Tesla, az önvezető autók legújabb nemzedéke

Tóth Dorottya

Az önvezető autók nemzedéke

Az önvezető autó (angolul autonomous car, driverless car, self-driving car, robotic car) olyan autó, amit emberi beavatkozás nélkül, digitális technológiák segítségével vezérelnek és ami képes önállóan közlekedni a közúti forgalomban. Érzékeli környezetének apró részleteit, navigálja önmagát, így várhatóan kevesebb helyre van szüksége, ezért hatékonyabban hasznosítja a rendelkezésére álló útfelületet, elkerüli a közlekedési dugókat és csökkenti a balesetek valószínűségét. Az önvezető autók autonóm biztonsági rendszereinek fontos tényezője a vezető nélküli vészmegállás mellett, a vezető felügyelete alatti, de autonóm sávtartás is.

    Tartalomjegyzék:

  1. Az önvezető autók nemzedéke

Az önvezető autó navigációját többnyire néhány érzékelő és modern navigációs eszköz, így például radar, lézerradar, GPS segítségével oldják meg. A 21. században jelentős változáson megy keresztül a közlekedés, hiszen ezen a területen is rohamtempóban gyűrűznek be az informatika és az infokommunikációs technológia legkorszerűbb praktikái. Ezek a fordulatok alapvetően a közlekedés egyre nagyobb fokú automatizálásához vezetnek. Az önálló, önvezető autó kifejlesztésén egymástól függetlenül több cég, így a Google, a Nissan és a Tesla Motors is dolgozik.

Nem újkeletű a kísérletezés ezen a téren, hiszen az ‘50-es években is próbálkoztak már hasonlóval: az 1953-ban bemutatott Firebird II. tanulmányautó sávkövetésre volt képes tanulmánypályán, ahol a sávszéleket fémtartalmú festékkel jelezték. Úgy reklámozták, mint „értelmes autó”.

FirebirdII

2014-ben hét vállalat kapott engedélyt San José városától (USA), hogy önvezető autót teszteljen a város erre kijelölt zónájában: ezek a Volkswagen/Audi, a Mercedes-Benz, a Google, a Delphi Automotive, a Tesla Motors, a Bosch és a Nissan. Fontos megjegyezzük, hogy Hollandiában és Nagy Britanniában 2015-től már kísérleti jelleggel közlekedhetnek önvezető autók a meghatározott közutakon is.

Cikkünk a Tesla Motors eredményeivel foglalkozik. Hol tart a fejlesztés jelenleg, milyen felmutatható fejleményekkel rendelkezik a cég idáig, lesz-e értelme/haszna az önvezető autóknak a jövőben? Miért van ennyire ambivalens visszhangja a sajtóban és miért van ennyi szkeptikus véleményező a témában? A rivalizálás szítja a kedélyeket, vagy valóban fenntartásokkal kell kezelnünk ezt a látszólag nagyszerű találmányt?

Térhódításával kapcsolatban felmerülő kérdések

  1. Kié a felelősség? Az önvezető autó előnyei közé tartozik, hogy az emberi tevékenység kiküszöbölésével elkerülhetőek lennének az emberi (pl. figyelmetlenségből, fáradtságból, reakcióidő hosszából eredő) hibák, így jelentősen csökkenthető a közúti balesetek száma. Egyelőre tisztázatlan jogi kérdés, hogy az önvezető autó meghibásodásából eredő balesetekért ki viseli a felelősséget.
  2. Az önvezető járművek között megengedhető-e az automatika kikapcsolása és az emberi irányítás? Véleményünk szerint amennyiben ez nem befolyásolja a működés mechanizmusát, megengedhető. A repülőgépeken is opcionális a robot pilóta használata, és a felelősség kérdését is egyszerűen tisztázzák: azé a felelősség, aki irányít, így aki robotpilótára kapcsol, még ha közben történik is a gond, egy személyben vállalja a következményeket.
  3. Megbízna egy automata rendszerben? A kérdésnek abszolút van létjogosultsága. Bár számos kísérlet bizonyítja, hogy ember és gép közötti hiba-faktor kérdésében sajnos az ember áll vesztésre. A megszokottól azonban nehéz szabadulni, nyilvánvaló, hogy kétkedve engedünk teret az újnak. Szerintünk azonban itt elsősorban nem a megbízhatóságról van szó, hanem, hogy:
  4. Hajlandó lemondani a vezetés élményéről egy gép kedvéért? A kérdést nem korunk emberének kell megválaszolnia. Néhány évtizeddel ezelőtt bizonyára hasonlóképp lamentáltak dédapáink a lovaskocsi és az automobil között. A Tesla önvezető autója a jövő generációjának készül elsősorban, így az ilyen és ehhez hasonló kérdések bár joggal merülnek fel, mégis csak szükséges szőrszálhasogatásnak tűnnek.

A Boston Consulting Group 2016-os tanulmánya szerint az önvezető autók (különösen az önvezető taxik) elterjedése vélhetően együtt jár majd azzal, hogy az utasok egy része hajlandó lesz másokkal megosztani az általa használt járművet, ezáltal a folyamat jelentősen csökkentheti a közlekedő autók számát, a fosszilis üzemanyag-fogyasztást és így a városok légszennyezettségét is. Ezek mind remek változások lennének az emberiségnek, de nem az olajvállalatok és részvényeseik számára. Nyilván nem véletlen, hogy idáig kellett várnunk 1953 óta az önvezető autók végleges formájára. Mivel kőolaj- és földgáz készleteink végesek, így végre háttérbe szorultak az ellentétes gazdasági érdekek és teret kapott a fejlesztés.

Majdnem teljesen elkészült a parkolóhelyet is önállóan kereső Tesla

A Tesla szerint 8 kamera, 1 radar, 12 ultrahangos érzékelő és fejlett vezérlő számítógép, továbbá megfelelő szoftver kell az önvezető autóhoz.

10358697_0faeb5baf190eb79362c3adaa6cbfabc_wm

1

A szoftver után az Autopilot hardverét is frissítette a Tesla Motors, így véleményünk és az előre becslések szerint már csak jogszabályi háttér kérdése az önvezető autók piacra kerülése. Elon Musk dél-afrikai származású amerikai üzletember nevéhez fűződnek a a Zip2, az X.com, a PayPal, a SpaceX, a Tesla Motors és a SolarCity vállalkozások. Az ő legderűlátóbb számításai szerint az új modell piaci debütálása akár jövőre is megtörténhet, mivel az autó sorozatgyártásához szükséges szoftver egy éven belül elkészül. A Tesla prototípusának bemutatója nagyon meggyőző, az is egyértelműen kiderül belőle, hogy a sofőr csupán csak utas a gépjárműben.

Videók a témában:

  1. Próbán a Tesla Model S P85D 
  2. Kipróbáltuk az önvezető Teslát

A videók arra is rávilágítanak, hogy a továbbfejlesztett új Tesla modell már teljesen önállóan, emberi beavatkozás nélkül is képes eljutni A pontból B-be, majd magától leparkolni, miután kiszálltunk a kocsiból. A gépjárművet a kiváló eredmény érdekében számtalan olyan szenzorral látták el, amelyek segítik a vezetést, tájékozódást. Ezek pedig a legkülönbözőbb dolgokat is észlelik: útvonalakat, közúti jelzéseket, a lámpák fényét, a gyalogosok és más autók pozícióját.

Lenyűgöző, de mégis akadnak buktatók?

A sorozatos tesztelések és kísérletek ellenére van még néhány apró malőr. Előfordult, hogy az autó azért állt meg menet közben, mert a járdán kocogott mellette egy futó, és tévesen érzékelte a jelenséget. Egy másik alkalommal egy útfelújításnál kialakított terelést nézett el egy Autopilot módban használt Tesla Amerikában. A felhasználó szerint idáig soha nem volt probléma az Autopilot rendszerrel, ezúttal sem kapott figyelmeztetést a baleset előtt. Elismerte azonban, hogy a figyelmetlenségért ő is felelős volt, hiszen a használatában lévő rendszer még emberi felügyeletet igényel. A koccanás során senki nem szenvedett sérülést és a járműben a légzsákok is kinyíltak.

Így mi továbbra is azon a véleményen vagyunk, hogy az imént említett buktatók valójában csak kisebb kivetnivalók, amelyek minden új találmány és felfedezés során előfordulnak. Gondoljunk csak a repüléstechnikai-vívmányokra! Az első jópár próbálkozás kudarcba fulladt, vagy egyszerűen alkalmatlan volt a repülésre. Ezzel szemben a Tesla pontatlanságai mind kiküszöbölhető semmiségeknek számítanak.

teslamodel3

Az előre látó Tesla

Összegezve elmondhatjuk, hogy a Tesla legújabb etalonja belátóbb, óvatosabb, szebb és okosabb elődjeinél. Kétkedők és ellenforradalmárok mindig lesznek, hiszen hatalmas a verseny a többi fejlesztővel szemben a reprezentatív eredményekért.

Azzal viszont senki sem vitatkozhat, hogy a holland A2-es autópályán történtek mindenképp mérföldkőnek számítanak nemcsak a Tesla, de a komplex autógyártás tekintetében. Egy önvezető Tesla ütközésjelzője még azelőtt bejelzett, hogy az előtte lévő két autó összeütközött volna, majd azonnal vészfékezésre váltott, mielőtt az jármű tulajdonosa átvehette volna a kormányt.

Ezek után már csak arról esik nehezünkre beszámolni, hogy ez a fantasztikus vívmány nem a miénk! Egyelőre…

onvezeto-auto-akadalyok

Források:

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon

Önnek ajánljuk