Jönnek a napelemes autók

Tóth Dorottya

A Toyota után jön az Audi és a magyar napelemes autó is itt van már a kertek alatt

A hibridautó olyan autó, amely a meghajtásához szükséges energiát több, egymástól eltérő elven működő erőforrásból nyeri. A hibrid szó eredetileg a biológiában volt használatos, különböző fajtájú állat egyedek keresztezéséből született utódokra használták. A járműiparban a hibrid arra vonatkozik, hogy az energiát nem csak egy fajta motorból nyerjük ki, hanem együtt (de nem feltétlenül egy időben) használunk többféle erőforrást.

    Tartalomjegyzék:

  1. A Toyota után jön az Audi és a magyar napelemes autó is itt van már a kertek alatt

A hibridautó jellemzően kevesebb fosszilis eredetű üzemanyagot fogyaszt, mint a csak belsőégésű motorral rendelkező, ezért környezetbarátnak tekinthető. A hibridautók a hajtáslánc vagy a felhasznált energiaforrás viszonylagos jelentősége szerint osztályozhatók.

A hibridáció foka szerint a következőképpen kategorizálhatók ezek a gépjárművek:

  • teljesen hibrid
  • rásegítő hibrid
  • enyhén hibrid
  • mikrohibrid
  • konnektoros hibrid
  • napenergiát hasznosító hibrid

A hibridmeghajtás fogalmát a Toyota Prius vitte be a köztudatba. Idén 20 éve már, hogy a Toyota a japán piacon bemutatta az első Priust.

A hibridautók a kilencvenes évek végén váltak a nagyközönség számára elérhetővé a Honda Insight és a Toyota Prius megjelenésével. Egyes autógyártók szerint a hibridautók képezik a közeljövőben az autópiac legfontosabb szegmensét. A Toyota és a Honda után meglepő bejelentést tett az Audi is. Az Audi és az AltaDevices napelemeket integrálna az elektromos Audik napfénytetőjébe, hogy ezzel csökkentse a kocsik energiaéhségét. Amennyiben sikerülne megvalósítaniuk eme rendkívül ambíciózus tervüket, annyiban az ingolstadtiak diktálnák a tempót az elektromos autók gyártása terén. Az elképzelés szerint 2018-tól évente egy ilyen autóval előrukkolnának.

image

Az Audi és a rugalmas napelem

Az Engadget beszámolója szerint a Hanergy leányvállalataként működő AltaDevices és az Audi egy olyan különleges, vékony és rugalmas napelemen dolgozik, amelyet az autók napfénytetőjébe építenének be. A kiépített rendszer a tervek szerint annyi áramot termelne, amivel képes lenne az autó másodlagos elektromos eszközeit, például az ülésfűtést vagy a légkondit üzemeltetni. Ennek köszönhetően az autó akkumulátorában több energia marad, így növekedhet a hatótávolság is. Az első prototípust az idei év végére ígérik a fejlesztők. Az Audi ugyanakkor nem állna meg itt, a jövőben ugyanis az autó teljes tetejét napelemekkel borítanák be, ami tovább fokozná az elektromos autó hatékonyságát.

image (2)

Az ötlet rendkívül nagyszabású és jól hangzik. A kérdés csak az, hogy hogyan lehet majd mindezt megvalósítani? A jelenleg kereskedelmi forgalomban kapható napelemek ugyanis egyelőre nem tudnak annyi elektromos áramot termelni, hogy az jelentős mértékben befolyásolja az autók hatótávolságát.

Tudniillik, létezik a témában magyar megoldás is, az úgynevezett Solo autó. A Solo magyar hibridautó. Őriszentpéteren fejlesztették ki. A magyar innováció megtestesíti a kérdéses problémát, ugyanis a tetőre szerelt napelemek városi sebesség mellett kb. 20 km megtételére elég energiát gyűjtenek össze naponta, így lakott területen belül hangtalanul és káros anyag kibocsátása nélkül lehet autózni.

solo_01

A magyar hibridautó (Solo) működési elve

Maga az elképzelés frenetikus! A belsőégésű motor (többféle üzemanyaggal működik, például bioetanollal is) nagyobb sebességnél kapcsol be. A Solo 10 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h sebességre, a végsebessége pedig 140 km/h. A kocsi szén-dioxidban számolt károsanyag-kibocsátása nem éri el a 45 grammot, a fogyasztása pedig az 1,8 litert 100 kilométerenként. A négy kerékbe épített villanymotort lítiumion-akkumulátorok táplálják. Minden üléshez tartozik pedál, amit testedző szerkezetként és áramfejlesztőként lehet használni, akár várakozás közben is. Elöl csak a vezető ül, középen. Mögötte két utas. Hétközben a Solo három személyes és kevés helyet foglal el a városi forgalomban (3,2 m hosszú), hétvégén pedig – a tervek szerint – két Solót negyedóra alatt különösebb szakértelem nélkül össze lehet építeni egy 4,8 m hosszú, hatszemélyes családi Duóvá.

antro-solo-hybrid-vehicle-doors

A prototípus lassan 10 éve elkészült, de a sorozatgyártás még várat magára.

Elon Musk (Tesla Motors) korábban úgy nyilatkozott, a Teslánál is gondolkodtak már ilyen megoldásban, azonban Musk szerint a tetőbe épített napelemekkel 20-30 mérföldnyi töltést lehetett volna egy nap alatt begyűjteni, ami jó esetben 48 km-t jelent. Ennyiért pedig nem érte volna meg az egész. Ez persze egy városi oda-vissza ingázásnál bőven elég lehet, de hosszú távon továbbra sem tűnik hatékonynak a megoldás.

A Toyota meglépte a fejlesztést

A legújabb Prius tetejébe integráltak egy 900 ezer forintos napelemet. A gyártó szerint egy napsütéses napon ily módon körülbelül annyi energia nyerhető, amivel 5 kilométert tehetünk meg, és ez éves szinten körülbelül 1000 kilométernyi "ajándék" hatótávolságot jelent.

toyota_panasonic_solar_roof_zoldautok

A Toyota szerint az új termék az autó hatékonyságán 10%-kal javíthat. Megfelelő körülmények mellett egy nap akár 3 és fél kilométrnyi hatótávolságot is termelhet a napelem.

toyota_prius_plugin_zoldautok-2

hibrid-vagy-elektromos-11-728 (1)

A Futurist magazin a közeli jövő autójának nevezte a hibridautót. A Toyota és a Lexus 1,7 millió hibridautót adott el 2009 januárjáig. Az USA-ban az állam támogatja a hálózatról tölthető hibridautók elterjedését. Londonban a hibridautósok mentesülnek az alkalmanként nyolcezer forintos citybelépő megfizetése alól.

Magyarországon jelentős kedvezmény jár a regisztrációs adóra azoknak, akik a környezetkímélő modellek megvásárlását fontolgatják: míg az 1,1 literes Fiat Panda után 361 ezer forint jár az államnak, addig a prémiumkategóriás Lexus LS 600h hibrid után 190 ezret kell befizetni. (A Lexus hagyományos üzemű verziójának 3,2 milliós Ft-os a regisztrációs adója.)

Egyéb kedvezményekkel, például ingyenes parkolással is lehetne növelni a vásárlási kedvet, de egyelőre csupán a hódmezővásárhelyi önkormányzat kedvez a környezetkímélő megoldást választó autósoknak - a városban korlátlan ideig és ingyen parkolhatnak a hibrid- vagy elektromos autóval rendelkezők.

A hibrid technika lassan megszokottá válik a mindennapokban

Ma már számos autógyártó készít hibrid-hajtású modellt és sorra jelennek meg az elektromos járművek is. Azon olvasóink, akik érdeklődnek ezen gépjárművek piaci elérhetősége és értéke iránt, innen tudnak tájékozódni.

Egyértelműen jelzi a piaci tendenciák változását, hogy a flottapiac a dízelektől a hibridek irányába tolódik el, ugyanis az üzembentartási költségeken túl egyre több vállalat számára fontos, hogy autóválasztásával is kommunikálja környezettudatosságát és a társadalmi felelősségvállalás iránti elkötelezettségét.

Mi a BHPguminál is fontosnak tartjuk ezen szempontok figyelembe vételét, és nem utolsó sorban rendkívül kedveljük az újdonságokat. De hogy valójában kiknek éri meg hibrid autót vásárolni, az attól függ, hogy milyen országúti viszonyok mellett használják a járművet! Aki többségében autópályán közlekedik, annak takarékossági célból semmiképpen sem érdemes ilyet választania. Aki viszont főleg városban, vagy településeket összekötő utakon közlekedik, ráadásul az átlagnál sokkal többet vezet, annak néhány év alatt megtérülhet a magasabb vételár. A legjobb példa erre a taxisofőrök esete. Nekik az üzemanyag-fogyasztáshoz hasonlóanóan fontos a javítással töltött idő és a szervizelés költsége. A hagyományos személygépkocsikhoz képest a hibridből hiányzik egy sor alkatrész – így az önindító, az ékszíj, a kuplung vagy a turbódízeleknél a nagynyomású befecskendező-rendszer –, tehát ezek nem romolhatnak el.

20120627-toyota-prius4

20130322-citroen-c3-hybrid-air-prototype-motor

Habár Magyarországon kevés példa van egyelőre arra, hogy szervezetek előnyben részesítenék a hibridautókat a hagyományos járművekkel szemben, két olyan közpolitikai döntés is született az utóbbi években, amely rendkívül jelentős ösztönzést jelent a hazai elektromobilitás terjedéséhez. Az országgyűlés rugalmasabb lehetőséget teremtett az elektromos autókat kiszolgáló töltőállomások üzemeltetéséhez, a Fővárosi Közgyűlés 2015 december 2-án megszavazta, hogy a környezetkímélő gépkocsik díjmentesen várakozhassanak a főváros egész területén.

Az átmenet évei még nyilvánvalóan tartanak, és véleményünk szerint, amíg a kőolaj és földgáz készleteink végleg ki nem apadnak, ez így is marad.

Unokáink azonban már született hibrid sofőrök lesznek, ez nem vitás!

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon

Önnek ajánljuk