Ország jelölő autójelek történelmi szükségszerűsége
Az „automobilok” elterjedésekor hamar igénnyé vált azok megjelölése. A sztenderd, három betű és három szám alkotta rendszámok mellett, számos egyedi jelzéssel ellátott autó is látható a mai forgalomban. Ez alkalommal a magyar forgalmi rendszámokat, az Európai Unió forgalmi rendszámait, valamint az egyéb országok autójelének és domainnevének listáját tekintjük át és nyújtunk segítséget az értelmezésükhöz.
Már az 1901-ben hozott rendeletek is előírták a hatósági rendszám használatát és a kötelező műszaki vizsgálatot. 1906-ban a „Magyar Automobil-Club” jegyzéke szerint a legnagyobb rendszám a 351-es volt (ezt Törley József egyik teherautója használta).
Az 1910 áprilisában kiadott belügyminisztériumi rendelet az ország területét 15 járműkerületre tagolta fel. Ezek a kerületek egy – egy betűjelzést kaptak, amelyet a rendszámtáblán fel kellett tüntetni. Két város, Budapest és Fiume önálló kerületnek számított. A rendszámok egy betűből, egy kötőjelből és három számból álltak, -kivéve Budapestet-, ahol a rendszámok római számmal kezdődtek.
Egy elképzelés a járásrendszámra
1948-ban a benzinjegyek bevezetésekor derült ki, hogy sokan kitalált rendszámokat használtak és engedély nélkül közlekedtek. Számos műszaki hiba miatti baleset is bekövetkezett. Ezért a 20000/1948 Közlemény. M. rendeletében kötelezővé tették a gépjárművek műszaki szemléjét, valamint új rendszámokat is bocsátottak ki.
1958-tól vezették be a hat karakteres rendszámokat, melyek két betűből és négy számjegyből álltak, közöttük rövid kötőjellel (pl. ZY-12-37). A kezdőbetűk a jármű típusára, kaliberére és üzembentartójára utaltak. A rendszámtábla színe fehér volt, fekete betűkkel. A ‘70-es évek elején vezették be ennek fordítottját, a fekete alapon fehér betűs (ún. inverz) rendszámokat a szolgáltatóvállalatok járműveinél.
A diplomáciai rendszámok kék alapon fehér, valamint a külföldi állampolgárok fehér alapon piros rendszámainak rendszere ma is használatban van. Az ideiglenes E-1234 és PRÓBA 12-34 formátumok felépítése is hasonló volt. A rendszámtábla a hatóság tulajdonában állt, de a gépjármű tulajdonosának kötelező volt törődnie vele, rendszeresen karban kellett tartania.
A használt rendszámokat, ha esetenként vissza is vonták, később sok esetben újra kibocsátották.
Magyar rendszám 1958 és 1990 között
Magyarországon a gépjárműveken jelenleg a hat karakter hosszúságú forgalmi rendszámok vannak használatban. Ezek sorozatrendszám esetén három betű, három szám felosztásban követik egymást, fehér alapon fekete karakterekkel. Bérfuvarozók esetében sárga az alapszín. A jelenlegi sorozat kibocsátása 1990 augusztusában kezdődött.
Magyar rendszám 1990-től 2004-ig
Mezőgazdasági célú járműveken alkalmaznak hét karakter hosszúságú, M123456 formátumú, fehér alapon zöld színű rendszámokat is.
A rendszámtábla bal felső részén egy piros-fehér-zöld zászló; alatta pedig egy domború H betű (nemzetközi autójel) található.
A 2004. májusi Európai Uniós csatlakozás után kerültek forgalomba a kék alapszínű EU-s rendszámtáblák. Ezeknél kék alapon az Unió 12 csillagos emblémája, és alatta a fehér, sima nemzetközi autójel található.
Magyar EU-s rendszám 2004. május 1-jétől
Tehergépjármű rendszáma
A diplomáciai testületekhez tartozó jármű rendszáma
Veterán jármű OT- rendszámmal
Teljesen egyedi ötlet alapján készült rendszám
Nem az abc-ben soron következő betű jön pár hónap múlva, az N kifutása után. Várhatóan év végén érkezik az új rendszám. Az N betű jóval gyorsabban kifut a közvetlenül előtte használt M és L betűknél, aminek egyszerű magyarázata, hogy az új autók értékesítése és a használtak behozatala is évről évre határozottan emelkedik. Az N után nem az NY következett, de sokunk meglepetésére nem is az abc szerint utána soron következő O betű, amely kimaradt. Helyette
a P betű az új rendszám. Továbbra is él a lehetőség, bárki választhat saját magának a még ki nem adott 3 betű és 3 szám milliónyi variációjából bármit, aminek a hatósági díja jelenleg 112.450 forint.
Egy pár általános rendszámtábla: 8.500 Ft*
Egy pár ideiglenes rendszámtábla: 13.000 Ft*
Egy pár különleges rendszámtábla: 15.000 Ft*
Egy pár egyénileg választott rendszámtábla (három betű, három szám, nem az automatikusan kiosztott sorozatból, hanem a fennálló lehetőségek közül szabadon választva): 112.450 Ft*
Egy pár egyedileg gyártott rendszámtábla (négy betű és két szám, vagy öt betű és egy szám kombinációja): 435.000 Ft*
Kísérlethez vagy a kipróbáláshoz szükséges próbarendszám engedélyezése, a hozzá tartozó ideiglenes forgalomban tartási engedély, valamint a menetnapló: 38.000 Ft*
Az egyénileg választott és egyedileg gyártott tábláknál vannak tiltott, döntően obszcén, vulgáris, vagy közízlést sértő szavak, amelyek kiadása nem engedélyezett. Ezzel kapcsolatban felvilágosítás az igénylés során kapható.
* a díjak 2016-es adatok
Az Európai Unió összes tagállamának rendszámában az EU formációnak tartalmaznia kell az Európai Unió zászlaját, alatta pedig az adott ország gépkocsijelzését. Ezt, a gépjárműveket és pótkocsijaikat nyilvántartásba vevő tagállam államjelzésének, a Közösségen belüli forgalomban történő elismeréséről szóló 2411/98/EK tanácsi rendelet (1998. november 3.) szabályozza.
Az első tagállam, amely bevezette a forgalmi rendszámon látható egységes európai jelképet, Írország volt (1991), utána Portugália (1992), majd Németország döntött így. (1994)
Az Európai Unión belül továbbra is az európai rendszám igazolja a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) meglétét, más országokban az ovális H-jelet tartalmazó matrica, illetve a zöld kártya tanúsítja a biztosítást. Az Európai Unió tagországaiban kiadott azon forgalmi rendszámtáblák, amelyek a bal oldalukon, vagy a bal felső sarkukban, a függőleges kék mezőben a körben elhelyezkedő 12 sárga csillagot és alatta a kiadó állam jelzését tartalmazzák - az úgynevezett európai rendszámok - automatikusan igazolják a kgfb meglétét. Más országok azonban a rendszámtábla mellé megkövetelik az ovális mezőben lévő országjelzés felragasztását. Ez a magyar járműveknél ovális mezőben H-betűt jelent - függetlenül attól, hogy az ilyen matrica bármelyik benzinkútnál, vagy trafikban megvásárolható.
Egy Eu-s szlovákiában használatos rendszám felépítése
Ország | Autójel | Domain |
---|---|---|
Albánia | AL | al |
Andorra | AND | ad |
Argentína | RA | ar |
Ausztrália | AUS | au |
Ausztria | A | at |
Bosznia-Hercegovina | BIH | ba |
Brazília | BR | br |
Bulgária | BG | bg |
Csehország | CZ | cz |
Dánia | DK | dk |
Egyiptom | ET | eg |
Észtország | EST | ee |
Finnország | FIN | fi |
Franciaország | F | fr |
Görögország | GR | gr |
Hollandia | NL | nl |
Horvátország | HR | hr |
India | IND | in |
Írország | IRL | ie |
Izland | IS | is |
Izrael | IL | il |
Japán | J | jp |
Kína | PRC | cn |
Lengyelország | PL | pl |
Lettország | LV | lv |
Lichtenstein | FL | li |
Litvánia | LT | lt |
Luxemburg | L | lu |
Macedónia | MK | mk |
Magyarország | H | hu |
Monaco | MC | mc |
Montenegro | MNE | me |
Nagy-Britannia | GB | uk |
Németország | D | de |
Norvégia | N | no |
Olaszország | I | it |
Oroszország | RUS | ru |
Örményország | AM | am |
Portugália | P | pt |
Románia | RO | ro |
San Marino | RSM | sm |
Svájc | CH | ch |
Svédország | S | se |
Spanyolország | E | es |
Szerbia | SRB | rs |
Szlovénia | SLO | si |
Szlovákia | SK | sk |
Törökország | TR | tr |
Vatikán | V | va |
Ukrajna | UA | ua |
USA | USA | us |
Mi most csak a legfontosabbakat vételeztük szemre, de a lista a teljesség igényével innen elérhető.
Trolibusz 353-as pályaszámmal ellátva
Források:
tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja