A gumiabroncsok profilmélységét illetően legalább annyi tévhit kering a köztudatban, mint amennyi használatuk kapcsán. Ennek hátterében az áll, hogy a szakemberek szerint javasolt profilmélység és a törvény által előírt érték eltérnek egymástól. Hogy melyiket érdemes figyelembe venni és miért? Kezdjük az elején!
A gumiabroncs elhasználtságát jelző egyik fő tényező a kopás. Az elhasználódott gumiabroncs nem képes ellátni feladatát, elsősorban ami a gumiabroncs és úttest felülete közötti víz elvezetését illeti. A gépkocsi féktávolsága vizes útfelületen megnövekedik, és a gépkocsi elveszti stabilitását. Megnövekszik a csúszás- és vízen futás veszélye.
Ahhoz, hogy lemérhessük a gumiabroncsok elhasználódottságának mértékét, minden gumiabroncs úgynevezett kopás-indikátorral van ellátva, amely lehetővé teszi a törvényben meghatározott gumiabroncs-kopás szintjének kiértékelését.
A hatályos jogszabályok 1,6 milliméteres minimális profilmélységet írnak elő. Ezzel szemben az ADAC gumi tesztelői még komolyabban veszik a dolgot, véleményük szerint a téli gumik már 4 milliméteres profilmélység alatt kopottnak számítanak, nyáriak esetében pedig 2,5−2 mm alatti profillal már nem ajánlott közlekedni.
1. A gumiabroncsok egyenetlen elhasználódása: felhasználás során abroncsainkon rendellenes kopás is előfordulhat, mint például a vájatok éleinek elhasználódása. A kopás ezen fajtája elsősorban az első gumikat érinti. Mi okozhatja? A gumiabroncsok nem megfelelő kiegyensúlyozottsága, a csatlakozó alkatrészek, valamint a kerékfelfüggesztés rossz állapota.
2. Aszimmetrikus elhasználódás: a gumiköpenyen elhelyezkedő oldalsó vájatok egyenlőtlen elhasználódása, amelyet a kerekek geometriájának helytelen beállítása okoz.
3. A gumiabroncs erőteljes középső kopása = túlnyomás: nem győzzük hangsúlyozni, hogy a nem megfelelő abroncsnyomás mennyi veszéllyel, problémával járhat! A gumiabroncsok túlzott nyomása a futófelület középtályi kopása révén mutatkozik meg, ami jelentős mértékben csökkenti az abroncs élettartamát. Ezért az abroncsban lévő levegő nyomásának rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen!
4. A futófelület széleinek nagyobb mértékű elhasználódása = alacsonyabb abroncsnyomás: A gumiabroncsban uralkodó alacsonyabb nyomás gyakran a gumiabroncs oldalainak számottevő elhasználódását okozza. Aki alacsony szintű nyomással közlekedik, az nemcsak az abroncsa élettartamát rövidíti le, de növeli az üzemanyag-fogyasztását is.
5. A kerékfelfüggesztés geometriájának beállítása: A gépjármű megfelelő geometria – beállítása a legfontosabb! A geometria-beállítás alkalmából optimális módon állítják be a kerekek szögeit, valamint a kerekek összetartásának beállítási paramétereit a gépkocsi geometriai tengelyéhez képest. Az eljárás során figyelembe veszik a gyártó által előírt adatokat, és a gumiabroncsok elhasználódásának elemzését is.
“HU - KöHÉM - KRESZ - 6/1990-es rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 36§ 1-4 pontjai kimondják:
(4)113 Az (1) bekezdésben említett járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri:
a) az M1, N1, O1 és O2 kategóriájú járműveken a gumiabroncs átmérőjétől függetlenül az 1,6 mm-t; továbbá
b) az egyéb járműveken
ba) a 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncsok esetében az 1,6 mm-t,
bb) a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében a 3 mm-t.
Nem szabad olyan gumiabroncsot használni, amelyen a bordázat közötti hornyokat utólagos beavatkozással mélyítették, kivéve, ha a gumiabroncsgyártó az utánvágást engedélyezi, ezt a gumiabroncson feltüntette, és az utánvágást a vonatkozó előírások megtartásával végezték. Nem szabad szögbetétes gumiabroncsot használni.”
Használat során folyamatosan ellenőrizze abroncsai profilmélységét, ne a törvényi minimumra, hanem a gumis szakemberek által ajánlott mértékre törekedjen a biztonságos autózás érdekében!
Legalább havonta egyszer ellenőrizze a gumiabroncsaiban lévő nyomást. Válasszon megfelelő szervizest és felmerülő probléma esetén azonnal keresse fel.