meg, hogyan tárolták a gumit! Fektetve? Maximum 8 gumiabroncsot pakoltak egymásra a raktárban? Igen/Nem (Ezzel sajnos el is érkeztünk a használt abroncsok legfőbb buktatójához, ugyanis e lényeges szempont tényleges ellenőrzésére elenyésző esélye van a vásárlónak.)
3. A gumi mintamélysége minimum 4-5 mm? Igen/Nem
4. Forgassa meg a gumit! Hibátlan a felülete? Igen/Nem
5. Gumisnál vásárol? Akkor szereltesse fel a gumiabroncsot! Szépen, egyenesen fut? Igen/Nem (Akár a centrírozógépen megpörgetve is látszik, hogy egyenesen fut-e a gumi, vagy mozog jobbra-balra, fel-le. Ha az utóbbi eset áll fenn, akkor a gumi deformálódott és Önnek semmi szüksége nincs rá.)
Csekély esély van arra tehát, hogy mind az 5kérdésre őszinte helyeslő választ kap, a kockázat viszont rettenetesen nagy. Míg ezzel szemben, ha kicsit többet költ, ám új abroncsokat vásárol, sokkal hosszabb előre várható élettartammal számolhat guminként, így megtérül a befektetett többlet, valamint cégünk DOT és minőségi garanciát is vállal, így biztos lehet a dolgában, hogy friss és hibátlan gumiabroncsokkal fog közlekedni.

bhpgumi.hu_

Végezetül vizsgáljuk meg, hogy melyek azok a dolgok, amiket a BHP-gumi csapata vállal, garantál, biztosít és szavatol:
1. Garantálni tudjuk Önnek, hogy az abroncsok 2015. évnél nem régebbi gyártásúak. A DOT garancia érvényes minden abroncsra. Ha nincs megelégedve a kapott abroncsok DOT számával, ne vegye át az abroncsokat a futártól, és mi díjmentesen visszaszállítjuk Öntől. Ne feledje azonban, hogy a 3 éves gumi számít „frissnek”, a 3-5 éves pedig „újnak”, így amit mi kínálunk az a ropogós kategóriának minősül.
2. Minőséggaranciát is vállalunk minden tőlünk vásárolt gumiabroncsra, méghozzá 2 évet! Ha ebben az intervallumban éri meghibásodás a gumikat, szakértőink bevizsgálják, és ha az önhiba-lehetősége kizárható, megtérítjük, vagy kicseréljük a meghibásodott abroncsot.