Egy defekt még nem a világvége

Tóth Dorottya

Arról már többször írtunk, hogy elkerülhető-e a defekt, illetve az abroncs sérülése, de mi a teendő, ha ez mégis bekövetkezik?

Akinek nincs kedve/ideje a cikket végigolvasni, legalább az alábbi pontokhoz ragaszkodjon:

1. Ha az abroncsban lévő nyomás nem lassan szivárog, hanem hirtelen csökken, észre fogjuk venni, de meg tudjuk oldani a helyzetet! Először is, maradjunk a sávban, két kézzel erősen markolva a kormányt: előfordulhat, hogy az autó félrehúz, de ne ijedjünk meg. Még akkor se essünk pánikba, ha az abroncs szétrobbant, ilyenkor különösen fontos a fokozatosság elvének betartása:

2. Kapcsoljuk be a vészvillogót, közben csökkentsük a sebességet, de csak finoman, fokozatosan; kerüljük a padlóféket, ehelyett - ha lehetőségünk van rá - hagyjuk inkább kigurulni az autót. Eszünkbe se jusson a kézifékkel megállítani az autót!

3. Húzódjunk le egy parkolóhelyre, egy vészhelyzeti öbölbe vagy a leállósávba, és álljunk meg.

Tegyük az autót egyes sebességfokozatba, húzzuk be a kéziféket, főutakon tegyük ki az elakadásjelző háromszöget. Ne maradjunk az autóban, és vegyük fel a láthatósági mellényt. Autópályán javasolt nagy távolság tartása a járműtől, természetesen a korlát külső oldalán.

Vegyük elő a javítószettet vagy a pótkereket, illetve hívjunk segítséget.

 

istockphoto 846174770 612x612

Egyáltalán nem ritka, hogy az elhasználódott, elhanyagolt gumiabroncsok meghibásodáshoz vezetnek. A német autóklub, az ADAC statisztikái szerint Németországban a defektes gumiabroncsok a negyedik leggyakoribb okai a gépjárművek meghibásodásának. Ez az arány egyébként 1998 óta nem változott, de a helyzet egyáltalán nem rossz; egy átlag autós hétévente kap defektet, de „természetesen” a legrosszabbkor. A jogalkotó az előírt minimális profilmélységgel és figyelmeztető bírságokkal akarja csökkenteni a defektek előfordulásának esélyét. A Magyar Gumiabroncs Szövetség ezúton is felhívja a figyelmet, hogy a defekt előfordulása nem küszöbölhető ki teljesen, ám esélye csökkenthető.

Sok európai országgal ellentétben itthon nem kötelező sem a pótkerék, sem a defektcsomag. Ellenben, az elsősegély nyújtáshoz használható doboznak ott kell lennie a csomagtartóban. Nem azért, mert megbüntethetnek a hiányáért, hanem azért, mert enélkül nem tudunk elsősegélyt biztosítani. (A Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény, valamint az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet alapján akár 5 év börtön is járhat a segítségnyújtás elmulasztásáért, ez ugyanis már bűncselekmény.)

Ahogy arról többször is írtunk, a defektjavító szett csak szükségmegoldás. A javító folyadékot csak pót-, illetve mankókerék hiányában használjuk gyors javításra, rövid távolság megtételére a legközelebbi szakszervizig. Mindenképpen olvassuk el a használati útmutatót: van olyan típus, amelynek gyártója kifejezetten ellenjavallja a defektet okozó tárgy (pl. szög) eltávolítását. Részletes instrukciókat fogunk találni a nyomásra, a sebességre, a megtehető távolságra és persze magára az alkalmazásra vonatkozóan. Ha lehet, olyan típust válasszunk, amelynek használatakor az autót nem kell emelővel felemelni. A defektes abroncsba nyomott folyadék megszilárdulva ismét használhatóvá teszi az abroncsot, de szakadás vagy repedés esetén nem alkalmazható; jellemzően max. 5 mm-es lyuk tömítésére nyújt segítséget. A szerelőműhelyek nem örülnek, ha egy folyadékkal telenyomott abroncsot szeretnénk „megmenteni”, de technikailag megoldható.

istockphoto 846174964 612x612

A mankókerék csak ideiglenes használatra alkalmas. Ha új szettet vásárolunk vagy szerelünk fel, győződjünk meg róla, hogy a pótkerék azonos mintázatú és állapotú a többi abronccsal. Ne feledjük: akkor teljes értékű a pótkerék, ha az adott tengelyen lévő másik abronccsal megegyezik a mintázat jellege, a sebességindex, a terhelési indexnek és természetesen a méret is.

Az úgynevezett mankókereket helytakarékosságból találták ki, de ez csak a javításhoz/cseréhez szükséges ideig javasolt felszerelni, és használatakor ügyeljünk arra, hogy a jármű menettulajdonságai nagymértékben - hátrányosan - megváltoznak. A mankókerékkel felszerelt autóval max. 80 km/órás sebességgel haladhatunk. A hajtott kerekeken legyen egyforma abroncs! Azaz, ha a fronthajtású autónk egyik első abroncsa defektet kap, célszerű valamelyik hátsó abronccsal pótolni, a hátsó kerék helyére pedig a mankókereket felszerelni. Ezért, ha tehetjük, teljes értékű pótkerékkel autózzunk. A tömlő nélküli (tubeless) gumiabroncsba kifejezetten tilos tömlőt helyezni.

A kerékcsere menete:

  • Állítsuk le a motort, húzzuk be a kéziféket, tegyük 1. sebességbe a váltót vagy automata gépkocsi esetén kapcsoljunk parkoló állásba.
  • Lazítsuk meg a hibás kerék kerékanyáit egy fél fordulatnyival.
  • Emeljük meg az autót – de szigorúan az autó kézikönyve által jelzett helyen!Figyeljünk arra, hogy az emelő szilárd talajon legyen, különben besüllyed, és nem emeli meg az autót vagy épp az autóval együtt süllyed le.
  • Lazítsuk meg a kerékanyákat, vegyük le a defektes kereket, és tegyük a kocsi alá.
  • Tegyük fel a pótkereket, és kézzel húzzuk meg az összes kerékanyát.
  • Tegyük a defektes kereket a csomagtartóba.
  • Engedjük le az autót az útra.
  • Óvatosan húzzuk meg az összes kerékanyát keresztben. (Mindig az egymással szemben lévőket vegyük sorba, vagyis „keresztbe” haladjunk, ne egymás utáni sorrendben.
  • Pakoljuk vissza az összes eszközt, háromszöget, stb. az autóba.
  • A következő benzinkútnál ellenőrizzük a pótkerék abroncsnyomását, és ellenőrizzük a kerékanyákat.

img auto gumicsere

Figyelem! Ha javítószettel vettük a kocsit, jó eséllyel nem lesz benne emelő sem (mint ahogy pótkerék sem), hiszen emelőre csak a pótkerék felszereléséhez lenne szükségünk.

A defekttűrő gumiabroncsok: drágák és…

Ennél a gumiabroncstípusnál a gumiabroncs megerősített oldalfalai vagy egy belső, kiegészítő gumielem megakadályozza, hogy a gumiabroncs nyomásvesztés esetén összerogyjon. A defekttűrő gumiabroncs nagyobb stabilitása súlyos balesetek ellen védhet nyomásvesztés esetén, különösen nagy sebességnél és kanyarodáskor. Mivel a vezetőnek defekt esetén nem kell kiszállnia az autóból, alacsony a biztonsági kockázat. Persze ezek az abroncsok is szétszakadhatnak, ilyenkor a hibás kereket haladéktalanul ki kell cserélni. A defekttűrő gumiabroncsoknak hátrányai is vannak: a megerősített gumiabroncs körülbelül 40 százalékkal nehezebb, mint egy hasonló normál gumiabroncs, ami azt jelenti, hogy több üzemanyagot fogyaszt vele a jármű. Ráadásul ezek a típusok drágábbak, és a vezetési komfortot is rontják a merevebb oldalfalak.

 

Jó utat, defekt- és balesetmentes közlekedést kívánunk mindenkinek!

 

Forrás:

hta.org.hu

Kapcsolódó cikkek

A négy évszakos abroncsok előretörése és a kínai konkurenciák

A négy évszakos abroncsok előretörése és a kínai konkurenciákInterjú a Michelin Hungária Kft. ügyvezető igazgatójával   Dr Nemes Attila: Célunk, hogy 2050-re az abroncsainkat 100%-ban biológiai eredetű, megújuló vagy újrahasznosítható anyagokból állítsuk elő   A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association - HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével. Sorozatunkban e cégek vezetőit faggatjuk az aktuális témákról. Ezúttal a Michelin Hungária Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a négyévszakos abroncsok előretöréséről, a kínai konkurenciáról és a magyarországi munkájukról.

A FIRESTONE bemutatja A ROADHAWK 2 ENLITEN-T, az új túraabroncsot

Firestone ROADHAWK 2 ENLITEN A Firestone ROADHAWK 2 ENLITEN a legmagasabb szintű tapadást, hosszabb futásteljesítmányt és optimalizált üzemanyag-fogyasztást biztosít. Az új Firestone Roadhawk 2 ENLITEN nyári gumiabroncs, a kategóriájában legjobb nedves tapadást, az eredeti Firestone Roadhawk2-hoz képest 20 százalékkal hosszabb futásteljesítményt és több mint 10 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállást kínál az üzemanyag- és energiafogyasztás optimalizálása érdekében.Az ENLITEN technológia integrálásának köszönhetően a Firestone Roadhawk előző generációjához képest jelentős teljesítménynövekedést ért el - ezzel is biztosítva, hogy a Firestone Roadhawk 2 ENLITEN egy EV-képes gumiabroncs legyen.A Firestone legújabb gumiabroncsa 2024 januárjától lesz kapható, az eredeti Firestone Roadhawkhoz képest 19 mérettel több méretben.

Mikre érdemes figyelni, ha SUV téli gumit vásárolunk?

Mikre érdemes figyelni, ha SUV téli gumit vásárolunk? Miben más egy SUV téli gumi? Mi a különbség ezek között és a személyautók számára kifejlesztett téli gumiabroncsok között? Sokakban felmerülnek e kérdések, mi a BHPguminál pedig most igyekszünk válaszokat adni.

A Hankook bemutatta új, elektromos járművekhez tervezett négy évszakos gumiabroncsát

iON FlexClimate Az elektromos autókhoz és terepjárókhoz tervezett négyévszakos abroncsokkal teljessé válik az iON-széria Egész évben kiválóan használható A gumiabroncs-széria az új technológiai rendszer előnyeit élvezi A Hankook prémium gumiabroncsgyártó bemutatta az új iON FlexClimate modellt, az első négyévszakos gumiabroncsot, amelyet kifejezetten elektromos járművekre (személyautók és terepjárók) fejlesztettek az európai piac igényeire szabva. Az elektromos autókhoz és terepjárókhoz készült nyári gumiabroncs, a Hankook iON evo, és a Hankook iON i*cept téli abroncs mellett a Hankook iON FlexClimate négyévszakos modellel teszi teljessé gumiabroncscsaládját az elektromos járművek jelenlegi és jövőbeli generációi számára.

Eltérő mintázatú és terhelésindexű gumiabroncs az eltérő tengelyeken. Lehetséges, de biztonságos is?

BHPgumi Szakértői rovat

Abroncscsere, avagy meddig tart a gumik élettartama?

Azon tűnődik, mennyi az abroncs várható élettartama? Előbb-utóbb minden gumiabroncs elkopik vagy megsérül, és ekkor cserére szorul. Különböző tényezőktől függ, hogy mikor érkezik el ennek ideje: ezek közé tartozik a vezetési stílusa, lakóhelye, valamint az, hogy miként tartja karban a gumikat. Ha azonban az útmutatónkban lévő tanácsokat megfogadja, tudni fogja, hogy mit tehet azért, hogy abroncsait a lehető legtovább használhassa, hogy mikor kell átvizsgáltatni őket, és hogy mely abroncsok képesek egész élettartamukon keresztül a legjobb teljesítményt nyújtani.

A Hankook Tire gumiabroncsai a magyar rally csúcsán

A HUMDA Országos Rally Bajnokság bajnoki címe már eldőlt egy futammal a vége előtt: Vincze Ferenc és Percze Nándor párosa nyerte a bajnoki címet.Az október eleji futam a bajnokság második és harmadik helyéért is zajlott, ahol másodikként, Hankook abroncsokon ért célba Turán Frigyes és Farnadi Ágnes. Ez azt jelentette, hogy a bajnokság második legjobbjának járó címet érdemelték ki, és a rali történetében először fordult elő, hogy a Hankook abroncsokat használó ralicsapatok a bajnokság első és második helyét is megszerezték.

Új Partnerszervizünk: Solymári Gumiszerviz

A Solymári Gumiszervizben jól képzett, gyakorlott szerelőkkel egy jól felszerelt, 3 állásos műhelyben dolgozik új Partnerünk. Náluk különleges kényelmi szolgáltatásokból választhat: otthonából elhozzák az autóját, majd oda visszaviszik Önnek, vagy kérhet csere robogót, hogy ügyeit intézhesse, míg ők szerelnek. Amennyiben a helyszínen várja meg a munkát, akkor vendégük egy jó kávéra a prémium ügyfélváróban, ahol ingyenes WiFi és dolgozó sarok is megtalálható. Mindezt gyorsan, hatékonyan és versenyképes áron nyújtják.

Új Partnerszervizünk: Depo Gumi- Törökbálint

Egyik legújjab Partnerszervizünk a törökbálinti Depo Gumi szeretettel üdvözli leendő közös Ügyfeleinket! Cégük öt éve foglalkozik, személy- és kisteherautók komplett gumi szerelésével, javításával és tárolásával. Ügyfeleik között egyaránt jelen vannak a magánszemélyek, flották és flotta kezelők.  Szakmailag felkészült csapatuk készséggel áll a környékbeli autósok rendelkezésére.

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon