Nyári gumit vagy négy évszakos abroncsot válasszunk?

Tóth Dorottya

Lassan búcsút mondhatunk a téli abroncs garnitúránknak, közeledik a jó idő. Zöld utat kapnak a nyári gumik. Vagy talán inkább a négy évszakos abroncsok?

    Tartalomjegyzék:

  1. Nyári gumiabroncsok
  2. De mi a helyzet a négy évszakos abroncsokkal?
  3. Haladjunk sorjában:

Az ADAC és AutoBild nagy nyári tesztjei is megjelentek (ADAC nyári gumi teszt 2018), nincs más hátra, csak megvárni, hogy a hőmérséklet tartósan 7fok fölé emelkedjen és mehetünk is a szervizbe átszereltetni a nyári gumikat.

Vagy mégsem? Elképzelhető, hogy megfordult a fejünkben, hogy a négy évszakos gumiabroncs olcsóbb megoldást jelentene ezúttal, mint a téli illetve nyári garnitúra felváltva?

Egyáltalán miért kell lecserélni a téli gumikat? Mi a különbség a téli, nyári, valamint a négy évszakos gumik között? Létezik olyan gumiabroncs, amely minden körülmények között megbízható teljesítményt nyújt?

Ha megfordultak már a fejében ezek a kérdések, akkor a legjobb helyen jár, olvasson tovább, mert mindenre fény derül.

teli_nyar_mintazat

Nyári gumiabroncsok

A nyári gumiabroncsok elsősorban arra lettek kifejlesztve, hogy magas hőmérsékleten helyt álljanak.

Más szóval egy nyári gumi anyagának az összetétele teljesen különbözik egy téli abroncsétól.

A nyári gumikat kifejezetten arra tervezték, hogy ellenálljanak a forró aszfalttal való súrlódáskor.

A nyári gumi anyaga a télinél szilárdabb, keményebb gumikeverék, amely 7 Celsius fok felett a megfelelő tapadást és kopásállóságot biztosítja.

Ezzel szemben a téli gumi anyaga magas szilika tartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így az abroncs a hideg (+7 Celsius fok alatti) aszfalton nem válik merevvé, rugalmatlanná, nem veszít  a tapadásából.

Télen óvatosabban és lassabban vezetünk, tartva az egyértelmű veszélyektől, mint a jeges-csúszós aszfalt. Nyáron azonban sokkal bátrabban nyomjuk a gázpedált és gyakrabban ülünk a volán mögé.

Ilyenkor viszont téli gumiabroncsokkal nem vagyunk biztonságban, anyagösszetétele révén a nyári forróságban jobban kopik, használódik.

A nyári abroncsokkal jobban lehet fékezni száraz úton illetve kanyarban, így a sofőrnek nagy esélye van elkerülni egy balesetet.

Nem utolsó sorban az egyik legjobb ok a nyári gumik használatára az üzemanyag takarékosság, ez bizonyított tény.

Egy jó gumiabroncsnak maximális a tapadása, a különleges felület optimálisan érintkezik a talajjal, így biztosítva az alacsonyabb fogyasztást.

De mi a helyzet a négy évszakos abroncsokkal?

- merül fel a kérdés minduntalan.

A kérdésre nem egyszerű szakmailag is korrekt választ adni.

Téli körülmények között azoknak tudjuk a négy évszakos gumikat biztonsággal javasolni, akik ritkán vezetnek és elsősorban városi körülmények között.

Ezzel egyidejűleg meg szoktuk jegyezni, hogy télen bármi jobb és biztonságosabb megoldást jelenthet annál, mint a nyári gumival való autózás.

Na, de igaz ez a megállapítás nyári körülmények között is?

A négy évszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege". Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő  jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli-nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni. Be kell látnunk azonban, hogy a négy évszakos mintázatú gumiabroncsoknak megvannak a maguk korlátai. Eltérő kihívásokhoz/útviszonyokhoz, különböző gumiabroncs ajánlott, ahogy síelni sem fürdőruhában megyünk és fordítva. Ugyanakkor a hatályos teszteredmények nagyon bíztatóak négy évszakos abroncsok esetében.

ADAC nyári gumi teszt 2018

Az átlag vásárló joggal lehet összezavarodva a döntés előtt, hogy mitévő legyen.

A BHPgumiebben szeretne segítséget nyújtani.

winter

Haladjunk sorjában:

