Talán már nincs is a kereskedelemnek olyan területe, ahol a kínai gyártók még ne vetették volna meg a lábukat. Nem kivétel ez alól a gumiabroncs ipar sem. A kínaik többnyire arról ismeretesek, hogy mindenből egy silányabb, de jóval olcsóbb verziót állítanak elő. A velük kapcsolatos fenntartások ennek köszönhetőek, és ez igaz a gumiabroncsokra is. A téma boncolgatása közben számos olyan cikkre bukkantunk az elmúlt 10 évből, amelyek mind óvva intenek a kínai gyártók abroncsaitól.
Csapnivaló teszteredmények, gyakori gyártási hibák, rövid szavatosság. A vásárlói véleményeket így tudnánk összefoglalni. Ugyanakkor azzal is tisztában vagyunk, hogy olyan világban élünk, hogy nem mindenki engedheti meg magának a nagy abroncsgyártók kiváló minősítésű gumijait, sőt!
Mitévők legyenek akik ebben a cipőben járnak? Fordulni látszik a kocka, javul a kínai gumik minősége, vagy maradjunk az ismert, bevált márkáknál? Mi az igazság ezzel kapcsolatban? Ez alkalommal erről fogunk értekezni.
Laufenn, Riken, Rotalla, Taurus, Saetta? Csak hogy a teljesség igénye nélkül néhányat említsünk. Nem igazán híres gyártók, pedig komoly vállalatok állnak mögöttük: sorrendben a Hankook, a Michelin és a Bridgestone. Mi lehet annak az oka, hogy a nagy, prémiumkategóriás anyagyártók kisebb leányvállalatokat hoznak létre budget és középkategóriában? Van ennek bármi köze a kínai abroncsok féktelen szaporulatához? Lehetetlen pontosan megmondani az Európába importált kínai márkák számát. A szakértői vélemények alapján több, mint 300 gyártóról beszélhetünk. LingLong, WanLi, Blackstone, Goodride vagy Infinity a legismertebbek között szerepelnek, de havi rendszerességgel jelennek meg újabb gyártók a piacon.
Ez azon egyszerű okból alakult így, hogy Kínában az abroncsok gyártása kizárólag marketing kérdés. A gyártók jellemzően más márkák számára gyártanak, és nem saját értékesítésre. A kínai eredetű gumik kétségkívül az áruktól válnak vonzóvá, ugyanis 20 - 50%-kal olcsóbbak a konkurens prémium márkáknál. Ezenkívül rendkívül könnyen elérhetőek, hiszen minden további nélkül megvásárolhatók a kiskereskedelmi weboldalakon. Találtunk olyan gumiabroncsok értékesítésével foglalkozó webáruházat, ahol a kínált 83 gyártó közül több, mint 25 márka kínai.
A bonyodalom ezek után szokott következni a teljesítmény-mutatóval. Az ADAC teszteredményei ugyanis egyértelműsítik, hogy a nedves tapadásra kapott értékelések nemhogy elmaradnak a többi gyártótól egy kínai gyártmánynál, de olykor életveszélyesen negatív minősítésűek.
Az abroncs piacon kereskedelmi szempontból háromféle kategóriát szokás megkülönböztetni: budget, közép és prémium. A személyautóknál a prémium gumik európai piaci részesedése évek óta meghaladja az 50 százalékot, tavaly 52 százalék volt. Érdekes módon a másodvonal mindössze 20 százalék értékesítést képvisel, a belépő márkákból immár jóval többet adnak el - a tavalyi adat 28 százalék volt. A budget márkák térhódítása a másodvonal kárára évek óta tartó folyamat. A jelenség kellemes hozadéka, hogy a korábbiaknál lényegesen olcsóbban kínált új gumik megadták a kegyelemdöfést az újra futózott abroncsoknak, és komoly konkurenciát jelentenek a használt gumik forgalmának is.
A kínai gumik megjelenése Európában éppen ezt a jelentős 28 százalékos piacot forgatta fel. Vitathatatlanul ez a legkevésbé jövedelmező szegmens, de az eladások visszaesése mégiscsak negatív hatást gyakorolt a tradicionális abroncsgyártókra. Mivel egy folyamatosan bővülő piaci részről van szó, amit a kínai import gumik elkezdtek kisajátítani, több nagy cég is úgy érezte, érdemes a korábbinál erőteljesebben foglalkozni az alsóbb kategóriákkal.
A globális cégek piaci elemzéseiből az derült ki, amire a korábbiakban mi is céloztunk, hogy a kifejezetten olcsó elérhetőségük az igazi vonzerejük. Így az egyik stratégia az árverseny. Hasonlóan kedvező áron, de jobb minőséget gyártani, megspékelve azzal a mostanában divatos trenddel, hogy “itthon gyártott”.
Ha olcsó kategóriás gumikkal foglalkozni nem is hoz sok profitot, mégis kifizetődőbbé teszi a feljebb pozicionált gumik fejlesztését, gyártását, forgalmazását. Ezáltal a konszern egészének jövedelmezőségét javítja. A fejlettebb viszonteladói hálózat, az alaposabb piacismeret pedig olyan előnyt jelentenek a nagyoknak, amelyekkel a kínai a feltörekvő márkák egyelőre nem tudnak versenyezni.
Szóval az ismert gyártóknak nem maradt más választása, mint hogy kitaláljanak maguknak harmad-negyed-vonalas brand-eket.
A Hankook teljesen be is áldozta saját korábbi belépő márkáját, az amúgy szintén kínai gyártású Kingstar-t. A Bridgestone is kivonta a Daytont, hogy helyettük tiszta lappal indítsák a Laufenn illetve a Saetta márkákat.
A Michelin stratégiája érdekes. Meglevő márkáit meghagyta, és pontosan ugyanazt a terméket a különböző alpiacokon eltérő márkanévvel árulja. A Sebring, Taurus, Kormoran, Tigar és Riken néven gyártott abroncsok amúgy teljesen egyformák, és arra a feltevésre építenek, hogy mondjuk egy magyar vásárló előbb fog megbízni egy Taurus márkanevű termékben, mint egy Linglong-ban.
Három nagy prémium vállalat nem vesz részt ebben a játékban, a Pirelli, a Goodyear és a Continental. Előbbi mindig is a saját márkájára és annak tudatos fejlesztésére koncentrált, utóbbi kettő pedig bár jelen van budget kategóriában, de nem mentek le a negyedik vonalas kínai gumik árszintjére, megtartották harmadik vonalas termékeiket – a Goodyear a Debicát és a Savát, a Continental pedig egy sor másikat, a Mabortól a Vikingen át a Gislavedig, illetve a hazánkban népszerű Barumig.
De vajon milyenek ezek a figyelemre méltó márkaháttérrel és gyártási technológiával rendelkező, mégis rendkívül pénztárcabarát abroncsok? Valóban megbízhatóbb minőséget szavatolnak a kínaiakkal szemben? A gyártók ugyanis igyekeznek titokban tartani, hogy mitől lesz olcsó egy gumi! “Kispórolják belőle az anyagot!”
A szkeptikusok eme baljós felkiáltással szoktak élni. Vannak akik esküsznek arra, hogy egy prémium márka harmadvonalas márkáját vásárolják, hiszen ugyanaz a vállalati kultúra jelenik meg mindkettő előállítása során. Ebben maradéktalanul igazuk is van! Hiszen pont ez a háttértudás az, amivel egy neves gyártó olcsóbb gumiabroncsa különb lehet a kínai tucattermékeketől!
Vajon mitől lesz olcsóbb a Laufenn a Hankooknál?
Viszont ha a gyártási elv, a beszállítók kiválasztása és a minőség ellenőrzés is mind hasonló, valamint az alapanyagokon sem spórolnak, akkor mégis mitől lesz olcsóbb a Laufenn a Hankooknál? Nagyrészben attól, hogy nem az újonnan elterjedt gyártási módszereket alkalmazzák, se a karkasz szerkezeti innovációt, sem a mintázatot adó blokkok aprólékos 3D kidolgozását nem használják. Ezzel szemben a 15-20 évvel ezelőtti folyamatot hozták vissza a gyártósorra.
Egy korszerű gumi ma lényegesen könnyebb és lényegesen alacsonyabb gördülési ellenállású, mint a kilencvenes évek végén gyártott őse volt. Az a történet egyetlen szépséghibája, vagy ha úgy tetszik gyenge pontja, hogy úgy tanácsos a harmad-negyedvonalas abroncsokra gondolni, mint Gothár Péter Megáll az idő című filmjére. Ez esetben tényleg megállt az idő, ami a technológiai kivitelezést illeti.
Kár arról hosszas vitába bocsátkozni, hogy ez valódi hátrány-e egy olyan világban, ahol a retró ugyanúgy reneszánszát éli megannyi veterán autó képében, mint az új innovatív forradalmak a Porsche Cayenne-nel, vagy az Alfa Romeo Giulia-val.
A BHPgumi csapata ezúttal is azon a véleményen van, hogy az abroncsok vásárlásánál a kategória megválasztása egyéni igények és financiális kérdések alapján történik.
Ámbár, ami a konkrét modellek minőségét illeti, nem egységes a kép. A teszteredmények az összkép csak egyik vetületét mutatják meg, de a tulajdonosok, felhasználók már globálisan értékelik a dolgot: nem az egyes jellemzőkre koncentrálnak, hanem hogy általánosságban jó vételt csináltak-e. A kritikák között gyakran visszatérő észrevétel a gyors kopás, néhány esetben a zajosodás, illetve a korszerűtlen karkasz miatti viszonylag magas fogyasztás, a biztonságérzetre ezzel szemben kevesen panaszkodnak.
Forgalmazóként kiemelnénk, hogy számos ázsiai márkával ellentétben, az egyetemleges márkák budget gumijai igazi raktárkészletekről, és tökéletesen egyenletes minőségben érkeznek, probléma esetén pedig az anyacég garanciális szolgáltatásai az irányadóak.
Forrás:
tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja