Bármilyen használati tárggyal/termékkel kapcsolatban elmondható, hogy használtat nem szívesen, maximum szükségmegoldásként vesznek az emberek, általában anyagi megfontolásból. Így gumiabroncsok tekintetében is kényes, ingoványos talajra érkezünk minduntalanul, amikor a téma vizsgálatához fogunk. Mi a BHPguminál alaposan, átfogóan körüljártuk használt gumi kérdést, szakértői vélemények, és a felhasználók tapasztalatai alapján.
Cikkünkben ezeket a tanácsokat és szempontokat szeretnénk megosztani Önökkel, hogy elkerülhetőek legyenek a kellemetlen élmények.
Szögezzünk le egy pár dolgot még az elején! A gumiabroncs biztonsági kellék. A kopó alkatrészek kategóriájába tartozik, mint például a fékbetét. Szerves anyagból készül, amelynek jellemzője, hogy a környezeti tényezők hatására kémiai szerkezete megváltozik. A gumiabroncsok anyaga - mint a legtöbb szerves anyag- érzékeny az UV sugárzásra, egyes agresszív vegyszerekre, oldószerekre.
Az új gumi rugalmas, lágy így a mechanikai behatásokat jobban viseli. Az idő előrehaladtával a rugalmasságot biztosító térhálós láncok bomlani kezdenek, az anyag keménnyé, rideggé válik, így az hajlamos lesz, szakadásra, repedésre, töredezésre.
Az abroncsnak az a dolga, hogy egy puha, rugalmas réteggel válassza el egymástól az érzékeny futómű-alkatrészeket, illetve az út anyagát.
A szakmában eltöltött idő alatt olyan használt gumival, ami akár ránézésre tökéletes állapotban lett volna, alig találkoztunk. Pár éve egy hazai prémium forgalmazó végzett egy tesztet. Harminc használt abroncsot vásároltak internetes hirdető oldalakon, és aukciós portálokon. A gumikat alaposan átvizsgálva egyet sem találtak, amely hibátlan állapotban lett volna.
Ezek után, ha valaki használt garnitúrát vásárol, mennyi az esélye rá, hogy mind a négy gumi hibátlan legyen? A használt gumikat általában leengedett állapotban mutatják be az eladók. Ilyenkor a kisebb szerkezeti hibák, repedések, szálszakadások rejtve maradnak. Ahogy az is, hogy nincs-e kivágva, kiszúrva az abroncs. Németországban és más nyugati országokban a szemmel, itthoni mércével nézve jó gumikat is azonnal cserélik, ha eljárt felettük az idő. Általában ezek az abroncsok, mindenféle - török és nem török - kereskedőkön keresztül itthon landolnak és ezeket vásárolják meg az óvatlan Vásárlók. Bár el kell mondani, hogy szerencsére egyre jobban a használt gumik iránti kereslet.
(Google trends: keresések használt gumi kifejezésre)
Avagy hogyan NE vegyünk használt gumit! Az első alapvető szempont, hogy nem lehetünk biztosak abban, hogy megfelelően voltak-e a kérdéses használt gumik tárolva. De mit is értünk ezalatt pontosan? Amikor gumit vásárol, vegye elő az alábbi listát, és ha a kérdések közül mindre „Igen”-nel tud válaszolni, akkor nyugodtan vásárolja meg a kinézett gumiabroncsokat!
Ha azonban szerepel néhány „Nem” a listán, akkor ezzel a gumival nem fog spórolni, sőt, veszélyezteti a saját és családja biztonságát is!
A nem szakszerű tárolás hordozza magában a legnagyobb veszélyt:
Csekély esély van arra tehát, hogy mind az 5 kérdésre őszinte, helyeslő választ kap, a kockázat viszont rettenetesen nagy. Míg ezzel szemben, ha kicsit többet költ, ám új abroncsokat vásárol, sokkal hosszabb előre várható élettartammal számolhat guminként, így megtérül a befektetett többlet, valamint cégünk DOT is vállal, így biztos lehet a dolgában, hogy friss és hibátlan gumiabroncsokkal fog közlekedni.
“A magyar autósok körében bevett és sajnos rendszeres dolog a használt gumik adás-vétele. Sokszor egyáltalán nem ellenőrzött forrástól vásárolunk, mondhatni zsákbamacska abroncsokat.”- olvashatjuk a Marso gumi oldalán. A jelenségre a TyreSafe vezére, Stuart Jackson is felhívta a figyelmet. „Tudjuk, hogy növekszik azok száma, akik kizárólag használt abroncsokban gondolkoznak.”
A Continental egyik hivatalos blogja egyenesen így fogalmaz: „Az autósok gyakran az életüket kockáztatják és még csak nem is feltétlen spórolnak a használt autógumikkal.”
Egy tipikus használt abroncs körülbelül 3 mm-es profilmélységgel rendelkezik, ami – ha figyelembe vesszük az előírt 1,6 mm-es minimális előírást – csupán 1,4 mm használható mintaárok mélységet jelent! (Összehasonlításként, egy új abroncs 8-9 milliméteres mélységgel rendelkezik, azaz 6-7 mm „koptatható felülettel” bír.) Az apróhirdetésekben található abroncsok történetét nem tudjuk visszakövetni, így nem kis szerencse is kell, hogy valóban jó vételt csináljunk. Stuart Jackson szerint, nagyon komoly hiányosságok mutatkoznak az autósok között, a gumiabroncsok vezetésbiztonsági vetületét illetően. Egyszerűen alulértékeljük a gumik szerepét.
A https://www.gyakorikerdesek.hu/ weblapján is visszatérő problémaként szerepel a kérdéskör a fogyasztók között: “Használt vagy új autógumit vegyek?”
A teljesség igénye nélkül kiemelnénk néhány életből vett véleményt és tapasztalatot:
Nehéz erre a kérdésre egyértelmű általános jó választ adni. Ami a használt autógumi mellet szóló érv a pillanatnyilag kifizetendő felét vagy harmadát jelentő összeg.”
“Ne viccelj, lehet, hogy most csak harmad annyiba kerül, de harmad addig is tart és háromszor kell gumit szereltetnünk ugyanannyi megtett kilométer alatt.”
“Régebben magam is úgy gondoltam, hogy gumi és gumi között nincs nagy különbség. És minek újat venni, ha felszereltetem az újat, már is használt gumi. Most már azonban úgy gondolom, és próbálok erről a környezetemben is mindenkit meggyőzni, hogy a használt gumival nem lehet jó üzletet csinálni, mert az ember nem tudja, hogy mit is vett valójában, és a nagy kereslet miatt 90% az átverés a telephelyeken, ami jó, az meg túlárazott. Használtat csak akkor, ha a kaja-pénzből kellene elvenni!”
“Akkor mi az olcsóbb 20000 Ft -ért rakatni 4db használtgumit az autónkra vagy 52000 Ft-ért négy megbízható középkategóriás új nyárigumit???”
“Igen-igen, teljesen egyetértek az előttem szólóval. Csak rossz tapasztalataim vannak: egyszer megbízhatónak tűnő forrásból vettem egy garnitúra Matador abroncsot, ráadásul télit. Én is hibás voltam, nem vettem észre, hogy szálhibás. Egy ausztriai útról hazafelé, -12fokban és havazásban kaptam durrdefektet az autópályán. Mondanom sem kell, hogy a mentési költségből 2új garnitúrát is vehettem volna.”
“Mindenképp az megbízható megoldást válaszd, még ha elsőre az tűnik drágábbnak is, mert legalább a kereskedőn számon tudod kérni, ha menet közben kiderülne valami probléma.”
“A gumiabroncs mintázata gördülés közben megtöri az útfelületen kialakult vízréteget, a mintázat árkai pedig elvezetik a vizet hátrafelé és oldalra, így az kiszorul a gumiabroncs felfekvő felülete alól. Nagy sebességnél nincs idő, kopott gumiabroncsnál pedig nincs hely a vízelvezetésre …. Remélem ezzel megválaszoltam a kérdésedet ….”
“Kedves Urak és hölgyek(már ha olvassák)! Ha már ennyire ilyen "mindenről van véleményem" világot élünk, akkor én is megosztom veletek a tapasztalataimat(nem mintha olyan öreg lennék...) 1. 4 évszakos? Igen megveheti aki akarja, csak arra kérem h ne a belső sávban használja és ne azzal akarjon pályarekordot dönteni. 2. Használt gumi? Nyugodtan vegyetek, főleg nagyobb méretűeket, de nézzétek meg és tegyetek fel egy kérdést: Én nem tévedhetek? Segítek, a jó válasz: DE! Használt gumin jártam évekig, mert egy 14 éves autóm van, no ABS, yes rettegés és halálfélelem télen autópályán, mert másoknak van és nem félnek hirtelen nagyot fékezni a síkos úton...
Használt gumi esetén kalkuláljatok azzal h az előző tulaj sem azért vette le a kocsiról, mert nem tetszett neki... ;)”
Magyarországon a használt gumipiacon a gumi 90% 5-15 éves, lehet hogy van rajta 4-5mm de mivel öregek megváltozik az anyag szerkezetük és nem tapadnak olyan jól(főleg nedves úton) mint az újak.
Németországban vannak fiatalabb gumik de tudni kell, hogy ott a gyorsabban közlekednek sokkal nagyobb igénybevételnek vannak kitéve a gumik.Német 2-3 éves 5-6mm gumival nedves időben autópályán csak a külső sávban(120km/ó) biztonságos haladni, azért cserélik le.
Használt abroncs esetén nem ismerjük az abroncs előéletét, az abroncs élettartamát befolyásoló tényezőket, az előző jármű műszaki állapotát, az üzemeltetési körülményeket, légnyomást, terhelést és egyéb külső körülményt. Holott a gumiabroncs élettartama több tényezőtől függ, a jármű valamennyi eleme és használati körülménye szerepet játszik. Nagyon fontos, hogy az előírás szerinti, azaz megfelelő paraméterű abroncsot az előírásoknak megfelelően üzemeltessék. A hosszú élettartam eléréséhez mind a járművet, mind a gumiabroncsot folyamatosan ellenőriztetni kell és karban kell tartatni.
Láthatjuk tehát, hogy nemcsak az autó, hanem az abroncsok állapota is jelentős mértékben függ az üzemeltetés módjától, milyenségétől.
A gumiabroncs az autó legfontosabb biztonsági eleme, sokmindenen lehet azzal spórolni, hogy használtat veszünk, de ezen nem szabad. Métereken múlik sokszor emberek élete. Ha jobban belegondolunk anyagilag is jobban járunk egy olyan - új budget kategóriájú abroncssal, amit 3 évig tudunk használni és kétszer annyiba kerül, mint egy használt abroncs, amivel csak 1 évig lehet menni. Ha időközben el akarjuk adni az autót, akkor is megtérül a befektetésünk, mert úgy adhatjuk el az autót, hogy 4 jó, friss gumi van rajta és nem úgy, hogy a gumik azonnali cserére szorulnak.
A hulladék gumiabroncs újrahasznosítása környezetvédelmi, gazdasági haszna miatt alapvető érdeke a társadalomnak. A mások által elhasznált abroncsokat azonban nem az eredeti funkciójukban kell tovább használni. A BHPgumi csapata megmutatja Önnek, milyen kreatív és alternatív újrahasznosítási módjai vannak a gumiabroncsoknak, amelyekkel feldobhatja otthonát, kertjét, vagy vidám pillanatokat okozhat gyermekeinek, házi kedvenceinek:
Gumiabroncs hangfa
Gumiabroncs madárijesztő
Gumiabroncs Kerti bútor
kutyafekhely
Gumiabroncs homokozó
Gumiabroncs szobor
Források:
tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja