Téli vezetési tanácsokat gyűjtöttünk össze, reméljük mindenki számára hasznos lesz!
Legfontosabb, hogy óvatosak és figyelmesek legyünk és akkor egy biztonságos telünk lehet.

Féktáv összehasonlítás téli és 4 évszakos gumik esetében

Mennyire fontos a téli gumi mikor fékezésre kerül sor? A lentebb látható videó első kísérlete önmagáért beszél. Az első autó 4 darab téli gumival van szerelve, fékezés után megjelölik a féktávot. A következő autón 4 darab 4 évszakos gumi van és, meglepően jóval nagyobb a féktáv. Ez is azt bizonyítja, hogy a téli gumi teljes mértékben a téli havas jeges útviszonyokra lett kifejlesztve. Ezzel szemben a 4 évszakos gumikkal, ahol egy középutat kellett találni a téli és a nyári gumik között.

Vészfékezés egyenes havas úton ABS nélküli autóval

Ha az autó, amit vezetünk nincs felszerelve ABS blokkolásgátló rendszerrel, akkor fékezés közben az autó vezetőjének kell figyelnie arra, hogy a kerekek ne blokkoljanak le. Mert ilyenkor irányíthatatlanná válik az autónk függetlenül attól, hogy milyen gumival szerelték fel. A blokkolást szaggatott fékezési technika alkalmazásával csökkenthetjük, hogy egyenesbe maradjon az autónk és ne veszítsük el az uralmat gépjárművünk felett. A szaggatott fékezési technika abból áll, hogy benyomjuk a féket, ha érezzük, hogy a kerekek blokkolni kezdenek. Felengedjük a pedált, majd ismételjük a mozdulatokat, amíg az autónk kellő képen le nem lassult vagy meg nem állt, ahelyett, hogy hirtelen padlóig nyomjuk a féket és leblokkoljuk a kerekeket.

abs_fekrendszer_biztonsag

Vészfékezés egyenes úton ABS – szel szerelt autóval

ABS – szel szerelt autók esetén, egyenes úton történő fékezéskor egy határozott mozdulattal nyomjuk le a pedált és ne engedjük fel, ne pedálozzunk, mert az ABS elektronika végzi helyettünk a szaggatott fékezést. Ne ijedjünk meg, ha visszaütő, pedálugráló, vibráló érzést érzünk, és fura hangokat hallunk, mert az azt jelenti, hogy dolgozik az ABS rendszerünk.

Vészfékezés és akadálykikerülés havas úton ABS blokkolásgátló nélküli autóval

Ebben az esetben szintén arra kell törekedni, hogy elkerüljük a kerekek blokkolását. Ha a kerekek blokkoltak, lehetetlen az autó kormányzása. Ebben az esetben nyomjuk be a féket mindaddig, amíg érezzük, hogy a kerekek nem blokkolnak, óvatosan kormányozzunk. Ha pedig érezzük, hogy valamelyik kerék blokkol, akkor engedjük fel a pedált majd ismét fékezzünk, így maximálisa fékeredményt érhetünk el és kikerülhetjük az akadályokat.

Vészfékezés és akadálykikerülés havas úton ABS blokkolásgátlóval szerelt autóval

ABS – szel szerelt autóval fékezzünk, tartsuk lenyomva a pedált miközben kormányozunk. Az ABS nem engedi a kerekek blokkolását és lehetővé teszi a kerekek kormányozhatóságát fékezés közben is, ennek eredménye képen képesek leszünk kikerülni az akadályokat.

image_X_14

Sebesség hatása a fékútra
Mindenki számára egyértelmű tény, hogy ha minél gyorsabban haladunk annál nagyobb lesz a féktávunk, de kis sebességnövekedés is aránytalanul magas féktáv növekedést eredményez. Bizonyításképpen 30 km/h sebességről 40 km/h –ra növelt sebesség esetén téli gumival szerelt autóval is a féktáv több mint három autóhosszal megnőtt.

Kanyarodás havas úton nagy sebességgel: A legtöbb esetben az uralmat az autónk felett akkor veszítjük el, ha nagy sebességgel próbálunk meg bevenni egy kanyart. A sofőrök nagy része hajlamos a fékezésre kanyarban, amikor már túl késő. Így az autó nagyon instabillá válik. Függetlenül attól, hogy milyen autót vezetünk, a fékezés még az egyenes szakaszban kell megtörténjen, mielőtt a kanyarhoz érünk. Kanyarodás közben konstans sebességet kell tartani, és gázolni is csak akkor szabad, ha már egyenesbe álltunk és kiértünk a kanyarból. Legyünk elővigyázatosak és előrelátóak, ha kanyart észlelünk.

4 darab téli gumi, vagy 2 darab téli gumi?
A téli gumit arra tervezték, hogy optimálisan együtt működjön az autónkkal alacsony hőmérséklet és havas útviszonyok között. Az anyagösszetételük és a gondosan megtervezett barázdázott mintázatok lehetővé teszik az autó irányítását megfelelő tapadást biztosítva. Ha autónkra 2 darab téli gumit és 2 darab 4 évszakos vagy nyári gumit teszünk, talán az egyik legveszélyesebb dolog, mert kanyarodás közben az autó hátulja kicsúszik, megpördül, ezért nagyon fontos, hogy ha téli gumira áldozunk, akkor az mindenképpen 4 darab legyen a balesetek elkerülése érdekében.

A tanácsunk az, hogy ismerjük meg autón és önmagunk vezetési képességeit. Ha van rá alkalom próbára kell tenni magunkat elhagyatott pályákon, üres parkolóban, ahol senki épségét nem veszélyeztetjük, így megismerve a határainkat elkerülhetjük a meglepetéseket éles helyzetben.