Utazás a Michelin történetében: a vadászgépektől a Citroen megszerzéséig

Tóth Dorottya

Utazás a Michelin történetében: a vadászgépektől a Citroen megszerzéséig

A Michelin egy 1889-ben alapított francia cég. Tekintélyes történelmük során harci repülőgépeket építettek az első világháborúban, feltalálták a radiál szerkezetű gumiabroncsot, kifejlesztették az első metró által használt gumiabroncsot, sőt a NASA-val is az űrbe mentek. Mindezeken túl a Michelin mindent megnyert a WRC, a Formula 1 és a Moto GP versenyein.

    Tartalomjegyzék:

  1. A Michelin testvérek feltalálták a cserélhető gumiabroncsot!
  2. Gumiabroncs, amelyet 15 perc alatt „bármilyen idióta” lecserélhet
  3. Egy Michelin gumival szerelt autó elnyerte Franciaország történetének első nagydíját
  4. Világsebesség-rekord egy elektromos autóval
  5. Ugyancsak innovatív a marketingfogás a Michelin baba és a Michelin Guide
  6. Az első lépések Amerika felé
  7. A Michelin repülőgépeket épített az első világháborúban
  8. A Michelin korszerűsíti a párizsi metróállomást
  9. A Michelin megmenti a Citroent a csődtől
  10. Citroen 2CV, az első sorozatban gyártott autó, radiál szerkezetű gumiabronccsal felszerelve
  11. A Michelin, a WRC, a MotoGP és a Forma 1 bajnoka
  12. A Michelin továbbra is innovatív gumiabroncsokat fejleszt

Mi a kapcsolat az űrrepülőgép és a traktor között? Vagy egy régebbi párizsi metró és az Airbus A320 között? Természetesen a Michelin gumiabroncs! A Michelin gumi képes alkalmazkodni a csodálatos sebességekhez vagy egyenetlen terepekhez, a vasút áramköréhez vagy az aszfalt egyenetlenségeihez. A gumiabroncs anyagának rugalmassága elképesztő, ám önmagában kevés! A gumi sajátos tulajdonságain kívül több ezer órányi kutatás és tesztelés, valamint olyan találmányok, amelyekre soha senki nem gondolt volna, húzódnak meg a gumiabroncs mögött.
Például a hab, amely lezárhatja a lapos gumiabroncsot, vagy a megerősített oldalfal, amely lehetővé teszi a gördülést. Mindezen újítások megjelenéséhez sok időre volt szükség, ezért nem szabad meglepődnünk, hogy a gumiabroncsgyártók története ugyanolyan hosszú, mint az autógyártóké. A Michelin esetében ennél még hosszabb is.

A franciaországi kisváros Clermont-Ferrand cégének története a 19. században kezdődött, amikor André és Edouard Michelin megalapították a nevüket viselő társaságot. 1889-et írtunk, amikor a két testvér vásárolt egy helyi gyárat, amely a mezőgazdasági termelők berendezéseinek és gumilabdáinak gyártására szakosodott.

 

michelin 1

 

A Michelin testvérek feltalálták a cserélhető gumiabroncsot!


1891-ben egy kerékpáros lapos gumiabronccsal érkezett meg a két testvérhez. Kerékpárjának egyik Dunlop gumiabroncsa volt leeresztve. Még ha egy ilyen művelet ma mindössze csak néhány percet vesz igénybe, a múltban, a 19. század végén, legalább három óráig eltartott, és egy éjszakára volt szükség a szárításához. Abban az időben egy egyszerű köröm valódi pusztítást tudott végezni a gumin. Edouard Michelin megjavította a kerékpáros gumiabroncsát, de a gumiabroncs néhány próbakör után ismét leeresztett. A kudarcot követően Edouard egy rövidebb és hatékonyabb folyamatot hozott létre. Sok álmatlan éjszaka és egy bejegyzett szabadalom után a Michelin megjelent a saját gumiabroncs-változatával. Az újdonsült kereket nem kellett a felnihez ragasztani, gyorsan eltávolítható és javítható volt. Abban az időben ez kis lépésnek számított a Michelin testvéreknek, de óriásinak a gumiabroncs fejlődésének történetében.

 

michelin 2

Gumiabroncs, amelyet 15 perc alatt „bármilyen idióta” lecserélhet


A találmány népszerűsítéséhez a Michelin testvéreknek egy rendezvényre volt szükségük, amely felhívta az emberek figyelmét a nagyszerű fejlesztésre. Mivel a franciák nagyon szerették a kerékpáros versenyeket, a megoldást gyorsan megtalálták. Edouard Michelin egyik mérnökétől bicikli gumiabroncsot kért, amelyet „akár egy idióta is csupán 15 perc alatt lecserélhet”. Ezzel a gumiabronccsal Charles Terront 1891-ben megnyerte az 1200 kilométer hosszú Párizs - Brest - Párizs versenyt (amelyen 211 kerékpáros vett részt). Az új, cserélhető gumiabroncs használatával a Michelin testvérek megkezdték a hírességek sorába való emelkedést. Különösen azért, mert Terront 8 órával korábban fejezte be a versenyt az akkor sztárnak számító Jiel Laval előtt, aki felnire ragasztott Dunlop gumiabroncsokat használt.

 

michelin 3

A Michelin testvérek itt nem álltak meg. Tovább vitték promóciós ötleteiket. Egy évvel később, 1892-ben kerékpáros versenyt rendeztek szülővárosuk, Clermont-Ferrand és Párizs között. Nem volt közönséges verseny, ahogy azt becézték: A körömverseny. Pontosabban, a Michelin testvérek körmökkel szórták fel az útvonalat, hogy mindenkinek bizonyítsák, hogy a kerékpárosok gyorsan megoldhatják a lapos gumiabroncsok problémáját, ha Michelin abroncsokkal versenyeznek. A verseny valódi siker volt a Michelin számára, aki abban az évben 10.000 megrendelést kapott.

 

michelin 4

Egy Michelin gumival szerelt autó elnyerte Franciaország történetének első nagydíját


A Michelin testvérek továbbra is látnokok voltak, és figyelték a mechanikus járműveket, amelyek Európa különböző részein elkezdtek megjelenni, veszélyeztetve a klasszikus, állati vontatással működő kocsizást. A korabeli első autók mindenki figyelmét felkeltették, és André és Edouard ki akarták használni ezt a potenciális piaci lehetőséget. Így 1894-ben megkezdték a gumiabroncsok gyártását. Mivel azonban az autók akkoriban rendkívül ritkák voltak, sok tesztet Edouard tulajdonában lévő kétkerekű kocsi segítségével végeztek el.

 

michelin 5

 

michelin 6

 

michelin 7

Akárcsak a kerékpár gumiabroncs esetében, a találmány sikerességéhez tömeg népszerűsítésre volt szükség, ez volt az 1895-ös Párizs-Bordeaux-Párizs autóverseny.

 

michelin 8

Hat hónappal korábban a Michelin testvérek három autót készítettek: egy benzineset (L'Hirondelle elnevezésű, amely tönkrement), a Michelin által a semmiből épített prototípust (Spider nevűt, 6 lóerős hajó motorral, amely két balesetet is elszenvedett) és egy Peugeot (Lightning néven, 6 lóerős Daimler motorral felszerelt, amely szintén megsemmisült egy balesetben, de éppen a verseny előtt építették fel). A “villám” is részt vett a versenyben, és l'Eclaire néven szerepelt, így lett a világ első autója, amelynek Michelin gumiabroncsai részt vettek egy versenyen.

 

michelin 9

Mivel azonban a sofőröknek nem volt bátorsága a kormány mögé kerülni, az autót maguk a Michelin testvérek vezették. A 100 órás verseny és az 1200 megtett kilométer után az Eclaire átlépte a célvonalat.

Világsebesség-rekord egy elektromos autóval


A Michelin testvérek továbbra is hittek az autók gumiabroncsában, és újszerű ötleteket találtak azok népszerűsítésére. 1899-ben a gépjárműipar fenegyerekei elképzelhetetlen kísérleteket végeznek. Közöttük volt a belga Camille Jenatzy, aki arra törekedett, hogy az elektromos járművek és kocsik legnagyobb gyártójává váljon. Meg kell jegyezzük, hogy abban az időben az elektromos és a belső égésű járművek egymás mellett léteztek. Mi a közös Camille Jenatzy és a Michelin testvérek között? Egy rendkívüli megállapodás. 1899-ben sikerült közösen egy világjármű-rekordot felállítaniuk egy elektromos járművel. Az autó egy La Jamais volt, golyó alakú, alumínium, volfrám és magnézium karosszériával, elektromos motorja összesen 64 lóerős volt és, ami nagyon fontos, hogy Michelin gumiabroncsokkal futott. A jármű elérte a 105 km / h sebességet.

 

michelin 10

Ugyancsak innovatív a marketingfogás a Michelin baba és a Michelin Guide


A világrekord természetesen csak egy kis lépés volt a hírnév felé vezető úton.
A Michelin testvérek önkéntelenül megalapozták a gumiabroncs történetét, de a reklám és a marketing első koncepcióinak alapját is. Ugyanis a mérnöki sikereken túl a Michelin a fejlesztés terén is számos újításon dolgozott. 1898-ban született a 20. század legsikeresebb kabalája: a Bibendum, amelyet ma Michelin babának hívnak.

 

michelin 11

És a ragyogó ötletek itt sem álltak meg! A Michelin testvérek megértették, hogy a gumiabroncsok népszerűsége az autók népszerűségétől függ. Úgy gondolták, hogy motiválják a francia embereket autók vásárlására. Ez történt a 20. század elején, 1900-ban, amikor alig 3000 autó volt Franciaország utcáin. Miután a gumiabroncsok népszerűvé váltak, a Michelin testvérek elindították a Michelin Red Guide nevű útmutatót. Igen, egy útmutató, 35 000 példányban nyomtatva, utakkal, térképekkel, gumiabroncs-javító műhelyekkel, mechanikus műhelyekkel, szállodákkal és benzinkutakkal kapcsolatos információkkal. Négy évvel később, 1904-ben hasonló útmutatással bátorították a belgákat. Később zöld útmutatót nyomtattak ki a turisztikai látványosságokra különféle országokban, régiókban és városokban.

 

michelin 12

 

Az első lépések Amerika felé


A Michelin az 1900-as évek elején már egy nagyvállalat volt Franciaországban. Elérkezett az ideje, hogy az országon kívül terjeszkedjenek. 1906-ban a testvérek globálisan kezdtek gondolkodni. Gyárat nyitottak Torinóban és Olaszországban. Miért pont Olaszországban? Mivel az Agnelli család sikereket szerzett akkoriban a Fiat autómárkával. Ezen felül gumiabroncsokra volt szükség ott, ahol autók készültek. Ez a szimbiózis összekapcsolható a Michelin azon döntésével, hogy átkel az Atlanti-óceánon. A franciák vásároltak egy gumiüzemet, az A&V Tire Company-t a new jersey-i Milltonban, így közelebb kerültek a Fiat olasz barátaihoz, akik fióktelepet nyitottak New Yorkban.
A gyár, amelyet akkor 3 millió dollárra becsültek, 8 épületet tartalmazott és 16 értékesítési pontot generált az Egyesült Államokban. Ezen felül az akkori innovatív szervezési módszert, az úgynevezett „tudományos menedzsmentet” vagy a taylorizmust, az elmélet alapítója után neveztek el, alkalmazta.

 

A Michelin repülőgépeket épített az első világháborúban


Az első világháború alkalmazkodásra kényszerítette a Michelint. Három héttel a háború kihirdetése után Michelin felajánlotta, hogy bombát készít a francia állam számára. A háború előtti években a Michelin támogatta a francia légiközlekedési mozgalmat díjakkal és versenyekkel a merész pilóták számára. A Michelinnek kifutóra volt szüksége az új repülőgép teszteléséhez. Tehát 1916-ban újabb világpremierre került sor Clermont-Ferrandban: cementpályát öntötték. 1917 és 1919 között a Michelin 2000 repülőgépet gyártott a Breguettel együtt.

 

 

michelin 13

 

michelin 14

Ez volt a levegőben történő Michelin-utazás kezdete! A sugárirányú gumiabroncsok feltalálása után, világszerte a legtöbb repülőgépgyártó fő beszállítójává válnak. Először egy francia vadászgépre, a Mirage III-ra gyártottak gumit, 1981-ben. A repülőgép első kereskedelmi repülésére a Michelin sugárirányú gumiabronccsal három évvel később került sor. Az Airbus 300-B4-re telepítették.
Ezután számos rendkívül népszerű gumiabroncs jött minden kategóriába: ATR-42 és Falcon 900. 1986-ban az Airbus A320, az Airbus sorozat legnépszerűbb repülőgépe, szintén fel lett szerelve Michelin gumiabroncsokkal. Az amerikai katonai repülőgépeket is Michelin gumiabronccsal szerelték fel: McDonnell Douglas F15E.

 

michelin 15

 

michelin 16

Ebben az összefüggésben mi lehet a repülés ipar legnagyobb gumiabroncs-gyártójának következő célja? Térhódítás. Így 1995-ben a Michelin az összes amerikai űrprogram hivatalos szolgáltatója lett. 2000-ben a Michelin a NASA-val ünnepelte a Discovery program 100. küldetését. Ugyanebben az évben a Michelin forradalmian új gumiabroncsot hozott forgalomba a repülőgépipar számára: Near Zero Growth (NZG). A hatalmas repülőgépekre, mint például az Airbus A380-ra szerelték fel.

 

michelin 17

Jelenleg a Michelin továbbra is az NZG gumiabroncsot kínálja gyári felszerelésként a repüléstechnika legnagyobb nevei számára: Airbus, Boeing, Embraer, Bombardier, Dassault, Textron, Gulfstream, Hondajet, Lockheed Martin, Pilatus és Sukhoi. Kijelenthetjük, hogy a repülőgépgyártók 90% -a dolgozik a Michelin-nel, a kereskedelmi repülések 50% -a pedig a gyártó gumiabroncsaira támaszkodik leszálláskor és felszálláskor.

A Michelin korszerűsíti a párizsi metróállomást


A Michelin gyártó repülés iparban elfoglalt helye kicsit eltérített minket a gyártó fejlődéstörténetétől. Az első világháború alatt épített 2000 repülőgépnél tartottunk. 1918 után a Michelin folytatta azt, amit a legjobban tudott: további innovációt keresett. Az akkori vonatokon még akkor is tesztelték gumiabroncsaikat. Az 1930-as években az úgynevezett „Michelines” futott a francia vasutakon. Kerekes vonatok voltak, amelyek gumiabroncsokat használtak. Számos francia gyártó fejlesztette ki őket a Michelin segítségével. Ezeket széleskörűen elismerték az általuk nyújtott kényelem és további előnyök miatt, amelyeket gyorsuláskor nyújtottak. Bár szögezzük le, hogy hosszú távon nem tudták elviselni a nagy terhelést.

Mégha ez a megoldás nem is volt teljesen életképes, mégis ez volt a metrók által használt gumiabroncsok alapja. Ebben a tekintetben is nagyon sokkal tartozunk a Michelin-nek, mert a franciák, a Renault-tól származó partnereikkel együtt, a második világháború után Párizsban használt vonatokra telepítették az első metró gumiabroncsokat. A metrókat a háború alatt széles körben használták. Kopásuk oly magas volt, hogy azokat a Renault és a Michelin által létrehozott vonatokkal kellett kicserélni, dicsérték a jobb gyorsulásért és a forgalom hatékonyságához való kimagasló alkalmazkodásért.

 

michelin 18

 

michelin 19

A Michelin megmenti a Citroent a csődtől


A Michelin család tagjai szorosan kapcsolódtak a francia autóiparhoz és 1934-ben még segítő kezet is nyújtottak, amikor kivásárolták a Citroent, ezzel megmentve azt a csődtől. Az új vezetés piaci tanulmányt kért a francia lakosság igényeinek feltárására. A lakosság túlnyomórészt vidéki. A tanulmány feltárta, hogy az ideális autónak rendkívül kedvező árunak kell lennie. Az autót négy emberre tervezték, úgy, hogy legfeljebb 50 kg súlyú poggyászt tudjon elszállítani. A poggyász mezőgazdasági vagy élelmiszer termékeket is tartalmazott, továbbá az autónak alkalmasnak kellett lennie a terepen történő használatra is. Ennek eredményeként a Michelin és a Citroen tisztviselői azt kérték, hogy az autót frissen szántott mezőn vezessék, anélkül, hogy a benne lévő tojáskartonokat összetörnék. Az autó megkapta a TPV kódnevet, nevezetesen: Toute Petite Voiture rövidítését.

Az első rajzokat 1936-ban mutatták be, és 1939-ben az autót a Párizsi Autószalonon, 2CV hivatalos néven állították ki. Sajnos 1939. szeptember 3-án a háború ismét befolyásolja a Michelin terveit. Franciaország háborút hirdetett Németországgal szemben, és mindannyian tudjuk, hogy ezekután mi következett. A motoros kiállítást lemondták, és Franciaországot a náci erők elfoglalták. Pierre Jules Boulanger, a projekt építésze eltemette a prototípusokat, és elrejtette a terveket, attól tartva, hogy a németek ezeket megfizethető katonai autók építésére fogják felhasználni. A háború alatt a csapat továbbra is titokban dolgozott a jövő 2CV-n. Más anyagokat választottak, és úgy döntöttek, hogy lecserélik a motort.

 

michelin 20

 

michelin 21

Citroen 2CV, az első sorozatban gyártott autó, radiál szerkezetű gumiabronccsal felszerelve


1948-ban a Párizsi Autószalonon a Citroen bemutatta az új 2CV-t: csak egy fényszóróval, vászontetővel, egyetlen ablaktörlővel gyártották le, a sebességét befolyásolja a haladási sebesség, 9 lóerős motorral szerelték és maximális sebessége 65 km / h volt. A korabeli autós újságírók ironikusan megkérdezték, hogy van-e konzervnyitó is hozzá. A 2CV volt az első autó a világon, amely a Michelin által készített innovatív gumiabronccsal indult útjára.

 

michelin 22

A radiál szerkezetű gumiabroncs legalább olyan fontos találmány volt, mint az első Michelin gumiabroncs a 19. század végén. A radiál gumiabroncs lehetővé tette az oldalfal és a futófelület két független elemként történő működését. Ez rugalmasságot adott és lehetővé tette a gumiabroncsok számára, hogy jobban elnyeljék az ütéseket és így nagyobb kényelmet biztosítsanak a felhasználó számára. Pontosan erre volt szükség a 2CV-nek, hogy a második világháború után Franciaország rossz útjain haladni tudjon. Noha az újságírók kritizálták az autó megjelenését, a franciák azonnal láttak a lehetőséget, hogy megkönnyítsék a vidéki életet. Így kezdtek beérkezni a megrendelések, és a várólisták három, néha öt év is hosszúságúak is voltak. A gyártás 1948-tól 1990-ig tartott, és közel 9 millió 2CV-t foglalt magába, beleértve annak alternatíváit is.

 

michelin 23

A Citroen 2CV volt az új, radiál szerkezetű gumiabroncs promótere. A gyártók pedig azonnal megértették annak előnyeit (javította a manőverezhetőséget, hosszabb élettartamot és alacsonyabb gördülési ellenállást biztosított), és kötelezővé vált az Egyesült Államokban az autók számára 1976-tól.
A Michelin tovább bővítette kompetenciáját, és radiál szerkezetű gumiabroncsot épített teherautók számára (1952), de repülőgépekre is, a fent említettek szerint. A Michelin Bib X volt az első gumiabroncs, amelyet a mezőgazdasági járművekre szántak.

 

michelin 24

A Michelin, a WRC, a MotoGP és a Forma 1 bajnoka


A Michelin az évtizedek alatt folyamatosan törekedett termékei javítására, fejlesztésére. Az első kutatási és fejlesztési központot 1965-ben nyitották meg a gyártó szülővárosában: Clermont-Ferrandban. Ezt az Egyesült Államok, Spanyolország, Japán, Thaiföld, Kína, Dél-Amerika és India központjai követték.
Ezek a központok hozzájárultak az új motorsport-programok kidolgozásához. A siker megszerzése nem tartott sokáig. 1973-ban a FIA kezdeményezésére először rendezték meg a világbajnokságot, amelyet a Michelin a Renault-Alpine csapattal együtt nyert meg.

 

michelin 25

1977-ben a Michelin elkezdte felgumizni a Forma1-es autókat. A Renault mellett debütált is, 102 győzelmet tudhat magáénak. Az olyan nagy nevek, mint Alain Prost, Ayrton Senna és Niki Lauda, fontos győzelmeket értek el a Michelin gumiabroncsok segítségével.

 

michelin 26

Moto GP-n is szerepelt győzelemmel a gyártó, Freddie Spencerrel, 1984-ben. A Michelin állandó jelenléte maradt, és 2018-ig összesen 400 MotoGP-győzelmet szerzett. A Michelin 2014 óta vesz részt a Formula E-ben, és kifejlesztett egy gumiabroncsot, amely az egész verseny ideje alatt használható. Michelin Pilot Sport EV-nek hívják, és figyelemre méltóan közel áll az utcai sportgumi tulajdonságaihoz.

 

michelin 27

 

A Michelin továbbra is innovatív gumiabroncsokat fejleszt


A motorsportban szerzett tapasztalatok alapján és a világ más részén működő kutatóközpontok segítségével a Michelin folytatta az innovatív gumiabroncsok bevezetését. Például 1992-ben a franciák elindították az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsot - ezt a koncepciót támasztották alá a Michelin Energy termékkel, amelyet 1994-ben indítottak először. Ennek a gumiabroncsnak a tulajdonságai javították az üzemanyag-fogyasztást. 2001-ben a Michelin elindította az XDR gumiabroncsot, amelyet a világ legnagyobb szállítójának hoztak létre.

 

michelin 28

A Michelin továbbá korszerűen és hatékonyan orvosolta az autósok nagy problémáját is, a téli gumik nyárira cserélését. 2015-ben piacra dobták a Michelin CrossClimate-ot, az első téli használatra jóváhagyott nyári gumiabroncsot.

 

michelin 29

A Michelin égisze alá bekerültek más gumiabroncs gyártók is: a franciák 1990-ben megvásárolták az Uniroyal-Goodrich-ot, 1996-ban a Taurus magyar céget, a lengyel Stomil-Olsztyn gyártót és két romániai Tofan-üzemet.
A Michelin márkához tartoznak a BF Goodrich, a Kormoran és a Kleber márkanevek is.

A Michelin központja továbbra is Clermont-Ferrandban található, ahol 1889-ben Edouard és André Michelin mindent elindítottak. Ez a világ második legnagyobb autógyártója, 21,5% -os piaci részesedéssel és 249 milliárd eurós árbevétellel zárták a 2019-es évet. 121.300 munkavállaló járult hozzá világszerte mindehhez, ami jelentős ugrást jelent attól, hogyan kezdődött ez az egész 130 évvel ezelőtt.

 

michelin 30

 

Michelin banner

 

forrás:

automarket.ro

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon