Négyévszakos gumi keresés


 

Kinek érdemes négyévszakos gumit vásárolni?

Az időjárási viszonyok változásainak következtében gondoskodnunk kell a megfelelő gumiabroncsok beszerzéséről, legyen szó téli, vagy nyári abroncsról. De mi a helyzet a négy évszakos abroncsokkal? Miben különböznek egy téli, vagy egy nyári gumitól? Mikor és kinek érdemes használni? Jó mindenre, vagy pont, hogy semmire sem? Ezek olyan visszatérő kérdések, amikről úgy gondoljuk, hogy újra meg újra beszélnünk kell, hogy eloszlassuk a tévhiteket!

Négyévszakos abroncsok gyártói oldalról megközelítve

A gyártók által ajánlott négy évszakos abroncsok, amolyan köztes megoldást jelentenek. Átmenetet képeznek téli és nyári abroncsok között. Azonban a közhiedelemmel ellentétben nem egyesítik magukban a téli és nyári abroncsok jó tulajdonságait. Mintázatuk általában a téli és nyári mintázatok egyfajta keveréke, tehát megtalálhatók rajtuk a téli abroncsokra jellemző lamellák, de vannak összefüggő mintablokkok, melyek nyári útviszonyok között hivatottak biztosítani a téli abroncsoknál jobb tapadást. Anyagkeverékük jellemzően lágyabb a nyári gumikénál, hogy hideg időben kevésbé váljanak rideggé. Mindezek ellenére kimondottan téli útviszonyok között, főleg a mintázat felemássága miatt, elmarad a teljesítményük a téli abroncsokétól.

Négyévszakos gumi

Kiknek ajánljuk a négyévszakos abroncsok használatát?

A négy évszakos abroncsokat csak azoknak ajánljuk, akik télen ritkán használják az autót, illetve havonta átlagosan egyszer tankolnak, továbbá a zordabb téli, igazán havas időjárás esetén nélkülözni tudják az autójukat, nem okoz gondot nekik a tömegközlekedés igénybevétele. A részben téli, részben nyári mintázatú gumiabroncs azoknak ideális, akik higgadt tempóban vezetnek, nem mindennapi használatra tartják személygépkocsijukat.
Egy all-season abroncs egyetlen gumiabroncs teszten sem diadalmaskodhatna adott időjárási körülmények között egy télivel, vagy egy nyárival szemben, a hétköznapokban természetesen előfordulhat, hogy sokak számára ez a legmegfelelőbb választás.

Fékezés száraz úton grafikon

ADAC négyévszakos gumik tesztje

Négyévszakos abroncsok vásárlói oldalról megközelítve

Fogyasztói szemmel nézve a legnagyobb előnye a költséghatékonyság a négy évszakos gumiabroncsoknak. Anyagi szempontokat mérlegelve kedvezőbb, mintha vennénk egy nyári illetve egy téli abroncs szettet. Nagyon fontos megjegyezzük, hogy ugyanekkor ez csak rövidtávú megoldás. Átmeneti, mint ahogy maga az abroncstípus is.
A négy évszakos abroncsok ugyanis megbuknak, ha havas, jeges útviszonyok mellett kell alkalmazni őket. Mint ahogy olyan cipőt sem találtak még fel, ami egyaránt kényelmes és praktikus viselet 40fokos nyárban és -20fokos télben, így a gépjárművekre sincs még igazán kiforrott all season lábbeli.

Mikor érdemes négy évszakos/ all season abroncsokat vásárolni?

All season abroncsot akkor érdemes venni, ha olyan vidéken használja, ahol kevésbé van hideg télen, kevesebb a hó, több az eső. Sajnos a magyarországi viszonyok a négy évszakos abroncs használatához nagyon változékonyak. Az angliai időjáráshoz viszont már jobban passzol. Sokan a városi használatot javasolják csak télen, ahogy azt már korábban említettük. A hétvégén azonban elbeszélgettem egy budapesti taxissal, aki elmesélte, hogy korábban ő is próbálkozott négy évszakos abroncsok használatával spórolás okán, mígnem a 2013-as márciusi hóban beragadt egy parkolóba és csak pörgött a kerék, szabályosan ki kellett tolni, hogy el tudjon indulni. Ugyanis az abroncs profilja közelebb áll a nyári abroncsokéhoz, mint a télihez, nincs túlságosan kihangsúlyozva a futófelülete. Ennek következtében a viselkedésük, hasonlítani fog a nyári abroncsokéra a havon és jégen. Vagyis gyenge indulás, rossz fékezés és kanyarodás. A féktávolság túl hosszú és még az üzemanyag fogyasztást is növelni fogja egy kicsit. A következtetés az, hogy a négy évszakos abroncsok akkor jók télen, amikor nincs hó vagy jég. Ha az útburkolatot hó takarja, akkor mindenféleképpen szükségünk van a téli gumikra, akár országúti használatról beszélünk, akár városiról.

Fékút száraz aszfalton grafikon

Mi a BHPguminál azon a véleményen vagyunk, hogy nem az ördög műve a négy évszakos gumiabroncs, nem megfelelő használat mellett viszont kockázatos vállalkozás. Hazánk időjárását 3 nagy európai éghajlat befolyásolja, a kontinentális, óceáni és mediterrán. Az elsősorban kontinentális hatás miatt pedig zord és kemény telekre lehet számítani. Országunk e három éghajlat ütközőterületén fekszik, melynek következtében a várható időjárást mindössze 8 órával előre lehet pontosan megjósolni. Tehát, ha reggel még nincs jele a hónak és nem is ígérték, akkor is megtörténhet, hogy hóvihar fog dúlni pár óra elteltével, amikor is rendkívül veszélyes téli abroncs nélkül útra kelni. Úgy véljük a meglepetésnél nincs rosszabb, amikor az embernek dolga lenne és mennie kéne, viszont nem tud. Ezt elkerülendő előre kell gondoskodni a megfelelő abroncsok kiválasztásáról és a gépjármű folyamatos karbantartásáról.

// thankyou page code start // thankyou page code end