10 tipp a gumi élettartamának növeléséhez

Tóth Dorottya

Pár apró figyelmességgel és néhány ráfordított negyed órával lényegesen növelhető a gumiabroncsok élettartama és tovább őrizheti meg őket eredeti állapotukban.

    Tartalomjegyzék:

  1. Ellenőrizze gyakran a légnyomást
  2. Cserélgesse elölről hátra az abroncsait!
  3. Állíttasson futóművet!
  4. Mérje le a profilmélységet! (Télen 4mm felett, nyáron 3mm felett– biztonságos)
  5. Vezessen óvatosan kerülje a hirtelen gyorsítást, lassítást!
  6. Kerülje a padkákat, kátyúkat!
  7. Kerülje a vegyszereket, ne használjon gumiápolót!
  8. Vegyen igénybe extra szolgáltatást- biztosítást pl. contisafe3 teljeskörű abroncsgarancia

A BHPgumi megmutatja Önnek, hogy néhány apró figyelmességgel hogyan tudja minél tovább megőrizni abroncsai értékeit és növelni élettartamukat!

Ellenőrizze gyakran a légnyomást

Nem véletlenül kezdünk ezzel a ponttal! Itt talán a legfontosabb, hogy a pontos adatok birtokában legyünk. A gyári abroncsok nyomásértékét minden esetben az autó gyártója határozza meg. Nem véletlen, így a tippelést ez esetben semmiképp nem ajánljuk. Több helyről beszerezhető ez a fontos adat; gyártói kézikönyv, utastérben elhelyezett matricák, szakértői vélemény, vagy akár internet által (hivatalos gyártói oldalról!) is. Mindenképp ajánljuk, hogy szánjon erre egy kis időt, hiszen akár alá, akár fölé megy a mérték, mindkét esetben rosszul jár(hat). Amellett, hogy alapvetően változhat meg a komfortérzet egy nem megfelelő beállítással, hatással van az amortizációra és fogyasztásra is. Az optimálisnál nagyobb légnyomásnál csökken a tapadás, az abroncsok szerkezete szétfeszül és könnyebben sérül, hamarabb elöregszik ezáltal. A kisebb légnyomás viszont gyorsítja a gumi kopását, megnöveli autónk fogyasztását, és nem utolsó sorban a Co2 kibocsátást. Egyes gyártók egyenesen azt javasolják, hogy a standard havi helyett kéthetente végezzünk ellenőrzést. Így jóval nagyobb biztonságban tudhatjuk első sorban magunkat és utastársainkat, autónk állapotát, és nem utolsó sorban pénztárcánknak is jót tesz hosszútávon. Abroncsai mérését mindig hideg állapotban tegye meg, a felhevült gumi magasabb (~ +0,3bar) értéket mutat a ténylegesnél!

10 tipp a gumi élettartamának növeléséhez

Cserélgesse elölről hátra az abroncsait!

Az abroncsoknál jellemzőnek mondható, hogy párosával kopnak, a legszemléltetőbb példája ennek az elsőkerék-hajtású járművek. A terhelés bármilyen egyenetlensége kihat a gumikra is, így itt egy egyszerű, mégis hatásos trükkel élnénk: forgassa, cserélje rendszeresen az első és hátsó tengely között az abroncsokat, hogy ezzel egyenletesebb kopást eredményezve tartósabbá tegye őket!

Állíttasson futóművet!

A simább haladás nem csak az vezetésélménynek tesz jót, hanem az autójának is. A futómű nem megfelelő beállítása idő előtti abroncskopáshoz is vezethet. Új abroncsoknál, illetve 40.000 kilométereként mindenképp ajánlott beállítatni! Az a futóműállítás célja, hogy a kerekek helyzetét és a kormányzás geometriáját visszaállítsák a gyári értékekre. Néha komoly hibák derülnek, ki, a hibás geometriára utalhat a kanyarokban csikorgó gumi, a félrehúzó kormány, a fura menettartás gyorsításkor vagy fékezéskor, a féloldalas gumikopás. A folyamat lassú - hacsak nem valami incidens okozza, mondjuk egy padkázás - és akármilyen különös, akár egy másik gumiabroncstól is megváltozhatnak a dolgok.

10 tipp a gumi élettartamának növeléséhez

Mérje le a profilmélységet! (Télen 4mm felett, nyáron 3mm felett– biztonságos)

Bár a törvény által előírt profilmélység 1.6 mm, 2 mm alatt a gumik már nem funkcionálnak megfelelően. Az ideális profilméret nyári gumi esetén minimum 3 mm, téli gumi esetén minimum 4 mm. Kopott gumival, főleg vizes úton nagymértékben megnő a féktávolság és romlik az autó irányíthatósága. A profilmélység ellenőrzésére számos lehetőség és módszer adódik.

A gumiabroncs-profilmélység mérése során ezekre kell figyelni:

  • egy abroncson belül mérjünk több helyen is. Ha az abroncs nem egyenletesen kopik, az a nem megfelelő futómű beállítására utalhat. Ebben a több helyütt elhelyezett kopásjelző is segít,
  • egy garnitúra esetében mérjük meg mind a 4 abroncs profilmélységét. A meghajtott kerekeken általában nagyobb a terhelés, itt a kopás mértéke is nagyobb lesz. Ha minden mérés még jó értéket mutat, érdemes váltáskor a meghajtott és hajtás nélküli kerekek között megfelelően cserélni.

10 tipp a gumi élettartamának növeléséhez

Vezessen óvatosan kerülje a hirtelen gyorsítást, lassítást!

Az autó megfelelő vezetése az, amire a leginkább hatással tudunk lenni. Megtévesztő lehet, mivel nincs azonnali látható, kézzelfogható eredménye, mégis nagyon fontos helyen szerepel az abroncs élettartamát tekintve! A biztonságon túl is érdemes tudatosan vezetni. A hirtelen sebességváltás elkerülésével abroncsai kevésbé kopnak és hosszabb távon is hálásak lesznek Önnek! Hát még a pénztárcája.

Kerülje a padkákat, kátyúkat!

Ez a tipp talán annyira evidensnek tűnik, hogy pont emiatt siklik el felette a figyelem. Ez nem egy „ne koccanjon” szintű tanács, sok kicsi igenis sokra tud menni, ha nem figyel az ember! A padkák, kátyúk által okozott sérülések, horzsolások szép lassan felemésztik az abroncsot és ugyanoda tudnak vezetni, mint egy „komolyabbnak” tűnő probléma; a szerelőhöz. Kerülje továbbá a mosodában a magas nyomású mosó használatát az abroncsokon, amelyek szintén roncsolhatják annak szerkezetét. Időközönként centríroztassa!

A centrírozás a gumiabroncs kiegyensúlyozását jelenti. A kerek súlypontját középre helyezik, így rázkódás nélkül tud forogni. A nem megfelelően centrírozott gumi szabálytalanul kopik, így idő előtt eldeformálódhat, de a jármű felfüggesztése is megsínyli hosszútávon. Átlagosan 15000 km-enként ajánlott kicentríroztatni az autó kerekeit. Nagyobb sebességnél kifejezetten fontos biztonsága szempontjából!

10 tipp a gumi élettartamának növeléséhez

Kerülje a vegyszereket, ne használjon gumiápolót!

Az abroncsokat speciális körülmények között, rengeteg befektetett energiával fejlesztik a gumigyártók, kifejezetten az erre szakosodott hozzáértőkkel. Így nem is meglepő, hogy nem szabad általános gumiként (mint pl.: cipőtalp) tekinteni rá. Vegyszerekkel sok mindent el lehet távolítani, ami bántja a szemet, az abroncsoknál érdemes viszont óvatosan bánni ezzel, nem megfelelő tisztítókkal pont az ellenkezőjét érhetjük el, és roncsoljuk a gumit, minden jóindulhatunk ellenére.

Tárolja szakszerűen, vegye igénybe a cégek gumihotel szolgáltatását, bízza szakemberre!

Ezen pont legérdekesebb része, hogy úgy tehet gumiabroncsaiért, hogy közben nem is használja őket. A téli-nyári szezon két garnitúra abroncsot igényel, és bár négyévszakos gumik már léteznek, a hőmérsékleti -és a körülményekben lévő eltérések speciális megpróbáltatások elé helyezi kerekeit. Mi abból indulunk ki, hogy autónk kerekei, mint a jármű egyetlent találkozási pontja az úttal, van olyan fontos a biztonság szempontjából, hogy külön kezeljük a téli és nyári igénybevételt. Maga a tárolás nem egy összetett művelet, inkább egy kis odafigyelés és energia kell hozzá. Kétféleképpen dönthetünk a tárolás módjáról; magunk csináljuk, vagy rábízzuk szakemberekre.

Ha a gumihotel verzióra esik a választás, akkor nincs is más dolgunk igazából. Szakemberek a megfelelő tárolási móddal és törődéssel vigyáznak a gumikra a következő szezonig. A szakszerűség mellett nagy előnye a szolgáltatásnak, hogy amikor visszamegyünk a garnitúráért, azonnal, helyben meg is történhet a csere, avagy; mindent egy helyen!

Az esetben, ha magunkra bízzuk a tárolást, néhány jótanácsot, „szabályt” érdemes figyelembe venni:

  • Leszereléskor jelölje meg az abroncs pozícióját, helyzetét, (adott esetben) forgásirányát.
  • Érdemes minden esetben megtisztítani a gumikat a művelet előtt, de a téli tárolásnál fokozottabb fontosságú, hogy a só és egyéb maró anyagok ne maradjanak rajta.
  • Törekedjünk, hogy száraz, napfénytől (magas UV-sugárzástól) védett, páramentes helyen legyenek az abroncsok elraktározva hűvös helyen, 15-20 fok között. Az erre kialakított gumis zsákban is lehet tárolni őket, ügyeljünk arra, hogy tiszta és megnyitható legyen, hogy levegőzhessenek a pihenő gumik.
  • A komplett kereket oldalával egymásra helyezve, illetve erre kialakított tartóállványra helyezzük, míg a felniről leszerelt gumikat inkább állítva tároljuk. Mindkét esetben időnként mozgatni, forgatni és tologatni kell őket, hogy egyenletes maradjon a felszín.
  • Ne legyen túlfújva levegővel a tárolás előtt.
  • Vegyi szerekkel semmiképp ne érintkezzenek!

Ha úgy dönt saját kézbe veszi a dolgot, mindenképp ajánlatos komolyan venni a lépéseket. Amennyiben úgy érzi kétségei támadtak, akkor érdemes szakértő segítségét kérni.

10 tipp a gumi élettartamának növeléséhez

Vegyen igénybe extra szolgáltatást- biztosítást pl. contisafe3 teljeskörű abroncsgarancia

Az egyértelműen kiderült, hogy az abroncsok állapota jelentős részben befolyásolja autója működését, így az Ön és utasai biztonságát is!

Érdemes elgondolkodni egy teljeskörű abroncsgarancián, hogy mindig, minden esetben a legjobbat kaphassa! Defektet kapott egy esős szombat éjszakán az országúton? Nem kell aggódnia hogyan oldódik meg a helyzet, hiszen a garancia „Assistance” szolgáltatása ehhez nyújt megoldást. 1 órán belül, vagy helyszínen, vagy a legközelebbi szervizbe szállítva, díjmentesen oldják meg a kellemetlenséget.

Amíg autója biztonságban van, Ön és utasai is! A balesetbiztosítás része a teljeskörű abroncsgaranciának, ezzel külön már nem is kell foglalkoznia!

10 tipp a gumi élettartamának növeléséhez

Köszönjük, hogy velünk tartott, óvjuk autóinkat, óvjuk gumiabroncsainkat és legfőképp egymást!

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon

Önnek ajánljuk