Bibendum: A Michelin baba története

Tóth Dorottya

Bibendum: A Michelin baba története

A Michelin az autóipar egyik legfontosabb és legérdekesebb története. Ha mélyebben belemerülünk a cég Clermont Ferrand-i archívumába, felfedezzük a világ második legrégebbi logóját és egy lenyűgöző karaktert: a Bibendumot, azaz ahogy itthon hívjuk, a Michelin babát.

    Tartalomjegyzék:

  1. A Bibendum, azaz a Michelin baba születése
  2. Az első Bibendum, egy dohányos úr, lehengerlő temperamentummal
  3. A Bibendum megszelídítése
  4. Az amerikai reklámok és a cég első színei
  5. A Bibendum ihlette a politikai karikatúrákat
  6. Miért fehér mindig a Michelin baba?
  7. A világ második legrégebbi logója

A Bibendum, azaz a Michelin baba születése


A Michelin bábu ötlete 1894-ben született meg Edouard Michelin fejében. A két fivér részt vett a lyon-i gyarmati- és világkiállításon, ahol standjuknak vezetője – a „Cserélhető gumiabroncs” egyedi bemutatásának eszközeként – két hatalmas tornyot épített a különböző átmérőjű gumiabroncsokból. Edouard szerint, már csak a kezek hiányoztak rá, hogy tökéletes emberi alakot öltsön. Pár év elteltével Marius Rossillon (művésznevén O’Galop) egyik, a müncheni sörfőzde által elutasított rajzán akadt meg André szeme, majd kis módosítást követően létrejött Bibendum. 1898-at írtunk. A neve a plakáton szereplő Horatius idézetből származik: „Nunc est bibendum”, mely magyarra fordítva „Most pedig igyunk”. A plakáton Bibendum kezében egy pohár található, mely tele van szegekkel és üvegcserepekkel. Ehhez kapcsolódik a szemléletes metafora: „Az abroncs megissza az akadályokat”.
Ettől a pillanattól kezdve a Michelin cég életében kivételes helyet foglalt el eme különös reklámfigura. Az évek során számos grafikus segítette a Michelin céget, így kezdetben a Bibendum is számos alakban tűnt fel, többnyire alkalmazkodva az aktuális környezetéhez, az adott országhoz: szivarozó úriember, Sir Bibendum lovag (Anglia), utazó (Amerika), diplomata (Franciaország), vagy éppen beduin (Észak-Afrika). Egy dolog viszont általában közös volt; a legtöbb plakáton a Bibendum egy testes, szemüveges, szivarozó úriemberként jelent meg.

bibendum 1

 

 

bibendum 2

 

A mai Michelin baba őséről senki se képzelje, hogy olyan kifogástalan és mosolygós Michelin emberke volt, mint a jelenkori változata! Sőt, ellenkezőleg! Valójában rettegett alak volt!
Az első plakát egy több gumiabroncsból álló embert ábrázol. Vékony kerékpár gumiabroncsok voltak, amelyek alapján néhányan azt hitték, hogy múmia. A söröskorsót egy pohárra cserélték, amelybe a művész körmöket és szilánkokat festett.
A poszter megjelenített néhány vérszegény karaktert is a háttérben, akik akkoriban a versenyzők voltak. Láthatjuk, hogy a mai Michelin baba alakjához képest, a Bibendum akkori imázsa meglehetősen rongyos és durva volt. Ám nagyon fontos, hogy a színe akkor is fehér volt, mivel az akkori gumiabroncsok összetételében nem volt szén.
A Marius Rossillon által megalkotott első poszter, amelyen a Bibendum karakter született, nemrégiben a Sotheby's híres aukciós házának kiállításai között szerepelt, ahol 25 000 USD-ért kelt el.

Az első Bibendum, egy dohányos úr, lehengerlő temperamentummal


A Michelin baba az első kép megjelenésén egy szivart rágó, monoklit viselő figuraként volt megfestve, száj helyett széles nyílással. Pontosan ilyen egy gazember, vagy egy csibész fickó képe, akinek karjai lógnak a kerek test körül.
A kép célja, a francia középosztály bevonzása, megszólítása volt. Azoké, akik hajlandóak voltak, illetve meg is engedhették maguknak, hogy befektessenek egy autóba, amely Michelin gumiabronccsal van szerelve. A franciák tudták, hogy az autók térhódítása exponenciálisan növeli a gumiabroncsok eladását.
Egy poszteren gladiátorként is megjelenik a korabeli Michelin bábu, néhány rivális szakadt testét hátrahagyva. Az akkori reklámok különböztek a mai marketing koncepcióktól, és ez a fajta rivalizálás bőven belefért. Más gumiabroncs gyártóknak például olyan plakátjaik voltak, amelyeken a Bibendumot az ő kabaláik levágják, kiszúrják.
Ez akkoriban egy szabályozatlan terület volt, ahol bárki bármilyen üzenetet választhatott önmaga reklámozására.

 

 

bibendum 3

 

A Bibendum a kezdetektől fogva az autósok megmentőjeként szolgált, Marius Roussillon, az alkotó azonban tudta, hogy még ennél is többnek kell lennie, hogy aktuális és vonzó legyen a nagy tömegek számára. Tudatában annak, hogy a karakter dinamikája népszerűvé teszi őt, Roussillon úgy döntött, hogy a Michelin-t mindenféle helyzetben ábrázolja. Volt boxer, volt részeg, és volt, még a hölgyek számára nélkülözhetetlen szerető is, az olaszországi népszerűsítés során.

 

bibendum 4

 

Egy poszteren gladiátorként is megjelenik a korabeli Michelin bábu, néhány rivális szakadt testét hátrahagyva.

 

bibendum 5 bibendum 5 2

 

A Bibendum első fellépéseinek egyikében kollektív nyomást váltott ki, amely rendőri beavatkozást igényelt, ez 1898-ban történt egy párizsi kerékpár szalonban. André Michelin egy hatalmas kartondobozzal, a Michelin bábuval és egy leszerződtetett komikussal hatalmas tömegeket vonzott be a Michelin standhoz. A vetélytársak között ez zűrzavart okozott, amely feloszlatásához rendőri beavatkozásra volt szükség.

A Bibendum megszelídítése

>
A Bibendummal ütköző ellentétek időszaka 15 évig tartott, az első világháború kezdetéig. Ezidő alatt a művész, Marius Rossillon mintegy 300 illusztrációt készített. Sokan dicsérték a Michelin akkori sikereit a versenyeken. Nemcsak Franciaországban, ahol az akkori sajtó mindenhol jelen volt, hanem Észak-Afrikában vagy akár Oroszországban is népszerűsítették.

1900 után a Michelin befolyási köre nőtt és útjára indult a Michelin útmutatót, amely majdnem olyan népszerűvé vált, mint a vállalat kabalája.

 

bibendum 6

 

A Michelin nevét egyre inkább az utazáshoz kötötték, így 1907-ben elindítottak egy francia idegenforgalmi magazint Olaszországban. A hasábokon a Bibendumnak külön oszlopot szenteltek, ahova a kor több újságírója írt.
Ahogy a Bibendum imázsa egyre népszerűbbé vált Európában, a Michelin által alkalmazott művészek elkezdik megszelídíteni a karaktert. 1910 körül a Michelin baba új feladata tehát a versenytársak legyőzése, kissé barátságosabb hozzáállást alkalmazva, mint korábban. Olyan plakátokon ábrázolták a megszelídült Michelin figurát, ahol motorozik, frizibivel vagy gumival játszik, sőt, közúti angyalként is megjelenítették.

 

bibendum 7

 

A karakter személyesebbé és barátságosabbá tétele tudományos alapon történt. A híres amerikai biológus és történész, Stephen Jay Gould tanulmánya szerint, egyre népszerűbbé válva a karakterek átalakulási folyamaton mennek keresztül, és boldogabbá, emberségesebbé válnak. Ugyanez vonatkozott a Mickey Mouse-re is, a karakterre, amely valójában a tanulmány alapját képezte. A Bibendum ugyanazt a receptet követette. Az 1935-ben létrehozott animációban a Bibendum egy kedves, játékos karakterként jelent meg, hasonlóan a korabeli képregényekhez.

Az amerikai reklámok és a cég első színei


Mégha Európában ez a promóciós stílus agresszívnek tűnhet, az óceán túloldalán, Amerikában a reklám párbajok még kegyetlenebbek voltak. A Michelin az Egyesült Államok piacát célozta meg, ezért fel kellett készülnie erre az agresszív reklámra is. Ennek következtében Arthur Norman Edrop, az Egyesült Államokba emigrált angol művész szolgáltatásait vették igénybe. Kiderült, hogy tökéletes a választás: a Michelin posztereit tíz évig, 1916-ig illusztrálja. Több mint 100 illusztrációt készített. Európával ellentétben, az “Ígéret földjén”, a Michelin baba kizárólag vidám alakban jelent meg.

 

bibendum 8

 

Az amerikai Bibendum bemutatta a Michelin gyártó mai napig megőrzött színeit. Edrop megpróbált egy szimbólumot létrehozni anélkül, hogy felhasználta volna az „Nunc est bibendum” európai jelmondatot, mivel az alkoholt tiltották az Egyesült Államokban. Ezért egy sárga-kék színösszeállítást használt, amely híressé vált.

 

bibendum 9

 

Edrop után a Michelin egy másik híres amerikai művész szolgáltatásait vette igénybe. Gluyas Williamsnek hívták, és az óceánon túli képregény apjaként ismerték. Három évig működött együtt a Michelin-nel, ő az Edrop színes plakátai mellé néhány fekete-fehér rajzot javasolt. Természetesen apró buborékok kísérték őket, amelyeket a karakterek mondtak, csakúgy, mint a képregényekben. A Michelin 1929-ig tudott együttműködni Gluyas Williams-szel, amikor is a pénzügyi válság véget vetett a Michelin promóciós kampányának az Egyesült Államokban. Legalábbis egy időre.

 

bibendum 10

 

Visszakanyarodunk tehát az európai Bibendum történetéhez, amelyet tovább fejlesztettek és frissítettek. A szeme nagyobb lett, a teste arányosabb, és szélesebb gumiabroncsokkal ellátott. 1925 körül elhagyta megjelenése a monoklit és a a tuberkolózis járványt követően a szivart is, mivel a járvány még a Michelin gyárak alkalmazottait is érintette.
Ezután az üzenet és a karakter egységesítése érdekében a Michelin lépéseket tett, amely akkoriban egyedülálló volt a gumiabroncsgyártók körében. 1926-ban létrehozta saját tervezőstúdióját. Ez a fejlemény pedig rögvest nyomot hagy a művészi szólásszabadságban!

A Bibendum ihlette a politikai karikatúrákat


1898-as születését követően a Bibendum gyorsan népszerűvé vált Franciaországban. Olyan népszerű lett, hogy megjelent a nagy politikusok beszédeiben is. Például 1906-ban Georges Clemenceau, a frissen megválasztott francia miniszterelnök egy híres mondatában utal rá: “Kormányomat alakítva a közismert gumiabroncshoz hasonlóan kész vagyok leküzdeni bármilyen akadályt!” Ez utalás volt az első Michelin poszterre, amelyben a Bibendum egy üvegpoharat tart a kezében tele üvegszilánkokkal és körmökkel. Clemenceau mondata megváltoztatta innentől a szemléltetést, Leandre, az akkori híres karikaturista Clemenceau alakját Bibendum testébe helyezte. Természetesen a kezében tartott egy poharat, minden akadállyal együtt.
És ez csak a kezdet volt! 1927-ben egy jobboldali újság karikatúrát tett közzé egy duzzadt Michelin babával, amelyre a radikális szocialista párt neve volt felírva.
A Bibendumot 1958-ban Charles de Gaulle tábornok formájában alakították ki. Ez elkerülhetetlen volt, tekintettel arra, hogy a tábornok a történelem legtöbbet karikatúraként ábrázolt alakja. Az 1958-as rajz de Gaulle figuráját ábrázolta egy kő mellett, amely Mózes könyveire emlékeztetett, de a Michelin útmutató szimbólumaival.

 

bibendum 11

 

bibendum 12

 

Miért fehér mindig a Michelin baba?


Annak ellenére, hogy születésétől számítva a Michelin baba karaktere mindenféle megszemélyesítésen átesett, a színét soha nem adta fel, és mindig fehér maradt.
Azok a plakátok, amelyeken a Bibendum más színben jelenik meg, rendkívül ritkák. A Bibendum színe része a Michelin örökségének, és történelmének. Az első gumiabroncsok luxuscikkek voltak és fehér papírba csomagolták őket. Ráadásul, amikor a gumi elsődleges megjelenési formájáról volt szó, annak színe is fehér volt, hiszen még nem tartalmazott szénvegyületet. Ez tehát elegendő ok volt arra, hogy a Bibendum büszkén viselje színét.
1965-ben azonban Raymond Savignac nevű művész szokatlan posztert javasolt: a Michelin ember szinte ugyanolyan színű volt, mint a gumiabroncsok, sárga háttérrel.. A plakát egy új típusú gumiabroncsot népszerűsített, a Michelin XAS-t. Savignac nagy tapasztalattal rendelkezett, és híres illusztrátorként dolgozott a kor más nagy márkáinak is: a Renault, a Cinzano, a Bic, a Maggi, az Aspirin, a Dunlop.

 

bibendum 13

 

Ez volt az első eltérés a megszokott ábrázolástól. Egy másik hasonlóra 1984-ben került sor, amikor egy fiatal francia ügynökség több színes plakátot javasolt, amelyek a Michelin embernek csak bizonyos részeit ábrázolják, a kezét és a lábát. Könnyű volt a képet azonosítani, hiszen ekkorra már majd 100 éves, világhírű kabala volt a Michelin emberke. Andy Warhol is festett plakátot a Michelinnek ebben az időben. A kampányt nagyra becsülték, sőt az akkori évtized legjobb gondolatának tartották. A Michelin továbbra is együttműködik a posztereket készítő ügynökséggel.

A világ második legrégebbi logója


1940 és 1980 között a Bibendum képe egyre kevésbé tűnt fel a Michelin-kommunikációban. A kommunikáció elsősorban a termékekre és az új technológiákra összpontosult. Ekkortájt a kevésbé használt Bibendum két különálló képe látható. 1950 és 1960 között emelt kézzel és gumiabronccsal jelent meg. Ezen ábrázolás alapkövét Albert Philibert tette le 1925-ben, aki publikált egy ehhez hasonló plakátot. Abban az időben Albert Philibert illusztrációját minősége és színe miatt méltányolták.

 

bibendum 14

 

1970 és 1998 között a Bibendum ismét nagyobb népszerűségnek örvendően futott. A centenárium alkalmából 1998-ban a Michelin baba új arcot kapott. Az átalakítás bemutatta nekünk az új, atletizáló Bibendumot, aki az egészséges életre ösztönzi az embereket, hátrahagyva egy kövér és kedves kis ember képét, mint annak idején a szivarozást.

 

bibendum 15

 

A Bibendum, vagyis a Michelin baba ma már 122 éves. A Bibendum kétségkívül a legrégebbi logó, amelyet a világon szinte mindenhol ismernek.
A történetet egy nagyon rövid filmben is összegezték, amelyet a társaság készített Bibendum születésének 120. évfordulója alkalmából. 

 

Michelin banner

 

Forrás:
michelin.com

 

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon

Önnek ajánljuk