Téli, nyári, 4 évszakos gumiabroncsok, minden, amit a használatukról, cseréjükről és tárolásukról tudni kell

Tóth Dorottya

Abroncskisokos:

Téli, nyári, 4 évszakos gumiabroncsok, minden, amit a használatukról, cseréjükről és tárolásukról tudni kell 15 nagyon lényeges szempontot gyűjtöttünk össze, amit a gumiabroncsok vásárlásakor, használatakor és tárolásakor mindenképp szem előtt kell tartani. Bizonyára Önben is felmerült már, hogy pontosan mikor cserélje a téli, nyári abroncsait ilyen kiszámíthatatlan, változékony időjárás mellett?

    Tartalomjegyzék:

  1. Abroncskisokos:

Hogy mi az az állapot, ami indokolja a cseréjüket, hogyan tárolja az egyik garnitúrát, amíg a másik használatban van? Téli, nyári, 4 évszakos gumiabroncsok, mikor-miért-hogyan? Mit tehet állapotuk megőrzése érdekében? Ezekről a témákról számos helyen olvashat. Mi is kifejtettük már egyesével őket, de kinek van kedve végigböngészni minden cikket, ha egy helyen is választ kaphat minden kérdésére?!

1. Téli vs. nyári abroncsok:

A gumikeverék tapadását befolyásolja a hőmérséklet. A nyári gumiabroncsok nem csak mintázatukban, hanem anyagukban is jelentősen eltérnek a téli gumiabroncsoktól. A nyári gumiabroncsokat úgy tervezik, hogy +7°C hőmérséklet felett nyújtanak optimális teljesítményt. Ez alatt anyaguk rideggé válik, ezáltal kisebb tapadás érhető el velük. Ezt úgy kell elképzelni, mint amikor a régi, megkeményedett radír megcsúszik a papíron. Ezzel szemben a téli gumiabroncsok a különböző adalékok hatására +7°C hőmérséklet alatt is megőrzik kellő lágyságukat, és mintázatuk is a téli, havas körülményekre lett kialakítva. Viszont nyári körülmények között a téli gumiabroncsok anyaga túlzottan lágy, ezáltal jobban kopnak, és tagolt mintázatuk is korlátozza a tapadóerőt. Nem utolsó sorban a jármű is többet fogyaszt így. Gondoljunk csak arra, hogy mekkora különbség van, ha egy gyurma, vagy ha egy vasgolyót gurítunk végig a padlón! Hosszabb távon mindenképpen gazdaságosabb (és nagyobb biztonságot is jelent!) külön nyári, és téli gumiabroncs garnitúra használata. Télen nyári gumival autózni nagyjából olyan, mintha hibás lenne az autó fékrendszere. A Continental erősen ajánlja (http://www.continental.hu/car/technology/tire-knowledge/tirelexikon-2-0/lex-1-5 ), hogy minden szezonban az évszaknak megfelelő gumiabroncsot használjunk, vagyis a melegebb hónapokban nyári abronccsal, hideg időben pedig téli abronccsal közlekedjen. Így mindenféle körülmények között maximális biztonságban és gazdaságosan vezethet. A négy évszakos abroncsok nem képesek minden körülmények között optimális teljesítményt nyújtani. A nyári abroncsok használatára vonatkozó általános szabály: húsvéttól októberig. Amikor tehát közeledik a tél, és a hőmérő higanyszála tartósan 7°C alá süllyed, ideje téli pihenőre küldeni a nyári abroncsokat. Az útfelület általában hideg, nedves és csúszós lesz, ilyen körülmények között pedig a téli gumiabroncsok sokkal jobb tapadást biztosítanak. A biztonság érdekében célszerű nyári abroncsoknál 2mm, széles méreteknél 3mm, téli abroncsoknál 4mm profilmélység elérésénél lecserélni a gumiabroncsokat. Egy teljesen elkopott abroncs esetében ugyanis vizes útfelületen akár a duplájára is nőhet a fékút az új gumiabroncsokhoz képest, mivel a mintaárkok kisebb mélysége miatt nem képes az abroncs elvezetni a vizet maga alól, így felúszik, és a rettegett aquaplaning jelenség jön létre. Téli abroncsok esetén azért ajánlott előbb cserélni, mert egy kopott abroncsnál a lamellák sokkal kevésbé rugalmasak, így havon jóval kevesebb húzó- illetve fékezőerőt képesek kifejteni.

2. Négy évszakos abroncsok:

A négy évszakos abroncsok átmeneti megoldást jelentenek a téli és nyári abroncsok között. A téves közhiedelemmel ellentétben nem egyesítik magukban a téli és nyári abroncsok jó tulajdonságait. Mintázatuk általában a téli és nyári mintázatok egyfajta keveréke, tehát megtalálható rajtuk a téli abroncsokra jellemző lamellák, de vannak összefüggő mintablokkok, melyek nyári útviszonyok között hivatottak biztosítani a téli abroncsoknál jobb tapadást. Anyagkeverékük jellemzően lágyabb a nyári gumikénál, hogy hideg időben kevésbé váljanak rideggé. Mindezek ellenére kimondottan téli útviszonyok között, főleg a mintázat felemássága miatt, elmarad a teljesítményük a téli abroncsokétól. A négy évszakos abroncsokat ezért csak azoknak ajánljuk, akik télen ritkán használják az autót, illetve havonta átlagosan egyszer tankolnak csak. Valamint a téli, igazán havas időjárás esetén nélkülözni tudják az autójukat, nem okoz gondot nekik a tömegközlekedés igénybevétele. Ha télen a legzordabb időben is autóba kell ülni, mindenképpen váltson időben téli abroncsokra!

3. Terepjáróra kell-e téli gumi? :

Gyakran halljuk terepjáró tulajdonosoktól, hogy "az összkerékhajtás mindent megold". Ez igaz is, de csak akkor, ha az elindulásról van szó. Fékezésnél azonban már teljesen mindegy, hogy hány kereke van hajtva az autónak, sőt, ilyenkor még hátrányban is vannak a személyautókhoz képest a lényegesen nagyobb össztömegük és magasabb súlyuk miatt. Télen a balesetek többsége nem az elindulni, hanem a megállni képtelen autók miatt következik be! Sok terepjáró abroncson (főleg a nyári, vegyes használatú abroncsoknál) előfordul az M+S jelölés, ami a gumi anyagába kevert, a gumiabroncs lágyságát, ezáltal aszfalt úton való jobb tapadását biztosító komponenseknek köszönhető. Ezáltal az abroncs télen száraz időben is képes jobb tapadást biztosítani, de havas, latyakos időben - hiába a tagolt, de terepviszonyokra kialakított mintázat - már nem tudja felvenni a versenyt a kimondottan téli mintázatokkal. Ma már terepjárókra alkalmas méretekben is elérhetők a korszerű, személyautó abroncsokkal megegyező tulajdonságokkal bíró téli mintázatok, melyek lényegesen nagyobb biztonságot jelentenek, nem csak elindulás, hanem megállás esetén is.

4. Téli gumiabroncsok mérete:

Gyakran felmerülő kérdés, hogy télen milyen méretű abroncsokat célszerű felszerelni. Általános vélekedés szerint ajánlott a nyári abroncsoknál egy mérettel keskenyebb gumiabroncsok felszerelése. Ez néhány kiegészítéssel élve igaz. Télen általában takarított, jellemzően latyakos utakon közlekedünk, ilyen útviszonyok mellett valóban jobb a keskenyebb abroncsok felszerelése, mert a keskenyebb méretből eredő nagyobb felületi nyomás miatt az abroncs könnyebben kidolgozza maga alól a nedvességet, latyakot. Azt azonban tudni kell, hogy száraz úton a szélesebb abroncsoknak mindenképpen jobb a tapadása. Továbbá, ha valaki pl. síelni jár az autóval, ahol gyakran találkozni kevésbé takarított utakkal, letaposott hóval, ott szintén a szélesebb abroncs előnyös, mivel kevésbé ássa el az autó magát, ill. a szélesebb futófelületnek köszönhetően jobb a vonó- és fékezőerő átvitele. Az optimális teljesítmény megőrzése érdekében ez utóbbit minden esetben gyári méretre javasoljuk.

5. Mikor kell cserélni a gumikat?

A gumiabroncsok a hatósági előírások szerint a személyautó abroncsok esetében 1,6mm, a teherautó abroncsoknál 3mm profilmélységig használhatók. Az előírt profilmélységnek a futófelület teljes szélességében el kell érnie a fenti értékeket. Szinte az összes abroncson megtalálhatók a mintaárokban az úgynevezett kopásjelzők, melynek helyét az abroncs vállrészén TWI (Tread Wear Indicator) felirattal, vagy kis nyíllal, háromszöggel jelölik. Ha az abroncsok annyira kopottak, hogy a kopásjelzők elérik a futófelületet, haladéktalanul ki kell cserélni azokat. A biztonság érdekében azonban célszerű ennél előbb, nyári abroncsoknál 2mm, széles méreteknél 3mm, téli abroncsoknál 4mm profilmélység elérésénél lecserélni a gumiabroncsokat. Amennyiben a gumiabroncsot helyrehozhatatlan károsodás érte, a mintázat mélységétől függetlenül haladéktalanul ki kell cserélni!

6. Két abroncs cseréje:

A hatósági előírások szerint az autó négy abroncsának egyforma méretűnek, szerkezetűnek kell lennie. Azonban a mintázatnak csak tengelyenként kell megegyeznie, tehát az első és hátsó kerekek mintázata eltérhet. Az azonos méret alól kivételt képeznek azok az autók (elsősorban nagyobb teljesítményű luxus és sportautók) melyeket eltérő első és hátsó abroncsmérettel gyártottak. Ha csak két abroncsot cserél, javasoljuk, hogy az új vagy kevésbé kopott abroncsokat a hátsó tengelyre szereljék fel. Vészhelyzetben ugyanis jobb úttartást biztosít, főleg nedves útfelületen. Az autó stabilitásáért azonban mindig a hátsó kerekek felelősek, így ha azok vesztik el tapadásukat az autó menthetetlenül megperdül. Ezzel viszont sokkal nehezebb megbirkózni, mint egy rövid ideig tartó kormányozhatatlansággal. Mivel a különböző mintázatú és kopottságú abroncsok befolyásolják a jármű kormányozhatóságát és stabilitását, javasoljuk, hogy lehetőség szerint mind a négy abroncsot egyszerre cserélje. Továbbá az összkerékhajtású, 4x4-es gépjárművek esetében a gumiabroncsokat csak négyesével szabad cserélni, erre fokozottan ügyeljünk! Habár a környező országok törvényei, ahol a téli abroncsok használata kötelező, lehetővé teszik, hogy azokat csak főtengelyen használják, kevesebb balesetveszélyes dolgot tudunk ennél elképzelni! Amennyiben elől téli, hátul nyári abroncsok vannak felszerelve, nem egyforma lesz a féktávolság és a tapadás mértéke. Így szinte lehetetlen az autót irányba tartani a csúszós utakon.

7. Kerekek áthelyezése

A gumiabroncsok rendszeres és megfelelő felcserélése elősegíti az abroncsok egyenletesebb kopását. A gumiabroncsok átcserélését ajánlott 5000, de legfeljebb 10000 kilométerenként elvégezni. Cserénél célszerű a hajtott kerekeken levő abroncsokat azonos oldalon a nem hajtott tengelyre, a nem hajtott tengelyen levőket pedig a hajtott tengely ellenkező oldalára felszerelni. Összkerékhajtás estén mind a négy abroncsot átlósan célszerű cserélni. A forgásirányos abroncsok erőteljes V-mintázatuknak köszönhetően vezetik ki maguk alól a vizet, fordítva felszerelve életveszélyes helyzetet teremthetnek, ugyanis a mintázat nem kivezeti, hanem éppen ellenkezőleg, behúzza vizet az abroncs közepe alá.

menetirány

8. Gumiabroncsok tárolása:

A gumiabroncsok a gyártó által az alapanyagba kevert öregedés gátló ellenére öregszenek. Szakszerű tárolás által azonban az öregedés minimálisra csökkenthető. A gumiabroncsok leszerelésekor a kerék helyzetét meg kell jelölni (pl. krétával a gumiabroncs belső oldalán, pl. "BE" a bal első keréken). Kerékre szerelt gumiabroncsokat egymásra rakva vagy felakasztva, a leszerelt gumiabroncsokat állítva és időnként forgatva kell tárolni. A tárolás lehetőség szerint hűvös (15-25°C, hőforrásoktól távol), száraz (víz, olaj, üzemanyag, egyéb vegyi anyagok) és sötét (közvetlen napsugárzás és magas UV sugárzású fényforrások) helyen történjen. Több hónapos tárolás esetén a gumiabroncsok nyomását csökkentse a felére, és rendszeres időközönként ellenőrizze!

kerékre szerelt gumik

leszerelt gumik

9. Gumiabroncsok karbantartása:

A gumiabroncsok magas műszaki színvonalon gyártott termékek, amelyek a korszerű gépjárművek alkalmazási területeinek tökéletesen megfelelnek. Mint minden más, magas szintű technológiai eljárásokkal gyártott termék esetében, a gumiabroncsoknál is ajánlatos a körültekintő kezelés és karbantartás. Csak ebben az esetben garantálható, hogy Ön vezetőként gumiabroncsainak optimális teljesítményét élvezheti azok teljes élettartamán keresztül. Óvja a gumiabroncsot a sérüléstől! Nem kellően körültekintő vezetéssel, éles tárgyakba ütközve és járdára való felállásnál megsérülhet a gumiabroncs. A gumiabroncs belső szerkezete rejtett, esetenként azonnal nem észlelhető sérüléseket szenvedhet. Ha ilyen jellegű sérüléseket észlelne, mindenképpen szereltesse le azonnal a gumiabroncsot a keréktárcsáról és adott esetben cseréltesse ki! A javító spray csak szükségmegoldásként alkalmazható gyors javításra, rövid távolság megtételére a legközelebbi szakszervizig. Rendszeresen ellenőrizze, hogy gumiabroncsain nincs-e sérülés, kitüremkedés vagy belefúródott idegen tárgy. Ez különösen fontos a H, V, W, Y vagy ZR sebességindexű gumiabroncsoknál, mivel ezek nagy terhelésnek vannak kitéve. Ezeket a gumiabroncsokat nem ajánlott javítani.

10. Mintázatok főbb típusai:

A gumiabroncsok mintázata három nagy csoportba sorolható: kötetlen forgásirányú, forgásirányos és aszimmetrikus mintázatok. Kötetlen forgásirányú, nem aszimmetrikus (bármilyen menetirányba felszerelhető) abroncsok ma már csak jórészt a kis- és alsó közép kategóriás autók abroncsméretei között fordulnak elő. Ezek elsősorban visszafogott vezetési stílushoz alkalmasak, nagyobb teljesítményű autókhoz, sportos vezetéshez nem ajánljuk. A forgásirányos abroncsok V alakú mintájukról ismerhetők fel, amelynek köszönhetően könnyebben kivezetik maguk alól a vizet, ezáltal nedves útfelületen jobb tapadást biztosítanak. A téli abroncsok túlnyomó része pont emiatt forgásirányos, mivel a téli latyakos utakon jobb teljesítményt tudnak nyújtani. Forgásirányukra különösen oda kell figyelni, mivel ellenkező irányban felszerelve életveszélyes helyzetet teremthetnek! A mai legkorszerűbb abroncsok az aszimmetrikus mintázatok, a prémium kategóriás gyártók legújabb fejlesztései között szinte csak ilyeneket találni. Elsőként a sportos, nagy teljesítményű abroncsok között jelentek meg, de ma már a prémium kategóriás gyártóknál az alsó- és középosztályos autók méreteiben is elérhetőek. Ezeknél az abroncsoknál első felszereléskor nem a forgásirányra, hanem a mintázat külső-belső oldalára kell ügyelni. A mintázaton hosszában végigfutó mintacsíkok a jobb egyenes futást, a külső vállrészen elhelyezett nagyobb mintaelemek pedig a jobb kanyarstabilitást hivatottak biztosítani. Ennél a típusnál a hosszában végigfutó három-négy, szélesebb gumiabroncsoknál akár több mintaárok biztosítja a vízelvezetést, ahova a mintaelemek kiszorítják maguk alól a vizet. Ritkaság, de meg kell említeni a forgásirányos, aszimmetrikus mintázatokat, melyek kimondottan nagy teljesítményű autókhoz készülnek, ezekből értelemszerűen létezik külön jobbos-balos mintázat.

mintázatok-csoportosítása (1)

További hasznos információk a profi abroncs-használat érdekében:

10+1: Sebesség index:

A sebesség index az abroncs oldalán van feltüntetve. Egy betű, amelyhez tartozó maximális sebesség km/h-ban, a következő táblázatokban került összefoglalásra:

gumi3  sebesseg_index

10+2: Terhelési index:

A terhelési index az abroncs oldalán van feltüntetve. Egy szám, amelyhez tartozó maximális terhelés a kg-ban a következő táblázatban került összefoglalásra:

terhelési indexterhelési index

10+3: Egyéb gumiabroncs jelölések:

autogumi_jelolesek

275- gumiabroncs profilszélessége mm-ben.

30- a profilarányt jelzi, vagyis a profilmagasság és a profilszélesség százalékos arányát.

ZR/R: a gumiabroncs belső konstrukciójáról van szó. Az R a radiálabroncsot jelenti. Manapság szinte minden forgalomban lévő abroncs radiál. Ez azt jelenti, hogy a szövetváz textilszálai az egyik huzalkarikától a másikig tartanak.

19: : ez a gumiabroncs belső átmérőjét jelenti, vagyis a felni magasságát. Ezt hüvelykben fejezik ki. Példánkban tehát az átmérő 19 hüvelyk.

96: ez a terhelési index. Ez azt a legnagyobb terhelést mutatja, amit az abroncs a legnagyobb biztonsági nyomásra fújva elbír. Példánkban 710kg-ig.

Y: ez a sebességindex, amely azt a legnagyobb sebességet mutatja, amelyen az abroncs a terhelés teljes biztonsággal történő elviselésére hitelesítve van. A sebességindexek A-tól (a legalacsonyabb) Y-ig (a legmagasabb) terjednek.

Példánkban 300km/h-t jelent.

10+4: Légnyomás ellenőrzése:

Mennyi az előírt levegőnyomás? A gépkocsi gyártója által megadott adatok (használati utasítás) vagy a gépkocsi karosszériáján elhelyezett adattáblák (ajtóoszlop, üzemanyag betöltő fedél, napellenző stb.) vagy a gumiabroncs gyártójának levegőnyomásra vonatkozó adatai.

Mit biztosít a megfelelő levegőnyomás? Optimális felfekvési felületet, megfelelő tapadást, rövidebb fékutat. Jobb menettulajdonságokat és kanyarstabilitást. Alacsonyabb gördülési zajt.

Kisebb gördülési ellenállást és alacsonyabb fogyasztást szavatol. A vízen futással szemben nagyobb tartalékot garantál. A GUMIABRONCS ALACSONY LEVEGŐNYOMÁSA BALESETVESZÉLLYEL ÉS ANYAGI KÁRRAL JÁRHAT !

Minden gépkocsivezető növelheti gumiabroncsainak üzembiztonságát és élettartamát a gumiabroncs előírt levegőnyomásának betartásával.

A gumiabroncs nem megfelelő levegőnyomásának következményei:

A gumiabroncs élettartama és biztonsága alapvetően függ a megfelelő levegőnyomástól. Ezt az értéket a gépkocsi és a gumiabroncs gyártója egyedileg határozza meg minden egyes típushoz. A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út felületével. Ennek következményei nem csak a túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás, hanem a lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt. A gumiabroncsot az elégtelen levegőnyomás folyamatos túlterhelésnek teszi ki. A gumiabroncsban lévő különböző anyagok szilárdságának csökkenése miatt a gumiabroncs tönkremenetele előre programozott. A gumiabroncs ebből adódó rejtett hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem lehet helyrehozni. A levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs-sérülések elkerülésének. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni. (Nem üzem meleg.)

10+5: Miért szükséges a kerekek kiegyensúlyozása? (Centrírozás)

Ahol bizonyos alkatrészek egy tengely körül forognak, fellép a kiegyensúlyozatlanság. Kiegyensúlyozatlanságnak a tömeg egyenetlen eloszlását nevezik egy forgó tárgyon. A gépjárművek esetében ez a gumiabroncsok rázkódásához és a gumiabroncsok, csapágyak és egyéb futóműalkatrészek nagyobb mértékű kopásához vezethet. Ezen kívül a kormány remegéséhez vezet, ami kimondottan veszélyes kormányzási tulajdonságokat okoz, rossz egyenes futási jellemzőket és kanyarstabilitást eredményez, ami jelentősen csökkenti a közlekedésbiztonságot. A korszerű kerékkiegyensúlyozó gépek segítségével maradéktalanul kiküszöbölhető a kiegyensúlyozatlanság, ami biztonságos, kényelmes menettulajdonságokat biztosít. Ezen okból kifolyólag azt ajánljuk, hogy minden kerék- illetve gumiabroncscserét követően a gumiabroncsokat szakemberrel egyensúlyoztassák ki.centrírozás

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon

Önnek ajánljuk