Bizonyára mindenki hallott már a 2016 április 5.-e óta éles működésben lévő VÉDA automata közlekedés-ellenőrzési rendszerről. Összesen 365 fixen telepített, továbbá 160 mobil készülékből épül fel a szisztéma, amely a gyorshajtás mellett képes ellenőrizni:
A fix kamerák radaros, míg a mobil kamerák lézeres elven működnek és messzebbre is ellátnak az előbbieknél. A rendszert 2015-ben majdnem egy éven keresztül vetették próbák alá és csak a gyorshajtók kiszűrésére használták hivatalosan. Az egyéb funkciókat pusztán a tesztprogram keretein belül alkalmazták, büntetések kiszabása nélkül.
A cél természetesen a balesetek és kihágások számának elkerülése, csökkentése.
Azért volt szükség a Véda rendszer kiépítésére és bevezetésére, hogy az Európai Unió célkitűzéseinek megfelelően, a 2010-es adatokhoz képest a felére csökkenjen 2020-ra a közlekedési balesetekben elhunytak száma. Ez Magyarország esetében a 2010-es 740 áldozattal szemben 370-et jelent. A feladat nem kicsi, mint ahogy az innovációba fektetett pénz sem kevés (14.5milliárd Ft).
Cikkünkben áttekintjük e kamerák működési elvét mind a gyakorlatban, mind pedig a törvényes szabályozás alapján. Kitérünk ezek elhelyezkedésére, előnyeire és esetleges hátrányaira, valamint arra, hogy az elmúlt több, mint egy év használati statisztikái milyen eredményeket mutatnak. Végül említést teszünk arról is, hogy milyen legális és illegális módszerekkel lehet elkerülni a súlyos sok tízezres szankciókat.
Az új traffipaxok által ellátott feladatok
Az OFRK azt ígéri, hogy az automatizált rendszer biztonsági kontrolljaként az ügyintézők is ellenőrzik a rögzített szabályszegéseket, hogy ne kapjanak kézhez a sofőrök téves információkon alapuló, megalapozatlan határozatokat. Az összes fix kamera előtt kint van a „Közúti Ellenőrzés Traffic control” feliratú tábla, mivel ezt törvény írja elő, mint ahogy azt is, hogy ezek „észszerű” távolságra legyenek a traffipaxtól. Így aki figyeli a táblát és időben fékez, még megúszhatja a bemérést és a bírságot. A rendőrségtől kapott tájékoztatás szerint a fix kamerák általában száz méteren belül észlelik a szabálysértéseket.
A rendszer kialakításánál figyeltek arra, hogy a nap 24 órájában, bármilyen időjárási körülmények mellett alkalmas legyen a szabálysértők rögzítésére. Nappal színes, éjjel fekete-fehér képet dokumentálnak. A felvétel lehet állókép, sorozatfelvétel (például záróvonal átlépésénél), illetve mozgókép is, nyilván utóbbit lehet a legnagyobb adatforgalom mellett továbbítani. Az 525 kamera mellett a rendőrség még beszerzett 1000 darab GPS-alapú helyazonosításra képes kézi adatrögzítőt és 26 darab, 220 lóerős Skoda Octavia RS-t is. Utóbbiakat arra fogják használni, hogy a kamerák által szabálysértésen ért külföldi rendszámos autókat a helyszínen elfogják.
Budapesten hat új traffipaxot helyeztek el: kettőt az M3-as, kettőt az M5-ös autópályánál, kettőt pedig az M1-es és M7-es autópálya közös szakaszánál. Borsod-Abaúj-Zemplén és Veszprém megye tíz, Zala kilenc, Fejér, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megye nyolc-nyolc új kamerát kapott.
Baranya és Bács-Kiskun megyében hét-hét, Békés, Csongrád, Heves, Somogy, Komárom-Esztergom, Tolna és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében hat-hat, Győr-Moson-Sopron, Vas és Nógrád megyében öt-öt új szupertraffipaxot szereltek fel. Miskolcon és Szegeden négy-négy, Debrecenben három új helyen mérnek a rendőrök. Az adatok szerint a Szabolcs megyei berendezések közül csaknem az összes, vagyis a hatból öt, Nyíregyházán van, míg egy Mátészalkán található.
Érdemes a balatoni nyaralás előtt is tájékozódni:
Az újdönsült traffik pontos helyéről bővebb információk innen érhetőek el:
Traffipaxtérkép
Traffihunter
Előnyök és hátrányok
Értelemszerűen, az előnyöket nem kell magyarázni, a közlekedési vétségek redukálódása, illetve a balesetek számának csökkentése, a halálos kimenetelűek elkerülése lenne a fő cél. Számos apró közlekedési figyelmetlenség okoz a statisztikák szerint kisebb baleseteket, koccanásokat, torlódásokat. Talán nagy árat kell fizetnünk eleinte, hogy megtanuljuk, és vezetési stílusunk/szokásunk részévé váljon az új rendszer figyelembe vétele. A kiszabható bírságok ugyanis igencsak borsosak:
Sajnos egyelőre még alig látszik a mobil kamerák hatása a statisztikákon. Hozzá kell tenni azonban, hogy az 1990-es negatív átlagunkból jelentősen sikerült már lefaragni, akkor ugyanis 2400-an vesztették életüket a közutakon. 2014-ben azonban megállt a csökkenő kimutatás: a megelőző évhez képest 5,9 százalékkal többen, összesen 626-an vesztették életüket a magyar közutakon. 2015-ben az év 9 hónapjában már működő új mobil traffipaxok ellenére tovább romlott a statisztika, és 644-en haltak meg közúti balesetben, ami 2,9 százalékos növekedésnek felel meg. Igaz, az alacsony üzemanyagárak miatt tavalyelőtt 6,4, tavaly pedig 7,6 százalékkal több benzin és gázolaj fogyott Magyarországon (ami több megtett kilométerre utal), mint a megelőző években, így ezt figyelembe véve, egységnyi távolságra vetítve mégiscsak javult valamennyit a baleseti statisztika. De semmiképp sem drasztikusan.
Amit azonban nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy a gyorshajtás a legfőbb baleseti ok. 2015-ben 16.241 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt, melyek 30%-át gyorshajtás okozta. Második helyen 25 százalékkal az elsőbbség meg nem adása áll, a harmadik kiváltó ok pedig, 17 százalékkal, a kanyarodási szabályok áthágása. Igen érdekes, hogy a KSH statisztikája szerint 2014-ben a gyorshajtásokból eredő baleseteknek csak a 2,3 százaléka történt az előírt sebesség túllépése miatt (abszolút gyorshajtás), a maradék 97,7 százalék relatív gyorshajtásra vezethető vissza, ami azt jelenti, hogy a sofőr nem az útviszonyoknak, a forgalomnak vagy az időjárásnak megfelelően választotta meg a sebességét.
Lézerblokkoló parkolószenzorként beépítve és külföldi rendszámtábla használata a nehezebb bírságolás érdekében. Ezek azok az agyafúrt, és egyáltalán nem szabályos módszerek, amiket az elmúlt egy évben az emberi lelemény hozott a világra a VÉDA rendszer kijátszása érdekében.
Megemlíthetjük még a radardetektort is, a szélvédőre tapasztható detektorok a legolcsóbbak. Nálunk ezek legálisan használhatóak, bár működésük nem mindig egyöntetűen tökéletes. Már huszon-harmincezer forintért is lehet kapni szélvédőre tapasztható eszközt, ami egész hatékonyan jelez. Fontos a jó zavarszűrés, de városban a téves riasztásokkal így is sok készülék megőrjíti a sofőrt fotocellás ajtók vagy garázskapuk környékén.
Európa más országaiban is általában radarosak a fix sebességmérők, csakhogy a detektorok használata rendszerint illegális, Svájcban például a megszokottnál jóval magasabb a büntetés, akár több havi fizetésünk is rámehet a szabálysértésre. Nálunk ezek egyelőre legálisan használhatók, de nem árt tudni, hogy csak előre figyelnek, miközben – részben a motorosok rendszáma miatt – pár traffipax a járművek hátuljára céloz.
A mai új autók egyre nagyobb hányadához elérhető áron kínálják a sebességhatárolót, illetve a táblafelismerő rendszert. Külön-külön ugyan egyik sem tudja kivédeni a vezetői hibából bekövetkező gyorshajtást, ám ha a két rendszer összehangoltan működik, a jármű magától lassít az 50-es vagy 70-es táblánál, ha azt a sofőr is engedélyezi. Így egészen hatásos gyorshajtás elleni védelemről beszélhetünk, amelyet elsők között a Ford S-Max példája is mutat.
Nem utolsó sorban pedig vannak a praktikus, egyszerű és ingyenes módszerek:
Mi a BHPguminál elsősorban a közlekedési szabályok akkurátus betartását javasoljuk, de persze aki ésszel közlekedik, az elkerülheti a tízezres sarcokat.
Sokan nem is gondolnák, hogy a segítség a zsebükben lapul, okostelefonjuk formájában. Töltsék le rá a dugófigyelésre is alkalmas Waze közösségi navigációt, vagy a Traffi Hunter alkalmazást. Ezek a Police.hu oldalán elérhető napi központi adatbázis és a felhasználók élő jelentései alapján riadóztatnak a mobil traffipaxok pontos helyszíneiről.
A legfontosabb azonban annak belátása lenne, hogy ezeket az újkeletű traffipaxokat nem a kiszabható bírságok növelése érdekében hozták létre, és nem is azért, hogy az autósok mindennapjait megmérgezzék.
Források:
tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja