Megéri a téli gumi a befektetést?

Tóth Dorottya

Megéri a téli gumi a befektetést?

A téli gumik olyan anyagból készülnek, amelyek összetétele 7 fok alatti hőmérsékleten puhább marad, mint a többi abroncsé.
A téli gumiabroncsok futófelületének kialakítása nagyobb, vagyis a hagyományos gumiabroncsokénál nagyobb lamellákkal ellátott, ami fokozza a tapadást havon és jégen. A téli körülményekre tervezett gumiabroncsokat 7 ° C (45 ° F) alatti hőmérsékleten történő közlekedésre optimalizálták.
Mégis időről időre felmerül a kérdés, hogy megéri-e a befektetést a szezononkénti csere azon országokban, ahol a törvény nem kötelezi a téli gumi használatára az autósokat?

kép 1

Cikkünk ezúttal rendhagyó formában íródott, alapul vettük Lewis Smith, a Kanadai Biztonsági Tanács nemzeti projektvezetőjének tanácsait, Vinkelman István igazságügyi szakértő, kárrendezési ügyvezető meglátásait, Morenth Péter a Magyar Gumiabroncs Szövetség ügyvezető elnökének szakmai véleményét, és néhány felhasználói, fogyasztói meglátást. Az általunk vizsgált két ország, a havas-jeges Kanada és hazánk, Magyarország volt.

Lássuk mi a konklúzió: Megéri a téli gumi a befektetést?

A hazai szabályozás nem tiltja, hogy télen nyári gumival közlekedjünk, így kötelező biztosítás megléte esetén, ha mi okozunk kárt, azt a vétlen félnek kifizeti a biztosító. A casco esetében ugyanakkor már nem ilyen egyszerű a helyzet!
Tegyük fel, a napi átlaghőmérséklet 7 Celsius-fok alatt van. Hó és jég már nincs, de annál több latyakos szakasz igen. Elindulunk az autónkkal, amelyen – mert nem volt időnk, pénzünk, kedvünk – téli helyett nyári gumi van. A történet rossz véget ér: balesethez hívjuk a rendőröket, amelyben mi is érintettek vagyunk. Innentől négy lehetőség van – kezd bele Vinkelman István igazságügyi szakértő, kárrendezési ügyvezető. Az egyik, hogy vétlenek vagyunk, s így a másik sofőr, vagyis a károkozó kötelezőjére rendezzük a keletkezett kárt. A második lehetőség, ha mi voltunk a vétkesek, de rendelkezünk cascóval; a harmadik, hogy kötelező biztosításunk van csak, a negyedik pedig az, amikor semmilyen biztosításunk sincs. Az utolsó eset a legegyszerűbb: saját zsebből kell rendeznünk a kárt. A nyári gumi lecserélését télire nem szabályozza semmi (a KRESZ Magyarországon nem írja elő a téli gumi kötelező használatát!), így értelemszerűen szabályszegésről vagy gondatlanságról sem beszélhetünk. Így aztán a kötelező biztosítás megléte esetén a másiknak okozott kárt attól függetlenül megfizeti a biztosító, hogy az autónkon nyári vagy éppen téli kerék volt-e a baleset okozásakor – mondja Vinkelman István. Ugyanakkor a casco biztosítás esetében már árnyaltabb a helyzet, volt olyan biztosító, amelyik korábban „súlyosan gondatlan magatartásnak” minősítette a nyári gumi használatát ilyen körülmények között, s így elérték azt, hogy semmit vagy kevesebbet kelljen fizetniük egy-egy kár esetén, beleértve a vétkes fél autójában esett kár megtérítését is….
Egyértelmű, hogy egy ilyen helyzet rendkívül kellemetlen lehet a számunkra, hiszen nem elég a kár amit elszenvedtünk, mégcsak nem is fizet a biztosító. Világos tehát, hogy az alapvető közlekedésbiztonsági szempontokon kívül is számos előnye van az évszaknak megfelelő gumiabroncs használatának.

kép 2

Az összes szomszédos államban – Ausztriában, Szlovéniában, de még Romániában is – valamilyen módon kötelezővé tették már a hideg évszakokban a téli gumik használatát, ráadásul a hazai elvárásokat meghaladó normákkal. Sőt azt beszélik: valami készülődik Ukrajnában is ezzel kapcsolatban. A hazai regulák szerint a gumiabroncsok elfogadható profilmélysége téli és nyári változat esetében egyaránt 1,6 milliméter. Ilyen alacsony szint egyik európai országban sem elfogadható már, a nyári gumik esetében jellemzően három, míg a téli esetében négy milliméter az elvárás – sorolja Morenth Péter, min kellene még változtatni.

Kérdés, az új szabályozás hoz-e valódi változást. Jelenleg annyit lehet tudni, hogy a magyar autótulajdonos csupán pénzügyi problémaként tekint a plusz egy abroncsszettre, holott életeket menthet, ha megfelelő módon foglalkoznának a kérdéssel. Az ajánlott „címke” bevezetése javíthat a helyzeten, több figyelem irányulna a gondokra, és ez önmagában is vásárlásra ösztönözhet” – véli a szövetség ügyvezető elnöke.

Nyilvánvaló, hogy a téli gumi használatának kötelezővé tételét számos tényező befolyásolja, nem csak közlekedésbiztonsági, de gazdasági természetűek is. Ugyanakkor a statisztikai adatok rendkívül egyértelműek. Aki a jelenlegi időjárási viszonyok között nyári gumival közlekedik, az potenciális veszélyforrás, ami teljesen kiszámíthatatlan. 100km/h sebességnél a téli gumi féktávolsága 4.8m-rel rövidebb a nyáriénál téli időjárási körülmények között, jeges úton pedig már 32km/h sebességnél is 11m a féktávolságok közötti különbség a téli gumi javára.

kép 3


Láthatjuk, hogy nincs olyan érvrendszer, amely meg tudná indokolni, hogy miért nem éri meg a téli gumi használata télen, csupán olyan érvek vannak, amelyek az évszaknak és időjárási körülményeknek megfelelő abroncs használatot szorgalmazzák.

Mit mond a magyar fogyasztó? Megéri téli gumit vásárolni?

Az átlag szerencsére maximálisan egyetért a téli gumi használatának szükségszerűségét illetően, sokan trükköznek azért azzal, hogy csak a hajtott tengelyen cserélik le a nyárit télire, szeretnénk felhívni a figyelmet azonban arra, hogy az eltérő mintázat és anyagösszetétel eltérő féktávolságot és viselkedést determinál, ami rendkívül balaesetveszélyes helyzeteket generálhat, ahogy azt Vásárlónk is írta:
Sosem autóztam nyári gumival télen, de olyan történt, hogy csak az első tengelyen volt téli gumim, hátul pedig nyárik maradtak, mert éppen annyi pénzem volt rá. Tapasztalat és tanulság: kisodródtam az árokba a 6os úton ónos esőben egy kanyarban. Soha nem ismételném meg, ha nincs pénzed télen téli gumira, akkor ne autózz, mert be kellett látnom, hogy ez nagy felelőtlenség!

kép 4 2


A magyar konlúzió egyértelmű: felesleges kockázatot vállalni télen nyári gumival.

Mi a helyzet egy olyan országban, ahol a telek a hazainál is jóval fagyosabbak és hidegebbek?

Mi a kanadai vélemény a téli gumiabroncsról?

Minden télen noszogat a sógorom amiért mindkét SUV-unkra téli gumit teszek. Azt mondja, hogy ezek csak pénznyelők és nem is szükséges négykerék meghajtású járművekre. Azt mondja, ha a téli gumi változtatna valamin, akkor törvénybe lenne iktatva.” - Jamal, Edmonton

A téli gumi nem feltétlenül csak a hópelyheknek szól. Ha Kanadában él/jár, mindenhol hóval és jéggel találkozik, így sokkal jobb megoldás egy speciális, téli időre tervezett abroncs, mintha árokba csúszna a négyévszakossal.

A kanadaiak nagy részének téli gumit kéne használnia? Igen!” - mondja Lewis Smith, a Kanadai Biztonsági Tanács nemzeti projektjeinek vezetője. “A bizonyítékok megcáfolhatatlanok - a téli gumiabroncsok jobb tapadást, fékezést és kanyarodást biztosítanak hidegebb időben, mint a négyévszakos társaik.

kép 5

A téli gumik - amelyek oldalán hópehely szimbólum található - olyan anyagból készülnek, amely 7 fok alatti hőmérsékleten puhább marad, mint a négyévszakos. Ez a lágyabb gumi megakadályozza a járművet, hogy megcsússzon a jeges utakon.

Ahhoz, hogy egy gumi megkaphassa a téli minősítést - a hópehely szimbólumot - legalább 10 %-kal nagyobb tapadásúnak kell lennie a négyévszakosnál - a kormány által jóváhagyott, közepesen havas úton történt teszteken.

De a Consumer Reports korcsolyapálya tesztjei alapján a téli gumiabroncsok átlagosan 1,8 méterrel hamarabb álltak meg, mint a négyévszakos gumik. A magazin másik tesztjén, ami mérsékelten havas úton történt, a téli gumikkal rendelkező autók gyorsabban tudtak haladni négyévszakos társaiknál. A téli gumiknak 19,5 méter kellett 10 km/h-ról 30 km/h-ra való gyorsuláshoz, míg ugyanehhez a négyszakos gumiknak 26 méter kellett.

2007 óta Quebec-ben december 15-től március 15-ig minden autóra előírás a téli gumiabroncs - ebben az évben az indulási határidőt áttették december 1-re.

A kötelezővé tétel utáni két télen 5%-kal csökkent a balesetek száma, - mondja Smith - a halálesetek és a súlyos sérülések pedig 3%-kal. Azt hozzá kell tenni, hogy mire Quebec törvénybe iktatta a téli gumi használatát, a helyiek 90%-a már így használta.

Quebec az egyetlen tartomány ahol kötelező a téli gumi, bár Brit Columbiában is elvárt vagy téli abroncs, vagy M + S (sár és hó) szimbólummal ellátott négyévszakos gumik. Egyéb tartományok más utat választottak, például Manito-ban 2000 dollárig terjedő kölcsönöket kínálnak, alacsony kamattal. Ontario viszont megköveteli, hogy az összes biztosító társaság kedvezményeket kínáljon a téli gumiabroncs használatához.

A Kanadai Gumiabroncs -és Kerék Egyesület / Kanadai Abroncs Szövetség (Tire and Rubber Association of Canada) új felmérése szerint a kanadaiak 75%-a mondta, hogy téli gumikkal közlekedett, szemben a 2014-es felmérés 58%-os eredményével. Quebec-en kívül - ahol a jelentések szerint 100%-os volt a felhasználás - a számok a Maritimes-ben mért legmagasabb 91%-tól, a Manito-ban és Saskatchewan-ban mért 59%-os mélypontig terjednek.

Mivel a téli gumiabroncsok hatékonyak, minden tartományban törvényileg kötelezővé kellene tenni őket? Smith szerintem nem feltétlenül.

Ha olyan eszközöket írnak elő jogilag, mint a téli gumi, az pénzügyi terhet róhat azokra is, akik alacsony jövedelmű helyzetben vannak” - mondja. “Ezek az autósok a kompenzáció érdekében egész évben téli gumikat használnának.” Márpedig ha egész évben használják őket, akkor a téli gumik gyorsabban kopnak, mint a négyévszakosak. Ráadásul a téli gumik melegebb időben nem fékeznek olyan jól nedves úton, mint a négyévszakos abroncsok.

Vajon megfelelő lépés-e a téli biztonság elrendelése, mikor közvetlen következménye lehet az, hogy tavasszal, nyáron és ősszel viszont alacsonyabbá válik a biztonsági szint?” - veti fel Smith végül.

A saját tanulságunk a következő: a téli gumi használata a hideg évszakban minden autós számára fokozottan ajánlott, azonban, ha valakinek anyagi gátjai vannak és a felhasználás tekintetében kompatibilis a négyévszakos abronccsal, akkor az is megoldás lehet. Nyári gumival télen autózni azonban felelőtlenség és balesetveszélyes döntés!


Források:

feol.hu

theglobeandmail.com

 

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon