Ország jelölő autójelek és az EU forgalmi rendszámai

Tóth Dorottya

Ország jelölő autójelek történelmi szükségszerűsége

    Tartalomjegyzék:

  1. Magyar forgalmi rendszámok
  2. Az Európai Unió forgalmi rendszámai
  3. Érdekességek

Az „automobilok” elterjedésekor hamar igénnyé vált azok megjelölése. A sztenderd, három betű és három szám alkotta rendszámok mellett, számos egyedi jelzéssel ellátott autó is látható a mai forgalomban. Ez alkalommal a magyar forgalmi rendszámokat, az Európai Unió forgalmi rendszámait, valamint az egyéb országok autójelének és domainnevének listáját tekintjük át és nyújtunk segítséget az értelmezésükhöz.

Magyar forgalmi rendszámok

  1. Történelmi áttekintés:

    Már az 1901-ben hozott rendeletek is előírták a hatósági rendszám használatát és a kötelező műszaki vizsgálatot. 1906-ban a „Magyar Automobil-Club” jegyzéke szerint a legnagyobb rendszám a 351-es volt (ezt Törley József egyik teherautója használta).

    Az 1910 áprilisában kiadott belügyminisztériumi rendelet az ország területét 15 járműkerületre tagolta fel. Ezek a kerületek egy – egy betűjelzést kaptak, amelyet a rendszámtáblán fel kellett tüntetni. Két város, Budapest és Fiume önálló kerületnek számított. A rendszámok egy betűből, egy kötőjelből és három számból álltak, -kivéve Budapestet-, ahol a rendszámok római számmal kezdődtek.

  2. Egy elképzelés a járásrendszámra
    Egy elképzelés a járásrendszámra

    1948-ban a benzinjegyek bevezetésekor derült ki, hogy sokan kitalált rendszámokat használtak és engedély nélkül közlekedtek. Számos műszaki hiba miatti baleset is bekövetkezett. Ezért a 20000/1948 Közlemény. M. rendeletében kötelezővé tették a gépjárművek műszaki szemléjét, valamint új rendszámokat is bocsátottak ki.

    1958-tól vezették be a hat karakteres rendszámokat, melyek két betűből és négy számjegyből álltak, közöttük rövid kötőjellel (pl. ZY-12-37). A kezdőbetűk a jármű típusára, kaliberére és üzembentartójára utaltak. A rendszámtábla színe fehér volt, fekete betűkkel. A ‘70-es évek elején vezették be ennek fordítottját, a fekete alapon fehér betűs (ún. inverz) rendszámokat a szolgáltatóvállalatok járműveinél.

    A diplomáciai rendszámok kék alapon fehér, valamint a külföldi állampolgárok fehér alapon piros rendszámainak rendszere ma is használatban van. Az ideiglenes E-1234 és PRÓBA 12-34 formátumok felépítése is hasonló volt. A rendszámtábla a hatóság tulajdonában állt, de a gépjármű tulajdonosának kötelező volt törődnie vele, rendszeresen karban kellett tartania.

    A használt rendszámokat, ha esetenként vissza is vonták, később sok esetben újra kibocsátották.

    Magyar rendszám 1958 és 1990 között
    Magyar rendszám 1958 és 1990 között

  3. Jelenlegi rendszer:

    Magyarországon a gépjárműveken jelenleg a hat karakter hosszúságú forgalmi rendszámok vannak használatban. Ezek sorozatrendszám esetén három betű, három szám felosztásban követik egymást, fehér alapon fekete karakterekkel. Bérfuvarozók esetében sárga az alapszín. A jelenlegi sorozat kibocsátása 1990 augusztusában kezdődött.

    Magyar rendszám 1990-től 2004-ig
    Magyar rendszám 1990-től 2004-ig

    Mezőgazdasági célú járműveken alkalmaznak hét karakter hosszúságú, M123456 formátumú, fehér alapon zöld színű rendszámokat is.

    A rendszámtábla bal felső részén egy piros-fehér-zöld zászló; alatta pedig egy domború H betű (nemzetközi autójel) található.

    A 2004. májusi Európai Uniós csatlakozás után kerültek forgalomba a kék alapszínű EU-s rendszámtáblák. Ezeknél kék alapon az Unió 12 csillagos emblémája, és alatta a fehér, sima nemzetközi autójel található.

    Magyar EU-s rendszám 2004. május 1-jétől
    Magyar EU-s rendszám 2004. május 1-jétől

  4. A magyar rendszámok típusai és csoportjai:

    • A – normál méret (európai szabvány: 520 mm * 110 mm)
      B – kis méret (két soros: 240 mm * 130 mm) motorkerékpárra. Olyan járművekre is ilyen kerül már, amelyekre a normál méret nem fér rá, ilyenek jellemzően az amerikai autók.)
      C – normál méret (két soros: 280 mm * 200 mm)
      D – matrica, csak előre (európai szabvány: 520 mm * 110 mm. A korábban kiadott kisebb méretűek is használatban maradtak.)
      E – különleges rendszám, (háromsoros: 130 mm * 240 mm) négykerekű segédmotorokra, a mopedautókra. Az egyetlen példány a jármű hátuljára kerül.
    • EAA … EDZ-123: Taxik rendszáma. Sárga alapon fekete karakterek – bérfuvarozás.
    • FIA … FZZ-123: Tehergépkocsik, kamionok rendszáma. Sárga alapon fekete karakterek – bérfuvarozás.

      Tehergépjármű rendszáma
      Tehergépjármű rendszáma

    • Xxx-123, Wxx-123: Utánfutók rendszáma
    • Uxx-123: Motorkerékpárok rendszáma
    • Yxx-123: Lassú járművek rendszáma. Fehér alapon piros karakterek.
    • M12 3456: Mezőgazdasági járművek rendszáma. Fehér alapon zöld karakterek.
    • DT 12-34: A diplomáciai testületek hivatalos járművei. Kék alapon fehér karakterek

      A diplomáciai testületekhez tartozó jármű rendszáma
      A diplomáciai testületekhez tartozó jármű rendszáma

    • HC 12-34: „Tiszteletbeli konzul”- Fehér alapon piros karakterek.
    • Hx 12-34: A Magyar Honvédség járműveinek rendszáma.
    • MA 12-34: A Mentőszolgálat járműveinek rendszáma.
    • OT 12-34: Old-timer, azaz minősített veterán járművek rendszáma.

      Veterán jármű OT- rendszámmal
      Veterán jármű OT- rendszámmal

    • Rx 12-34: A Rendőrség járműveinek rendszáma
    • RR 0x-xx – RR 4x-xx: A Büntetés-végrehajtási szervezet járműveinek rendszáma.
    • RR 5x-xx – RR 9x-xx: A Nemzeti Adó- és Vámhivatal járműveinek rendszáma.
    • E-12345: Ideiglenes rendszámtábla.
    • SP 12-34: Versenycélú járművek
    • Egyedi rendszámok:
      • Az első három karakter betű kell, hogy legyen
      • Az utolsó karakter szám kell, hogy legyen
      • A betűk után már csak számok következhetnek
      • A megtévesztő vagy félelemkeltésre alkalmas feliratokat elutasítják.

        Teljesen egyedi ötlet alapján készült rendszám
        Teljesen egyedi ötlet alapján készült rendszám

Meglepetésbetűvel jön az új rendszám:

Nem az abc-ben soron következő betű jön pár hónap múlva, az N kifutása után. Várhatóan év végén érkezik az új rendszám. Az N betű jóval gyorsabban kifut a közvetlenül előtte használt M és L betűknél, aminek egyszerű magyarázata, hogy az új autók értékesítése és a használtak behozatala is évről évre határozottan emelkedik. Az N után nem az NY következett, de sokunk meglepetésére nem is az abc szerint utána soron következő O betű, amely kimaradt. Helyette
a P betű az új rendszám. Továbbra is él a lehetőség, bárki választhat saját magának a még ki nem adott 3 betű és 3 szám milliónyi variációjából bármit, aminek a hatósági díja jelenleg 112.450 forint.

Rendszámtáblákkal kapcsolatos díjak:

Egy pár általános rendszámtábla: 8.500 Ft*

Egy pár ideiglenes rendszámtábla: 13.000 Ft*

Egy pár különleges rendszámtábla: 15.000 Ft*

Egy pár egyénileg választott rendszámtábla (három betű, három szám, nem az automatikusan kiosztott sorozatból, hanem a fennálló lehetőségek közül szabadon választva): 112.450 Ft*

Egy pár egyedileg gyártott rendszámtábla (négy betű és két szám, vagy öt betű és egy szám kombinációja): 435.000 Ft*

Kísérlethez vagy a kipróbáláshoz szükséges próbarendszám engedélyezése, a hozzá tartozó ideiglenes forgalomban tartási engedély, valamint a menetnapló: 38.000 Ft*

Az egyénileg választott és egyedileg gyártott tábláknál vannak tiltott, döntően obszcén, vulgáris, vagy közízlést sértő szavak, amelyek kiadása nem engedélyezett. Ezzel kapcsolatban felvilágosítás az igénylés során kapható.

* a díjak 2016-es adatok

Az Európai Unió forgalmi rendszámai

Az Európai Unió összes tagállamának rendszámában az EU formációnak tartalmaznia kell az Európai Unió zászlaját, alatta pedig az adott ország gépkocsijelzését. Ezt, a gépjárműveket és pótkocsijaikat nyilvántartásba vevő tagállam államjelzésének, a Közösségen belüli forgalomban történő elismeréséről szóló 2411/98/EK tanácsi rendelet (1998. november 3.) szabályozza.

Az első tagállam, amely bevezette a forgalmi rendszámon látható egységes európai jelképet, Írország volt (1991), utána Portugália (1992), majd Németország döntött így. (1994)

Az Európai Unión belül továbbra is az európai rendszám igazolja a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) meglétét, más országokban az ovális H-jelet tartalmazó matrica, illetve a zöld kártya tanúsítja a biztosítást. Az Európai Unió tagországaiban kiadott azon forgalmi rendszámtáblák, amelyek a bal oldalukon, vagy a bal felső sarkukban, a függőleges kék mezőben a körben elhelyezkedő 12 sárga csillagot és alatta a kiadó állam jelzését tartalmazzák - az úgynevezett európai rendszámok - automatikusan igazolják a kgfb meglétét. Más országok azonban a rendszámtábla mellé megkövetelik az ovális mezőben lévő országjelzés felragasztását. Ez a magyar járműveknél ovális mezőben H-betűt jelent - függetlenül attól, hogy az ilyen matrica bármelyik benzinkútnál, vagy trafikban megvásárolható.

Egy Eu-s szlovákiában használatos rendszám felépítése
Egy Eu-s szlovákiában használatos rendszám felépítése

Országok autójelének és doménnevének listája:

OrszágAutójelDomain
Albánia AL al
Andorra AND ad
Argentína RA ar
Ausztrália AUS au
Ausztria A at
Bosznia-Hercegovina BIH ba
Brazília BR br
Bulgária BG bg
Csehország CZ cz
Dánia DK dk
Egyiptom ET eg
Észtország EST ee
Finnország FIN fi
Franciaország F fr
Görögország GR gr
Hollandia NL nl
Horvátország HR hr
India IND in
Írország IRL ie
     
Izland IS is
Izrael IL il
Japán J jp
Kína PRC cn
Lengyelország PL pl
Lettország LV lv
Lichtenstein FL li
Litvánia LT lt
Luxemburg L lu
Macedónia MK mk
Magyarország H hu
Monaco MC mc
Montenegro MNE me
Nagy-Britannia GB uk
Németország D de
Norvégia N no
Olaszország I it
Oroszország RUS ru
Örményország AM am
Portugália P pt
Románia RO ro
San Marino RSM sm
Svájc CH ch
Svédország S se
Spanyolország E es
Szerbia SRB rs
Szlovénia SLO si
Szlovákia SK sk
Törökország TR tr
Vatikán V va
Ukrajna UA ua
USA USA us

Mi most csak a legfontosabbakat vételeztük szemre, de a lista a teljesség igényével innen elérhető.

Érdekességek

  • Egy ország jelölő kód és az alvázszám gravírozása az üveg-, és a lakkozott karosszériaelemek felületére, gyakorlatilag eltávolíthatatlan kémiai eljárás útján. A jelölések a karosszéria elemeken ultraviola fény hatására válnak láthatóvá. Előnyei:
    • a tolvajok szemében értéktelenné válnak a gépkocsi alkatrészei
    • diszkrét, eltávolíthatatlan jelölések
    • országjelölő kód a külföldre történő lopások ellen
    • MABISZ tanúsítvány, ORFK és BRFK VTSZ ajánlás
  • világ legelső rendszámát a párizsi rendőrség adta ki 1893-ban.
  • A rendszámtábla hagyományosan fémből készült, de mára már az Európai Unió egyre több tagállamában műanyagból gyártják (például Franciaország és Nagy-Britannia).
  • A trolibuszok kizárólag pályaszámot kapnak, mert gumikerekes vasúti járműnek számítanak.

    Trolibusz 353-as pályaszámmal ellátva
    Trolibusz 353-as pályaszámmal ellátva

  • A motorkerékpárokon sokáig elöl is használtak rendszámot. A sárvédő tetején, a menetiránnyal párhuzamosan álló fémlemez azonban szemből nem látszott; viszont súlyos sérülést okozhatott.

Források:

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon