Kötelezővé tehetik a gépjárművekben az automata vészféket és az alkoholszondát

Tóth Dorottya
  • Az Európai Bizottság javaslata szerint tucatnyi biztonsági eszközt lenne kötelező az új autókba építeni 2021-től-

Az indítvány jelentős részben olyan biztonsági eszközök beépítését tenné kötelezővé, amelyeket az autógyárak többsége jelenleg is kínál, bár számos esetben felárért, az olcsó alapmodellekhez pedig egyáltalán nem.

    Tartalomjegyzék:

  1. Ha a javaslatot a tagállamok is jóváhagyják, és az Európai Parlament is megszavazza, akkor a következő eszközök beépítése válik kötelezővé:

sd

Az indoklás szerint az Európai Unió területén azért tennék kötelezővé a biztonsági berendezések fokozott használatát, hogy ezáltal csökkentsék a halálos, vagy súlyos sérüléssel járó balesetek számát. Napjainkban a statisztikák szerint évi 26 ezer ilyen kimenetelű eset fordul elő az utakon, ezt 2030-ra a felére szeretnék csökkenteni.

feszfek_pic_1

Ha a javaslatot a tagállamok is jóváhagyják, és az Európai Parlament is megszavazza, akkor a következő eszközök beépítése válik kötelezővé:

  • Automata vészfék
  • Alkohol-zár előkészítés
  • Fáradtság-érzékelés
  • Figyelemzavar-érzékelés
  • Baleseti adatrögzítő (fekete doboz)
  • Vészfékezés-jelző
  • Teljes frontális törésteszt elvégzése, továbbfejlesztett biztonsági övek
  • Megnövelt méretű becsapódási zóna elgázolt gyalogosoknak és kerékpárosoknak, biztonsági üvegezés
  • Sávtartó és sávváltó asszisztens
  • Sebességtartó asszisztens
  • Oldalütközés-védelem
  • Tolatókamera vagy más tolatássegítő érzékelő

Habár az indítványban szereplő berendezések némelyikéről írtunk már ( Sávváltó asszisztens ) és egy részük jóideje elérhető tartozék, akad néhány közöttük, amelynek kötelezővé tételéről kialakulhatnak viták.

Ilyen például a sebességtartó asszisztens, amely, ha a sofőr a pedál padlóig nyomásával ideiglenesen felül nem írja, legfeljebb a megengedett sebességgel engedi haladni a járművet. Ennél az esetnél félő, hogy a biztosítók nem fognak fizetni, ha az derül majd ki, hogy a baleset résztvevői közül az egyik sofőr kiiktatta a sebességtartó asszisztenst. Arról, hogy ez hosszútávon előny vagy hátrány, hosszasan lehetne értekezni.

Vita lehet továbbá az alkohol-zárból, amely csak akkor engedné elindítani a gépjárművet, ha a sofőr belefújt a beépített szondába. Ennek a javaslatnak számos buktatója lehet, hiszen egyfelől nagyon könnyen megkerülhető, másfelől olyan kötelező feladat lenne az autóvezetők számára, amit nagy valószínűséggel indokolatlanul végeztetnek el velük. Jogilag megkérdőjelezhető az a  rosszhiszeműség, hogy többé-kevésbé mindenki ittasan vezetne, ha tehetné.

feszfek_pic_0

A kezdeményezés egyébként abból a megfigyelésből indul ki, hogy az autóvásárlók biztonsági extrákra a gyakorlatban alig költenek, így ezek hiába érhetők el, a hatásuk a balesetek számára nézve alig érzékelhető.

Természetesen elképzelhető, hogy a későbbiekben finomítanak majd a listán az elfogadási folyamat során, de számítanunk kell rá, hogy néhány éven belül egy jelentős részük kötelezővé válik. Az, hogy mégis mikor, az attól függ. hogy mennyi ideig fog tartani a megegyezés. Az uniós jogszabályok elfogadását követően a szabály az, hogy a megvalósításra három évet adnak.

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon

Önnek ajánljuk