  • Igaz-e, hogy egy négy évszakos abroncs garnitúrával anyagilag jobban jár a vásárló, mintha télit és nyárit felváltva használna? Ez rendkívül viszonylagos. Függ a kiválasztott abroncsok kategóriájától és a felhasználás módjától, milyen sűrűn vezet és milyen útviszonyok mellett (városi, országúti, autópálya, külföld, belföld, télen/nyáron). Persze egy relatív átlagot lehet számolni. A BHPgumikalkulációja szerint (középkategóriás abroncsokkal gondolkozva) egy átlag magyar autós 60-65 ezer Ft-ot költ téli gumiabroncsokra és ugyanennyit nyárira. Tegyük fel, hogy ezt a két garnitúrát (130.000Ft) öt éven keresztül tudja használni. Ez idő alatt 10szer szereltet át, ami körülbelül 40 ezer Ft. Így az 5 év alatt összesen 170.000Ft-ot költ gumiabroncsra. Olcsóbban jön ki vajon ugyanez a sofőr, ha négy évszakos abroncsot használ? Ebben az esetben az 5 év alatt két garnitúrát koptat el, mivel a gumik téli-nyári szezonban egyaránt futnak. Tehát, 130-140.000Ft-ot költ legjobb esetben is gumiabroncsra, bár csak kétszer szereltet, ami 16.000Ft. Így kb. 156.000Ft-ból tudja lebonyolítani a beruházást. Összesen 14.000Ft-ot spórol a négy évszakos abroncsok választásával (bár ez csak viszonylagos becslés, ugyanis nyári használat mellett az abroncs jobban kopik). Viszont ne feledkezzünk meg arról sem, hogy fél évente így sem árt felkeresnie egy gumiszervizt a kerekek felcserélése és centríroztatása miatt. Így viszont már el is veszíti a nyereséget. Ráadásul magyar útviszonyok között még kockázatot is vállal, mert az igazán szélsőséges időjárási körülményeket a négy évszakos gumiabroncsok nem tudják maximálisan teljesíteni.
  • Igaz-e, hogy a négy évszakos abroncsok nem a magyar időjárási körülmények közé lettek tervezve? Ez jelentős, részben helytálló megállapítás. Négy évszakos abroncsok használatát olyan éghajlat mellett javasoljuk, ahol nincsenek szélsőséges különbségek. Mint például az angliai időjárás. Hazánkban a telek nagyon fagyosak, a nyarak pedig rendkívül forróak tudnak lenni, a négy évszakos mintázatú gumik pedig szélsőséges körülmények között nem tudnak úgy teljesíteni, mint egy speciálisan az adott célra kifejlesztett - téli vagy nyári - gumiabroncs.
  • Igaz-e, hogy napjainkban az innovatív gyártási technológiák révén már jóval megbízhatóbb négy évszakos gumiabroncsok készülnek, mint pár évvel ezelőtt?

    Igen, az utóbbi évek teszteredményei is ezt igazolják. Köszönhetően az új keverékeknek és technológiai megoldásoknak - egyre jobbak a négy évszakos termékek, de továbbra is kompromisszumot igényel használatuk. (Mivel a gépjárművek is egyre gyorsabbak és nagyobb teljesítményűek.) Kétségtelen, hogy van egy felhasználói réteg, aki ezekkel a megkötésekkel együtt tud élni és megelégedéssel használja az allseason gumikat, viszont ahogy ezen termékek technológiai előállítása fejlődött, úgy a nyári és téli gumiké is, így a verseny továbbra is az évszaknak megfelelő abroncsok javára dől el.

  • Melyik megoldás biztonságosabb? Nyári/négy évszakos gumiabroncs?

    Nyári és négy évszakos gumi viszonyításában -ami a tapadást illeti - jóval kevésbé kiélezettek a különbségek, mint téli és négy évszakos között. Így a biztonságunkat nem kockáztatjuk a négy évszakos választásával. Kopásállóság, zajkiszűrés és üzemanyag-takarékosság tekintetében viszont elképzelhető, hogy meg kell alkudnunk. A szakértők véleménye egyöntetű ama tekintetben, hogy a négy évszakos gumiabroncs jobb, mint a semmi, tehát megbízhatóbb a használata, mintha télen nyárit használnánk, nyáron pedig télit.

  • Kinek való a négy évszakos gumiabroncs? Az allseason abroncs annak jelenthet ésszerű alternatívát, aki nincs napi szinten autóhoz kötve (nagy hóesésben tudja nélkülözni akár napokra is járművét és nem bánja, ha a 40fokos nyárban az abroncs jobban elhasználódik) többnyire városban közlekedik, nem hegytetőn lakik és nem jár évente kétszer síelni, vagy esetleg a mérsékelt éghajlati öv valamely országában él (Brit-Szigetcsoport). Ha sokat vezet, szükségszerűen napi szinten és gyakran megy országúton és autópályán, akkor jobban - és biztonságosabban - jár a külön nyári és téli szettel.
  • Melyek a legjobb négy évszakos gumiabroncsok? Az ADAC és az AutoBild tesztjei az elmúlt évekből nagyon hasonló eredményeket hoztak ki ezen a téren: a Michelin CrossClimate (ami valójában egy nyári gumi, de télen is használható) mintázata bizonyul a legmegbízhatóbbnak. Utána a sorban szorosan követi a Vredestein Quatrac 5, Nokian Weatherproof, Goodyear Vector 4 Seasons Gen 2, Pirelli Cinturato AllSeason, Kleber Quadraxer 2, Hankook Kinergy 4S és végül, de nem utolsó sorban a Fulda MultiControl. A felsorolt termékek közül a Gumidoktor a Michelin és Goodyear termékeit javasolja.
  • Melyek a legjobb nyári gumiabroncsok? Az idei év hatályos teszteredményei szerint (205/55 R16 méretben) az élen nyári mintázatban is a Michelin áll Primacy 3-as mintázatával. Kitűnő eredményt értek el a Bridgestone Turanza T001 Evo, a Continental ContiPremiumContact 5 és a Firestone Roadhawk mintázata. 175/65 R14 méretben pedig a Falken Sincera SN832 Ecorun, a Semperit Comfort-Life 2, a Dunlop Street Response 2 és a Kleber Dynaxer HP3 mintázatok bizonyultak verhetetlennek.
  • Mi a konklúzió?

    Mindig a felhasználási feltételeknek megfelelő gumiabroncsot válasszunk. A fogyasztói igények eltérőek lehetnek, így nem lehet következetesen kijelenteni, hogy mindenkinek az a megfelelő, ha nyáron nyári gumit használ, télen pedig télit. A fenti szempontok figyelembe vétele viszont fokozottan ajánlott a döntés meghozatala előtt.

2018 legjobb nyári és négy évszakos abroncsai.

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon