A Michelin egy új akadályon lépett át, mivel elsőként tervezett olyan gumiabroncsot, amely akár 58%-ban fenntartható anyagokat tartalmaz, és amelyet közúti használatra engedélyeztek. Ez egy újabb bizonyítéka az abroncsgyártó technológiai vezető szerepének az anyagok területén.
"A Michelin-nél nem csak papíron tervezünk fenntartható abroncsokat, hanem valójában is...” - Ezzel a kijelentéssel szemlélteti Scott Clark, az autóipar és a motorsport amerikai régióinak ügyvezető alelnöke a Michelin képességét, amikor a célok megvalósításáról van szó. A prémium abroncsgyártó a fenntartható gumiabroncsok iránti elhivatottságát ismét bebizonyította azzal, hogy két új gumiabroncsot mutatott be, az egyiket személygépkocsikhoz, a másikat buszokhoz, amelyek 45%-ban, illetve 58%-ban fenntartható anyagokat tartalmaznak. Ez a két gumiabroncs, amelyek a teljesítmény tekintetében nem kötnek kompromisszumot, és ügyelnek arra, hogy ne terheljék a környezetet, olyan technológiákat hirdetnek, amelyek 2025-ig történő forgalomba hozatalára a Michelin egyértelműen számít.
A vadonatúj gumiabroncsokba beépített anyagok típusai
A Michelin ezt az előrelépést a természetes gumi nagyobb mértékű felhasználásának köszönheti, valamint annak, hogy gumiabroncsaiban újrahasznosított kormot, olajokat, például napraforgóolajat és biogyantákat, rizshéjból származó szilícium-dioxidot, sőt újrahasznosított acélt is használ. "Az összetételek különböznek attól függően, hogy busz- vagy autógumiról van szó. Ezt a gumiabroncs szerkezete magyarázza - a személygépkocsi-abroncsok esetében poliészterváz, a teherautók esetében pedig fémváz -, de a futófelületben használt keverékek is. A buszabroncsok belső nyomása - 8 bar - magasabb, mint a személygépkocsiabroncsoké - 2,5 bar -, ezért nagyon ellenálló, következésképpen acélból készült burkolatot igényel. Ez magyarázza a nagyon eltérő teljesítményigényű futófelületet is, amely nem igényel sem olajat, sem gyantát, hanem inkább természetes gumit" - nyilatkozta Cyrille Roget, a Michelin csoport műszaki és tudományos kommunikációs igazgatója.
A fenntartható anyagok integrálása terén elért fejlődés valódi kihívást jelent, amelyet a Michelin a csúcstechnológiás anyagok terén szerzett szakértelmének és az innováció felgyorsítására irányuló törekvésének köszönhetően célzott partnerségi programmal tudott leküzdeni.
Ilyen például a Pyrowave , a Carbios, az Enviro, az IFPEN/Axens az ADEME (francia ökológiai átállásért felelős ügynökség) részvételével, az ADEME-vel közösen vállalt Empreinte projekt vagy a BlackCycle és Whitecycle körforgásos gazdasági projektek létrehozása, amelyeket a Michelin számos európai partnerrel és az EU támogatásával folytat, hogy az életciklus végén lévő gumiabroncsokat nagyon jó minőségű nyersanyagokká alakítsák át, amelyeket új gumiabroncsokba lehet beépíteni.
A 100%-ban fenntartható gumiabroncs, a Michelin szerint
A bolygó erőforrásainak megőrzése érdekében a Michelin a fenntartható anyagok kifejlesztésén és abroncsaiba való beépítésén túlmenően kiemelkedik globális megközelítésével, amelynek célja a gumiabroncsok környezeti hatásának valódi csökkentése. Annak érdekében, hogy elérje ambiciózus célját, a 100%-ban fenntartható gumiabroncsot 2050-re, a Michelin az életciklus minden szakaszában (a nyersanyagok kiválasztásától a gumiabroncs újrahasznosítási megoldásáig) a teljesítmény csökkentése nélkül és a fenntartható anyagok nagyüzemi előállításának valós lehetőségeit figyelembe véve cselekszik.
A legprofibb és fenntartható technológiával készült Michelin abroncsok elérhetők készleteinkről:
https://bhpgumi.hu/autogumi/teli-gumi/michelin-teligumi/
https://bhpgumi.hu/autogumi/negyevszakos-gumi/michelin-negyevszakosgumi/
https://bhpgumi.hu/autogumi/nyari-gumi/michelin-nyarigumi/
Korábbi cikkünk a témában:
https://bhpgumi.hu/magazin/cikkek/3149-tobb-mint-50-szazalekban-fenntarthato-anyagok-a-gumiabroncsokban-a-michelin-megcsinalta.html
Forrás:
https://www.michelin.com/en/news/sustainable-tires-michelin-makes-yet-more-progress/