Lassan búcsút mondhatunk a téli abroncs garnitúránknak, közeledik a jó idő. Zöld utat kapnak a nyári gumik. Vagy talán inkább a négy évszakos abroncsok?
Az ADAC és AutoBild nagy nyári tesztjei is megjelentek (ADAC nyári gumi teszt 2018), nincs más hátra, csak megvárni, hogy a hőmérséklet tartósan 7fok fölé emelkedjen és mehetünk is a szervizbe átszereltetni a nyári gumikat.
Vagy mégsem? Elképzelhető, hogy megfordult a fejünkben, hogy a négy évszakos gumiabroncs olcsóbb megoldást jelentene ezúttal, mint a téli illetve nyári garnitúra felváltva?
Egyáltalán miért kell lecserélni a téli gumikat? Mi a különbség a téli, nyári, valamint a négy évszakos gumik között? Létezik olyan gumiabroncs, amely minden körülmények között megbízható teljesítményt nyújt?
Ha megfordultak már a fejében ezek a kérdések, akkor a legjobb helyen jár, olvasson tovább, mert mindenre fény derül.
A nyári gumiabroncsok elsősorban arra lettek kifejlesztve, hogy magas hőmérsékleten helyt álljanak.
Más szóval egy nyári gumi anyagának az összetétele teljesen különbözik egy téli abroncsétól.
A nyári gumikat kifejezetten arra tervezték, hogy ellenálljanak a forró aszfalttal való súrlódáskor.
A nyári gumi anyaga a télinél szilárdabb, keményebb gumikeverék, amely 7 Celsius fok felett a megfelelő tapadást és kopásállóságot biztosítja.
Ezzel szemben a téli gumi anyaga magas szilika tartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így az abroncs a hideg (+7 Celsius fok alatti) aszfalton nem válik merevvé, rugalmatlanná, nem veszít a tapadásából.
Télen óvatosabban és lassabban vezetünk, tartva az egyértelmű veszélyektől, mint a jeges-csúszós aszfalt. Nyáron azonban sokkal bátrabban nyomjuk a gázpedált és gyakrabban ülünk a volán mögé.
Ilyenkor viszont téli gumiabroncsokkal nem vagyunk biztonságban, anyagösszetétele révén a nyári forróságban jobban kopik, használódik.
A nyári abroncsokkal jobban lehet fékezni száraz úton illetve kanyarban, így a sofőrnek nagy esélye van elkerülni egy balesetet.
Nem utolsó sorban az egyik legjobb ok a nyári gumik használatára az üzemanyag takarékosság, ez bizonyított tény.
Egy jó gumiabroncsnak maximális a tapadása, a különleges felület optimálisan érintkezik a talajjal, így biztosítva az alacsonyabb fogyasztást.
- merül fel a kérdés minduntalan.
A kérdésre nem egyszerű szakmailag is korrekt választ adni.
Téli körülmények között azoknak tudjuk a négy évszakos gumikat biztonsággal javasolni, akik ritkán vezetnek és elsősorban városi körülmények között.
Ezzel egyidejűleg meg szoktuk jegyezni, hogy télen bármi jobb és biztonságosabb megoldást jelenthet annál, mint a nyári gumival való autózás.
Na, de igaz ez a megállapítás nyári körülmények között is?
A négy évszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege". Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli-nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni. Be kell látnunk azonban, hogy a négy évszakos mintázatú gumiabroncsoknak megvannak a maguk korlátai. Eltérő kihívásokhoz/útviszonyokhoz, különböző gumiabroncs ajánlott, ahogy síelni sem fürdőruhában megyünk és fordítva. Ugyanakkor a hatályos teszteredmények nagyon bíztatóak négy évszakos abroncsok esetében.
Az átlag vásárló joggal lehet összezavarodva a döntés előtt, hogy mitévő legyen.
A BHPgumiebben szeretne segítséget nyújtani.
Igen, az utóbbi évek teszteredményei is ezt igazolják. Köszönhetően az új keverékeknek és technológiai megoldásoknak - egyre jobbak a négy évszakos termékek, de továbbra is kompromisszumot igényel használatuk. (Mivel a gépjárművek is egyre gyorsabbak és nagyobb teljesítményűek.) Kétségtelen, hogy van egy felhasználói réteg, aki ezekkel a megkötésekkel együtt tud élni és megelégedéssel használja az allseason gumikat, viszont ahogy ezen termékek technológiai előállítása fejlődött, úgy a nyári és téli gumiké is, így a verseny továbbra is az évszaknak megfelelő abroncsok javára dől el.
Nyári és négy évszakos gumi viszonyításában -ami a tapadást illeti - jóval kevésbé kiélezettek a különbségek, mint téli és négy évszakos között. Így a biztonságunkat nem kockáztatjuk a négy évszakos választásával. Kopásállóság, zajkiszűrés és üzemanyag-takarékosság tekintetében viszont elképzelhető, hogy meg kell alkudnunk. A szakértők véleménye egyöntetű ama tekintetben, hogy a négy évszakos gumiabroncs jobb, mint a semmi, tehát megbízhatóbb a használata, mintha télen nyárit használnánk, nyáron pedig télit.
Mindig a felhasználási feltételeknek megfelelő gumiabroncsot válasszunk. A fogyasztói igények eltérőek lehetnek, így nem lehet következetesen kijelenteni, hogy mindenkinek az a megfelelő, ha nyáron nyári gumit használ, télen pedig télit. A fenti szempontok figyelembe vétele viszont fokozottan ajánlott a döntés meghozatala előtt.
2018 legjobb nyári és négy évszakos abroncsai.
tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja