Miért fontos, hogy valamennyi abroncs azonos mintázatú legyen?

Tóth Dorottya

A tavaszi abroncscserével kapcsolatban már több ízben értekeztünk korábban https://bhpgumi.hu/magazin/cikkek/2914-mire-figyeljunk-a-tavaszi-abroncscsere-elott-az-elet-nem-toresteszt-a-dot-jelolesrol-a-nehany-eves-abroncs-is-ujnak-szamit.html

A keveset vagy alig használt járművek, illetve abroncsok kapcsán felmerül az a kérdés, hogy takarékossági okokból lehet-e keverni a téli és nyári mintázatot? Hiszen, ha csak két abroncsot kell lecserélni, máris spóroltunk… A válasz nagyon határozott NEM!

Nem arra való

A téli körülményekre optimalizált gumiabroncsok számára a nyári hőmérsékleti viszonyok már túl magasak. A puhább gumikeverék tovább lágyul, ami növeli a fékutat, rontja a kanyarstabilitást, tehát fokozza a balesetveszélyt. A téli abroncsok nyári használata a gumiabroncsok következő téli tulajdonságait is negatívan befolyásolják, és nem lesznek már képesek az eredetileg tervezett hatásfokuk elérésére, így se télen, se nyáron nem jelentenek optimális megoldást. A nem az évszaknak megfelelő abroncsok használatával nem csak épségünket veszélyeztetjük, de a pénztárcánknak sem kedvezünk, hiszen abroncsaink élettartamát is lerövidítjük, ezzel nagyobb kiadást generálva, mint, amit egy-egy téli és nyári gumigarnitúra beszerzése jelentene. Van azonban egy kiskapu: ha szinte egyáltalán nem, vagy ha csak havi néhány tíz kilométer erejéig használjuk az autónkat, fent hagyhatjuk a téli szettet.

news 01 19 1

 

Kevert abroncsfajták: kisebb biztonság, romló menettulajdonságok

Sokan nem akarnak a tavaszi abroncsváltáskor négy új abroncsot venni, hanem – mondván, hogy elegendő a hajtott tengelyre nyári mintázatút felszereltetni – hátul érintetlenül hagyják a téli abroncsokat. De ez még annál is rosszabb eredményt szül, mintha egyszerűen fent hagynák a téli szettet.

 

Téli és nyári abroncsok egy autón egyszerre? Nem jó megoldás!

A nem egységes abroncskészlet használata rontja az autó irányíthatóságát, tapadását és stabilitását - bármely irányváltási helyzetben -, és a fenti módon szerelt autóval megállni sem egyszerű. Amit talán megspórolunk az elhalasztott abroncscserén, annak többszörösét fizethetjük ki, akár már egy kisebb koccanás esetén karosszériajavításra.

 

Nyárit nyárival, télit télivel

Ha a téli abroncsokkal szerelt autónkkal defektet kapunk, és a cserét nyári mintázatú abronccsal oldjuk meg, drasztikus mértékben romlik az autó irányíthatósága. Nincs az a menetstabilizáló elektronika, amely képes lenne fékezéskor megfogni az így felszerelt autót: akár már egy enyhe ívű kanyarban is letér az ívről, a kocsi hátulja kicsúszik, és kiszámíthatatlan módon alul- vagy felülkormányozottá válik. (Természetesen ugyanez a helyzet, ha a nyári szett kieső darabját télivel pótoljuk.)

 

Legyen egységes a 4+1 abroncs!

A téli és nyári abroncsok anyaga és mintázata nem véletlenül különböző: ezeket egymástól nagyban eltérő körülményekre tervezték. Ezért az az ideális állapot, amikor az autóra felszerelt gumiabroncsok kora, mérete, mintázata és egyéb jellemzői azonosak, ideértve a pótkereket is.

 

Négy évszakos abroncs: minden időben?

A négy évszakos abroncs kompromisszumos megoldás, elsősorban azoknak jelenthet alternatívát, akik csak rövidebb távon, jellemzően városban és olyan utakon használják autójukat, ahol eltakarítják a havat. Ezen típusú abroncsok futófelülete nem elsődlegesen nyári és nem is kifejezetten a téli útviszonyoknak megfelelően kerül kialakításra. A négy évszakos gumiabroncs használata nem feltétlenül csökkenti a nyári, valamint a téli garnitúra megvásárlásával járó anyagi terheket, hiszen egész évben kopik. Azt feltételezve, hogy két garnitúrát nagyjából négy év alatt használ el egy autós, egy négy évszakos gumiabroncs esetében ugyanennyi idő alatt ugyancsak két garnitúrára van szükség. Bár a nyári, valamint a téli gumiabroncsot szezononként át kell cserélni, a négy évszakos abronccsal is célszerű lenne legalább félévente felkeresni a szervizt centrírozás céljából. Kisebb éves menetteljesítmény esetén elfogadható kompromisszum, ám megvannak a maga korlátai; nagyobb fokú igénybevételnél nem képes olyan teljesítményt nyújtani – egyik évszakban sem –, mint egy „tisztán” téli vagy egy nyári gumiabroncs. A gyártók is csak úgy tudnak megfelelni az elvárásoknak a lehető legnagyobb mértékig, ha a hideg és meleg külső hőmérsékletre külön gumiabroncsokat fejleszthetnek.

 

cikkhez

 

Pótkerék: csak ideiglenes használatra

Ha új szettet vásárolunk vagy szerelünk fel, győződjünk meg róla, hogy a pótkerék azonos mintázatú és állapotú a többi abronccsal. Ne feledjük: csak a felszerelt kerekekkel azonos méretű és mintázatú pótkerék nyújt teljes értékű segítséget a bajban. Az úgynevezett mankókereket helytakarékosságból találták ki, de ez csak a javításhoz/cseréhez szükséges ideig lehet felszerelve, és használatakor ügyeljünk arra, hogy a jármű menettulajdonságai nagymértékben - hátrányosan - megváltoznak. A mankókerékkel felszerelt autóval max. 80 km/órás sebességgel haladhatunk. Figyelem! A hajtott kerekeken mindenképpen egyforma abroncsnak kell lennie. Azaz, ha a fronthajtású autónk egyik első abroncsa defektet kap, célszerű valamelyik hátsó abronccsal pótolni, a hátsó kerék helyére pedig a mankókereket felszerelni. Macerás? Az bizony! Ezért, ha tehetjük, teljes értékű pótkerékkel autózzunk.

 

Mi a konklúzió?

A BHPgumi a fent összefoglaltak értelmében az évszaknak megfelelő mintázatú gumiabroncs használatát javasolja minden helyzetben! Nem szabad elfelejteni, hogy elsősorban ez nem az autónak szól: nem csak a gépkocsinak vásárolunk abroncsot, hanem a közlekedésben résztvevők életének és épségének védelmére.

Azt javasoljuk, hogy alaposan tájékozódjon a gumiabroncs kiválasztása előtt, hiszen már középkategóriából is megbízható, jutányos áru abroncsokat vásárolhat, amelyek anyagilag nem megterhelőek, továbbá kiváló vezetési komfortot és biztonságot nyújtanak.
Ám, ha a mégis akad autótulajdonos, aki nem akar télit és nyárit venni anyagi megfontolásból, akkor a felsorolt kockázatok elkerülése végett a négyévszakos mintázatot javasoljuk.


Vásárlás és döntés előtt a megfelelő biztonságos gumiabroncs kiválasztásához, tekintse meg edukációs videóinkat:

%C3%B6ldgumiweb%C3%A1ruh%C3%A1z">Nyári gumi választás szempontjai - Hogyan válasszunk nyári gumit? - BHPgumi

%C3%B6ldgumiweb%C3%A1ruh%C3%A1z">Négyévszakos gumi választás szempontjai - Kinek lehet jó megoldás a négyévszakos gumi?

 

Forrás:

hta.org.hu

 

Kapcsolódó cikkek

A FIRESTONE bemutatja A ROADHAWK 2 ENLITEN-T, az új túraabroncsot

Firestone ROADHAWK 2 ENLITEN A Firestone ROADHAWK 2 ENLITEN a legmagasabb szintű tapadást, hosszabb futásteljesítmányt és optimalizált üzemanyag-fogyasztást biztosít. Az új Firestone Roadhawk 2 ENLITEN nyári gumiabroncs, a kategóriájában legjobb nedves tapadást, az eredeti Firestone Roadhawk2-hoz képest 20 százalékkal hosszabb futásteljesítményt és több mint 10 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállást kínál az üzemanyag- és energiafogyasztás optimalizálása érdekében.Az ENLITEN technológia integrálásának köszönhetően a Firestone Roadhawk előző generációjához képest jelentős teljesítménynövekedést ért el - ezzel is biztosítva, hogy a Firestone Roadhawk 2 ENLITEN egy EV-képes gumiabroncs legyen.A Firestone legújabb gumiabroncsa 2024 januárjától lesz kapható, az eredeti Firestone Roadhawkhoz képest 19 mérettel több méretben.

A Continental bemutatja eddigi legfenntarthatóbb gumiabroncsát

A Continental bemutatta eddigi legfenntarthatóbb abroncsszériáját, az UltraContact NXT-t (ejtsd: Next). Az akár 65 százalékban megújuló, újrahasznosított, és újrahasznosításra alkalmas anyagokat tartalmazó abroncs a figyelemre méltóan magas arányban felhasznált fenntartható anyagokat a maximális biztonsággal és teljesítménnyel ötvözi. Az UltraContact NXT akár 65 százalékos arányban megújuló, újrahasznosított, valamint ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező anyagokból készül Mind a 19 méret a legjobb uniós gumiabroncscímke-besorolással rendelkezik a gördülési ellenállás, a vizes fékezés és a külső zaj tekintetében Számos autómodellel és minden meghajtási típussal kompatibilis Az UltraContact NXT idén júliusban lesz elérhető az európai gumiabroncs-kereskedők számára

Gumiabroncsokkal és használatukkal kapcsolatos jó tanácsok a BHPgumitól és a Michelintől; minden évszakra!

2023 első cikkét a 2022-es év olvasói kommentjei ihlették. A gumiabroncsokkal és azok használatával kapcsolatban megjelenő tavalyi tartalmaink alatti hozzászólásokat olvasva úgy gondoltuk, hogy néhány alapvető fontosságú kérdésről beszélnünk kell az abroncsokkal és azok használatával kapcsolatban. A visszatérő gyakorisággal felmerülő kérdéseket, kétségeket, problémákat és tévhiteket a Michelinnel közösen szeretnénk eloszlatni.

A Bridgestone egyedi Turanza Eco gumiabroncsokat fejleszt a Škoda Enyaq iV elektromos SUV-hez

Egyedi Turanza Eco gumiabroncsok a Bridgestone-tól! A Škodával való együttműködés részeként a Bridgestone a teljesen elektromos meghajtású Škoda Enyaq iV számára fejlesztette ki az ENLITEN technológiával készült Turanza Eco gumiabroncsokat. Az ENLITEN csökkenti az abroncsok tömegét és gördülési ellenállását, miközben támogatja az Enyaq kezelhetőségét, tapadását nedves útfelületen, valamint hosszú élettartamot is biztosít.

Nyári gumit keresek Passat B8-ra

Nyári gumit keresek Passat B8-ra

Teljesítmény és esztétika egy abroncsban: rangos formatervezési díjakat nyert a Continental SportContact 7

A SportContact 7 elnyerte a Red Dot és az iF DESIGN díjakat A nemzetközi zsűrit meggyőzte a forma, a funkció és az innovatív ipari tervezés Amikor az esztétika szóba kerül az abroncsszektor kapcsán, a hangsúly gyakran automatikusan a felnikre kerül. A Continental SportContact 7 azonban most azt bizonyítja, hogy egy gumiabroncs forma, funkció és dizájn tekintetében is képes kivételes teljesítményt nyújtani. A legrangosabb nemzetközi formatervezési díjak közül kettőt is bezsebeltek az új hannoveri sportabroncsok: a Red Dot termék dizájndíjat, valamint az iF DESIGN kitüntetését.

Prémium nyári abroncs kisebb felnire? A 15 collos méretkategóriában a Goodyear nyert az ADAC nagyszabású tesztjén

Első helyezés az ADAC 15" méretű nyári abroncsokon végzett tesztjén A legjobb univerzális abroncs 15 versenytárssal összehasonlítva A legnagyobb futásteljesítmény; „nagyon jó” futásteljesítmény-minősítés A Goodyear EfficientGrip Performance 2 első helyezést ért el az ADAC 15"-os nyári abroncsokat vizsgáló legújabb tesztjén, amelynek során a kisautó szegmensben népszerű méretben 16 különböző abroncsot hasonlítottak össze.

Goodyear; szárazon sportos izgalom, vízes úton nyugalom: itt a Goodeyear Eagle F1 Asymmetric 6

Az új technológiának köszönhetően nemcsak a száraz úton nyújtott teljesítmény javult, hanem a vizes úton való féktáv és a kezelhetőség is. Elektromos autókra kész technológia, csökkentett zajszinttel és gördülési ellenállással. Készen a nyugodt utazásra, készen az izgalomra.

Mit nevezünk nyári guminak és szükségem van-e rá?

A nyári gumiabroncsokat kifejezetten úgy tervezték, hogy optimális teljesítményt nyújtsanak nyári körülmények között és meleg éghajlatokon. Más szezonális gumiabroncstípusokkal (például téli gumiabroncsokkal) összehasonlítva a nyári gumiabroncsok teljesítménye nem feltétlenül egyértelmű. Végül is, nem úgy van tervezve szinte minden gumiabroncs, hogy meleg körülmények között, száraz vagy nedves utakon rendesen működjön?

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon