Mit tartogat a jövő az elektromos járművekre készült (EV) abroncsok számára?

Tóth Dorottya

Fokozatos finomhangolás, forradalmi változás.

A jövőnk - legalább is ami a holnap-holnaputánon túl van - annyiban biztos csupán, hogy kifürkészhetetlen.

Elég, ha csak a világjárványra és az azt követő káoszra gondolunk: kevesen tudták előre, hogy az, és úgy fog történni, ami, és ahogy megtörtént. De bármennyire is nehéz feladat a jövő boncolgatása vagy megfejtése, az embereket szinte megszállottan foglalkoztatja. Vegyük például az elektromos autókat! Az úthálózatunkon egyre gyakrabban feltűnő, ám még mindig kissé futurisztikus jelenség, az elektromos jármű azon kevés lehetőségek egyike, amelyekkel kapcsolatban a következő néhány évben a világ új és régebbi autógyártói akár óriási meglepetésekkel is előállhatnak. Az egyenlet azonban továbbra is sok ismeretlenes, a szakértők véleménye pedig több ponton különbözik egymástól.

 Michelin Pilot Sport EV 6 1024x1024

Az egyik ismeretlen a sok közül: Mit hoz a jövő az elektromos járművek és a gumiabroncsok számára? Mire számíthatunk a következő néhány évben az elektromos abroncsok innovációja és fejlesztése terén? Azokon a területeken, ahol már most is tapasztalunk némi változást - például az abroncsméretben és az alapanyagokban - egyértelműen további fejlesztések és "finomhangolás" várható, de az is elképzelhető, hogy az EV abroncsok gyökeresen megújulnak, forradalmi változás előtt állnak.

 

EV abroncs -- méret és forma

A 2011-es frankfurti autószalonon debütáló BMW i3 concept prototípusa jövőhírnök formáival és újrahasznosított belső anyagaival, az "abroncs-kockák" számára pedig nagy átmérőjű, de keskeny abroncsaival keltett feltűnést.

"Az elektromos autóknál a már most is látható egyik trend az, hogy az kedvező gördülési ellenállást a legkönnyebben a magas és keskeny gumiabronccsal érhetjük el -- magyarázza Steve Calder, a Michelin termékmenedzsere. Így előfordulhat, hogy az elektromos autógyártók a magasabb és keskenyebb gumiabroncs stratégiáját választják. Oldalról jól néz ki: nagyméretű felni és gumiabroncs, ugyanakkor a talpnyomat geometriájának köszönhetően közel sem akkora a légellenállása és a gördülési ellenállása."

Az EV gumiabroncsok méretével és geometriájával kapcsolatban egy másik szempontot is figyelembe kell vennünk: a jármű tömegét. Az elektromos járművek általában nehezebbek, mint az azonos méretű belső égésű motoros, illetve hibrid járművek, az abroncsaiknak így nagyobb tömeggel kell megbirkózniuk. Calder szerint az autógyártók azonban nem feltétlenül követik a logikát, és nem mindig növelik az elektromos abroncsaik méretét.

"Az egyik látható trend az, hogy nem növekszik feltétlenül az abroncs mérete -- mondja Calder. Tehát ha vesszük a jármű maximális terhelhetőségét, és összevetjük a gumiabroncsok maximális terhelhetőségével, a különbség csökken. Ez még így is rendben van, de az azonos méretű gumiabroncsok esetében az elektromos járművek annyival nehezebbek, hogy a nagy teherbírású abroncsoknál új szabványt kellett bevezetni."

Mivel azonban a gumiabroncsok mérete nem feltétlenül nő az elektromos járművek tömegének növekedésével, gyakran az abroncsnyomás megnövelésével kell kompenzálnunk. A megnövekedett nyomás azonban "további bonyodalmakat okoz a zaj és a kényelem szempontjából", ahogy Calder fogalmaz. Nyilvánvaló tehát, hogy az EV gumiabroncsok mérete, geometriája és nyomása körüli kihívások nemcsak napjainkban foglalkoztatják, hanem a közeljövőben is fogják foglalkoztatni a gumiipari fejlesztőket.

M Pilot EV

 

Újrahasznosított és fenntartható alapanyagok

A holnap EV gumiabroncsainak méretéhez és formájához hasonlóan fontos kérdés, hogy ezek a gumik milyen anyagból készülnek. Azon túl, hogy bolygónk fennmaradása érdekében általában is csökkentenünk kell a kibocsátást és a szennyezést, a zéró emissziós küldetés miatt az elektromos autók további ösztönzést adnak környezetbarát anyagok és módszerek fejlesztésére és használatára. Ennek megfelelően az abroncsipar is azon dolgozik, hogy a teljes gyártási lánc a lehető legkörnyezetbarátabbá és fenntarthatóbbá váljék. 

"Olyanokat csinálunk például, hogy újrahasznosítjuk az ásványvizes palackokat, hogy aztán felhasználhassuk őket a textil kordszövet gyártásában -- mondja Russell Shepherd, a Michelin műszaki kommunikációs igazgatója. -- Tehát nagyjából ugyanaz az anyag, csak újrahasznosított." Az alapanyaggyártásban más műanyag csomagolási hulladékokat is újrahasznosítanak.

"Olyan anyagokat is felhasználunk, mint például a joghurtos poharakból származó polisztirol -- folytatja Shepherd --, és ezt használjuk biobutadién előállítására. A butadién hagyományosan a kőolajipar mellékterméke, mi pedig megtanuljuk, miként nyerhető ki bioforrásokból. És ez a gumi kulcsfontosságú összetevője." 

A Michelin azon is dolgozik, hogy új gumiabroncsai egyre nagyobb arányban készülhessenek újrahasznosított gumiabroncsokból. "Tudjuk, hogyan bontsuk le az abroncsot pirolízissel (oxigénmentes közegben lezajló hőbomlás) és nyerjük vissza a kormot, és persze a fémes és az acélos alkotókat [a karkaszból] -- mondja Shepherd. Most azon dolgozunk, hogy más alapanyagforrásokat is visszanyerjünk, például a szilícium-dioxidot." 

A Michelin által feldolgozott anyagok között ott van a rizshéj mint potenciális bioalapú és fenntartható gumiabroncs-alapanyag. "Azért szeretjük különösen a rizshéjat, mert az gyakorlatilag élelmiszeripari hulladék -- mondja Shepherd. Az egyik nagyon fontos szempontunk, hogy bármilyen technológiai megoldást találjunk is, az semmilyen negatív hatással nem lehet az élelmiszerellátási rendszerre.”

Maga a gumi persze egy természetes termék, de a természetes kaucsuk csak egy összetevője a sikeres gumiabroncs receptjének. "Megtanuljuk, hogyan készítsünk [fenntartható módon] műkaucsukot -- mondja Shepherd. Egyes termékeinknél már inkább a műkaucsukot használjuk."

 

Okos megoldások és autonóm járművek

A mai új elektromos autók közül sok a legmodernebb vezetéstámogató technológiákat használja. Innen már nincs messze a valódi autonóm, önvezető jármű, a gumiabroncsok következő generációja pedig várhatóan segíteni fog az erre való átállásban. Talán most ön is azon gondolkodik, hogy egy olyan régi vágású, látszólag faék-egyszerűségű technológiával működő tartozék, mint a gumiabroncs – gyakorlatilag egy darab gumi – miként tudhat bevezetni minket az önvezető járművek dicsőséges aranykorába…

A válasz meglepően egyszerű. Amikor az ember autót vezet, intuitív módon érzékeli, hogy mennyire tapad az abroncs az út felületéhez. Ösztönösen tudjuk, hogy a hó és a jég csúszós, felismerjük azt a pillanatot, amikor abroncsunk esős időben elkezd a vízen felúszni. Igaz ugyan, hogy mi, emberek is különböző mértékben vagyunk képesek pontosan érzékelni ezeket a jelenségeket, de az autónk szinte semmilyen módon nem érzékeli a tapadást, a gumiabroncs pedig végképp nem. A legtöbb autó megvárja, amíg az autó megcsúszik, és csak erre tud reagálni. 

Az abroncs jövőbeni okos megoldásai és hálózatba kötési lehetőségei révén elképzelhető azonban -- ide értve az új érzékelőket és műszereket, amelyek magába a gumiabroncsba vannak beépítve --, hogy az abroncs közvetlenül érzékelje az út tapadását. Ezzel a megoldással biztonságosabbá és intelligensebbé válnának az önvezető autók, vagy akár tömegesen megjelenhetnének a korlátozott autonóm képességekkel rendelkező járművek.

renault zoe michelin energy e v tyres

 

"Ahogy a járművek egyre inkább hálózatba kapcsoltak lesznek, úgy lesznek a gumiabroncsok is egyre inkább hálózatba kapcsoltak" -- mondja Shepherd. Az elektromos járművek és a smart megoldások között egyértelmű kapcsolat van, és ez vonatkozik az abroncsokra is. Az elektromos járművek jövője várhatóan az lesz, hogy az abroncsok beszélnek a járművekkel, azok pedig az abroncsaikkal.

 

 

 

Az eredeti cikk szerzője: Nelson Ireson

Forrás: motortrend.com

 

Kapcsolódó cikkek

A négy évszakos abroncsok előretörése és a kínai konkurenciák

A négy évszakos abroncsok előretörése és a kínai konkurenciákInterjú a Michelin Hungária Kft. ügyvezető igazgatójával   Dr Nemes Attila: Célunk, hogy 2050-re az abroncsainkat 100%-ban biológiai eredetű, megújuló vagy újrahasznosítható anyagokból állítsuk elő   A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association - HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével. Sorozatunkban e cégek vezetőit faggatjuk az aktuális témákról. Ezúttal a Michelin Hungária Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a négyévszakos abroncsok előretöréséről, a kínai konkurenciáról és a magyarországi munkájukról.

Abroncscsere, avagy meddig tart a gumik élettartama?

Azon tűnődik, mennyi az abroncs várható élettartama? Előbb-utóbb minden gumiabroncs elkopik vagy megsérül, és ekkor cserére szorul. Különböző tényezőktől függ, hogy mikor érkezik el ennek ideje: ezek közé tartozik a vezetési stílusa, lakóhelye, valamint az, hogy miként tartja karban a gumikat. Ha azonban az útmutatónkban lévő tanácsokat megfogadja, tudni fogja, hogy mit tehet azért, hogy abroncsait a lehető legtovább használhassa, hogy mikor kell átvizsgáltatni őket, és hogy mely abroncsok képesek egész élettartamukon keresztül a legjobb teljesítményt nyújtani.

A Michelin a Gran Turismo mozifilm hivatalos gumiabroncs partnere

JÁRD AZ UTAD! A VIDEOJÁTÉKBÓL EGYENESEN A VERSENYPÁLYÁRA -- A GAMER SZÉKBŐL A PILÓTAÜLÉSBE A Gran Turismo Jann Mardenborough igaz története alapján készült, és 2023 egyik legjobban várt mozibemutatója. A film 2023. augusztus 10-én került a hazai vetítőtermekbe. A Michelin a Gran Turismo mozifilm hivatalos gumiabroncs partnere.

A Michelin bemutatja legújabb fejlesztésű repülőgép gumiabroncsát, az Air X SKY LIGHT-ot

A prémium gumiabroncsgyártás számos területén tud a Michelin kimagasló eredményekről beszámolni, a személyautó abroncs gyártáson túl magas színvonalú teljesítményt nyújt a repülőgép abroncsok gyártása terén is. A Michelin Air X SKY LIGHT gumiabroncs, egy új generációs repülőgép abroncs, amely könnyebb és tartósabb, valamint jobb teljesítményt nyújt, miközben ugyanazt a biztonsági szintet garantálja.

Porsche és Michelin, sikeres partnerség az optimális teljesítményért

A Porsche és a Michelin 1969 óta szoros üzleti kapcsolatot ápol egymással. Együttműködésük több mint egyszerű partnerség, ez egy igazi szerelmi és innovációs történet kettejük között. Ezt a partnerséget az elmúlt évtizedekben a két partner közötti 20 éves együttműködési szerződéssel jelentősen fokozták, és a gumiabroncsokon túlmenően minden Porsche-rajongó javára kiterjesztették. A két partnert a végső minőség és a tökéletesség folyamatos keresése köti össze.

A Michelin idén két kitüntetést kapott a Tire Technology Expon, köztük az Év Gumiabroncs Gyártója díjat is

Díjak, amelyek megerősítik a Michelin vezető szerepét az innováció terén A Michelin hatodik alkalommal nyerte el az Év Gumiabroncsgyártója díjat a Hannoverben megrendezett Tire Technology Expo 2023 kiállításon A csoport az Év környezetvédelmi teljesítménye díjat is elnyerte, köszönhetően az első két közúti használatra engedélyezett gumiabroncsának, amelyek 45%-ban, illetve 58%-ban fenntartható anyagokat tartalmaznak, az egyiket személygépkocsikra, a másikat pedig buszokra szánták

Michelin- Elektromos mobilitás a Movin'on Inside programjában

A Movin'On Inside, a fenntartható mobilitásról szóló beszélgetős műsor, különkiadást szentelt az elektromos mobilitás témának. A Michelin meggyőződése, hogy az elektromobilitás az energetikai átmenet gyorsítója, a prémium abroncsgyártó a fejlesztés kulcsszereplői között van. Vegyük például Afrika jelenlegi helyzetét: Afrikában a közlekedés az üvegházhatású gázok teljes kibocsátásának 10%-át teszi ki, valamint a szubszaharai járműpark a jelenlegi 25 millió járműről 2040-re várhatóan 58 millióra nő. Mind helyi, mind globális szinten cselekedni kell a folyamatok visszafordítása és megállítása érdekében.

Gumiabroncsokkal és használatukkal kapcsolatos jó tanácsok a BHPgumitól és a Michelintől; minden évszakra!

2023 első cikkét a 2022-es év olvasói kommentjei ihlették. A gumiabroncsokkal és azok használatával kapcsolatban megjelenő tavalyi tartalmaink alatti hozzászólásokat olvasva úgy gondoltuk, hogy néhány alapvető fontosságú kérdésről beszélnünk kell az abroncsokkal és azok használatával kapcsolatban. A visszatérő gyakorisággal felmerülő kérdéseket, kétségeket, problémákat és tévhiteket a Michelinnel közösen szeretnénk eloszlatni.

Fenntartható gumiabroncsok: A Michelin újabb előrelépést tesz!

A Michelin egy új akadályon lépett át, mivel elsőként tervezett olyan gumiabroncsot, amely akár 58%-ban fenntartható anyagokat tartalmaz, és amelyet közúti használatra engedélyeztek. Ez egy újabb bizonyítéka az abroncsgyártó technológiai vezető szerepének az anyagok területén.

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon

Önnek ajánljuk