A Pirelli abroncsok kommunikálnak az autóval; interjú a Pirelli Hungary ügyvezető igazgatójával

Tóth Dorottya

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association - HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével. Az olvasóink már megszokhatták, hogy kéthetente-havonta hasznos tanácsokkal, a gumiabroncsok vásárlásával és használatával összefüggő cikkekkel jelentkezik a HTA, amelyeket mi tovább osztunk felületeinken.

Emellett tavaly elindítottak egy interjúsorozatot is, amelynek idei első részeként a Szövetség elnökével, Morenth Péterrel készült riportot olvashattátok: https://bhpgumi.hu/magazin/cikkek/3245-kozlekedesbiztonsag-es-innovacio.html

Ezúttal Matteo Schiavot, a Pirelli Hungary ügyvezető igazgatóját kérdezték, egyebek mellett az autóval kommunikáló abroncsokról, a fenntarthatóságról, a rizshéj szerepéről és arról, hogy mit jelent a Pirelli számára a legfelső 1%-hoz tartozni.

 Pirelli: az abroncsaink kommunikálnak az autóval

Matteo Schiavo a Pirelli Hungary ügyvezető igazgatója. Ha valóra válnak azok a fejlesztési elképzelések, amelyekről az interjúban beszél, hamarosan egészen másként fogunk az abroncsokra tekinteni.

MatteoSchiavo

  • Melyek az új abroncstrendek vagy feltehetném úgyis a kérdést, hogy miként hat az autóipar átalakulása az abroncsgyártásra?
  • Az előttünk álló években több tényező is hatással lesz a gumiabroncs-iparra: szabályozási változások, például a gumiabroncsok szigorúbb címkézése (a gumiabroncsok gördülési ellenállása kulcsszerepet játszik az üzemanyag- és energiafogyasztás, ezáltal a CO2-kibocsátás csökkentésében), a téli gumiabroncsokra vonatkozó szabályozás bevezetése (Magyarország még mindig egyike a kevés szabályozatlan piacnak), és a biztonsági előírások szigorodása. Ám, ami a legfontosabb - a teljes gumiabroncs- és autóipart formáló kulcstényező - a környezetvédelem és a fenntarthatóság határozott előtérbe helyezése. Mindenek hajtóereje az éghajlatváltozás mérséklésére tett erőfeszítéseink összessége. A kiterjesztett gyártói felelősségvállalás (Extended Producer Responsibility, EPR) a körforgásos gazdaságra való áttérés egyik kulcseleme. Ezenkívül az új elektromos járműveknek speciális abroncsokra van szükségük, hogy megfeleljenek a sajátos követelményeknek. Az autonóm vezetési rendszerek új technológiákat igényelnek az útviszonyok megfigyeléséhez, hiszen a gumiabroncs a jármű egyetlen érintkezési pontja a talajjal. Ezek az trendek egyúttal azt is magukkal hozzák, hogy az autógyártók és a technológiai megoldásokat kínáló gumiabroncsgyártók közötti együttműködés még intenzívebb lesz.
  • Melyek az új K+F trendek és a legújabb gumiabroncstechnológiák?

  • A gördülési ellenállás, valamint a gumiabroncsok kopásának csökkentésére összpontosítunk, hogy redukáljuk a gumiabroncsok környezetre gyakorolt hatását. Új gumiabroncsainkban több megújuló és újrahasznosított anyagot fogunk használni: például az élelmiszeripar hulladékából, a rizshéjból nyert szilícium-dioxidot; a fapépből nyert lignin – ez a papírgyártás hulladékterméke –, felválthatja a kormot, amely jelenleg a gumiabroncsok anyagkeverékének egyik fő fosszilis eredetű összetevője; és újrahasznosított palackokból származó poliésztert használunk a tekercselt acélhuzal helyett. Az ipari-folyamatfejlesztésünk során fokozzuk a folyamatok digitalizálását, előjelző modellezést és virtuális szimulátorokat használunk. A szimulációs és virtualizációs eszközök használata a régimódi „próba és hibakeresés” megközelítés helyett lehetővé tette, hogy új ötleteket próbáljunk ki anélkül, hogy prototípus abroncsokat kellene készítenünk. Ez a megközelítés kevésbé pazarló, és ha már elkészültek a fizikai prototípusok, a különböző, egyedi futófelületi mintázatokat gyorsan tesztelni lehet lézerrel történő vágással, ahelyett, hogy drága öntőformákat kellene készíteni.
  • Melyek az új K+F trendek és a legújabb gumiabroncstechnológiák?

  • A gördülési ellenállás, valamint a gumiabroncsok kopásának csökkentésére összpontosítunk, hogy redukáljuk a gumiabroncsok környezetre gyakorolt hatását. Új gumiabroncsainkban több megújuló és újrahasznosított anyagot fogunk használni: például az élelmiszeripar hulladékából, a rizshéjból nyert szilícium-dioxidot; a fapépből nyert lignin – ez a papírgyártás hulladékterméke –, felválthatja a kormot, amely jelenleg a gumiabroncsok anyagkeverékének egyik fő fosszilis eredetű összetevője; és újrahasznosított palackokból származó poliésztert használunk a tekercselt acélhuzal helyett. Az ipari-folyamatfejlesztésünk során fokozzuk a folyamatok digitalizálását, előjelző modellezést és virtuális szimulátorokat használunk. A szimulációs és virtualizációs eszközök használata a régimódi „próba és hibakeresés” megközelítés helyett lehetővé tette, hogy új ötleteket próbáljunk ki anélkül, hogy prototípus abroncsokat kellene készítenünk. Ez a megközelítés kevésbé pazarló, és ha már elkészültek a fizikai prototípusok, a különböző, egyedi futófelületi mintázatokat gyorsan tesztelni lehet lézerrel történő vágással, ahelyett, hogy drága öntőformákat kellene készíteni.
  • Tudna erre egy konkrét példát mondani?
  • -A Pirelli Cyber Tyre rendszere lehetővé teszi a járműveknek, hogy felismerjék vagy előre jelezzék a potenciálisan veszélyes helyzeteket, például a tapadás elvesztését és az aquaplaninget, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az autó elektronikája azonnal beavatkozhat. A Pirelli Cyber Tyre rendszer szenzorokkal ellátott abroncsokkal rendelkezik, így az autó felismeri a gumiabroncs típusát és állapotát, és ezáltal képes hatni a felfüggesztésre, a fékekre vagy a stabilitásszabályozó- és vezetéstámogató-rendszerekre. A világ első olyan gumiabroncsát, amely „beszél az autóval”, tavaly mutattuk be a McLaren 671 lóerős Artura hibrid szuperautóján. Ezek a berendezések folyamatosan fejlődnek, ahogyan az autonóm vezetési rendszerek is egyre kifinomultabbak. A ma még a vezetőre bízott feladatokat - az útfelület és az időjárási viszonyok által biztosított tapadás mértékének mérését - egyre inkább átadják a gumiabroncsoknak, ami azt jelenti, hogy az autó automatikusan lelassít, ha az út csúszóssá válik, és a biztonság növelése érdekében aktiválódnak a vezetéstámogató rendszerek. Ahogy a járművek közötti összeköttetés online lesz, úgy az autó képes lesz tájékoztatni a többi vezető nélküli autót a közelgő potenciális veszélyről. Mindezek hozzáadódnak az autó egyetlen, az úttal ténylegesen érintkező részének - a gumiabroncsnak – a tulajdonságaihoz. Ha már az elektromos járművekről beszélünk, a Pirelli nemrégiben fejlesztette ki az ELECT technológiát, amely kivételes energiahatékonyságot és optimális tapadást biztosít a különböző típusú útfelületeken. Ezeknek az abroncsoknak a tervezésekor figyelembe vettük az elektromos autók sajátos követelményeit: alacsony gördülési ellenállást, ami javítja az akkumulátor hatótávolságát, alacsony külső zajszintet, a vezető nagyobb kényelme érdekében, és maximális tapadást a nagy nyomaték átviteléhez. Legutóbbi homologizációs eredményeink egyike, hogy a nagy teljesítményű - két motorral felszerelt, összkerékhajtású - BMW i4 M50-et, amelynek összteljesítménye 400kW, és álló helyzetből 3,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-re, Pirelli gumiabroncsokkal szerelték fel. Ezek szerkezetét megerősítettük, hogy megtartsák az autót, és extrém sportos vezetés közben is maximális teljesítményt nyújtsanak. A speciális keveréket is úgy tervezték, hogy a lehető legnagyobb tapadást biztosítsa a precíz és hatékony kezelhetőség érdekében.
  • Mennyire prioritás a fenntarthatóság a Pirelli számára?

  • A Pirellit az Eco-Safety Design megközelítés vezérli, amely szorosan kötődik a DNS-ünkben kódolt teljesítményelvhez (azaz a biztonságra törekvéshez) és ez most kiegészül az autóipar fenntarthatósági trendjével. És ez nem csak a termékek tulajdonságaihoz, hanem az ipari folyamatokhoz is kapcsolódik. A Pirelli célja, hogy 2030-ra elérje a szén-dioxid-semlegességet, mind az elektromos-, mind a hőenergia tekintetében, amit támogat az energiaellátási célunk: 2025-re globális szinten 100%-ban megújuló forrásból származó villamos energiára állunk át. Emellett elkötelezettek vagyunk a megújuló anyagokkal kapcsolatos innovatív kutatás és fejlesztés, valamint az ellátási láncból származó károsanyag-kibocsátások csökkentése mellett. Az innováció számunkra nem csak a termék teljesítményéről szól, hanem arról is, hogy mindez fenntartható módon valósuljon meg. A dekarbonizáció és a körforgásos gazdaság a Pirelli stratégiájának szerves részét képezi. A környezeti fenntarthatóság iránti elkötelezettségünk, amelynek keretében a vállalat az úgynevezett tudományos eredményeken alapuló célállítás (Science Based Targets Initiative, SBTi) keretében hivatalosan is rögzítette a „nettó zéró elkötelezettség 1.5°C-on belül” elnevezésű vállalását, 2023-ban a legmagasabb szintű elismerést hozta meg a vállalat számára a fenntarthatósággal összefüggésben: a Pirelli az S&P 2023-as kiadású fenntarthatósági évkönyvében bekerült a legfelső, vagyis legjobb 1 százalékba.

 

zero tires by pirelli for the formula one are displayed in news photo 1584369211

 

A legmodernebb gyártási technológiával készült Pirelli abroncsok elérhetők a BHPgumi készletéről:

https://bhpgumi.hu/autogumi/nyari-gumi/pirelli-nyarigumi/

https://bhpgumi.hu/autogumi/negyevszakos-gumi/pirelli-negyevszakosgumi/

 

 

 

Forrás:

hta.org.hu

Kapcsolódó cikkek

A Michelin idén két kitüntetést kapott a Tire Technology Expon, köztük az Év Gumiabroncs Gyártója díjat is

Díjak, amelyek megerősítik a Michelin vezető szerepét az innováció terén A Michelin hatodik alkalommal nyerte el az Év Gumiabroncsgyártója díjat a Hannoverben megrendezett Tire Technology Expo 2023 kiállításon A csoport az Év környezetvédelmi teljesítménye díjat is elnyerte, köszönhetően az első két közúti használatra engedélyezett gumiabroncsának, amelyek 45%-ban, illetve 58%-ban fenntartható anyagokat tartalmaznak, az egyiket személygépkocsikra, a másikat pedig buszokra szánták

A Bridgestone bemutatta a fenntartható mobilitással kapcsolatos terveit a 2023-as fogyasztói elektronikai kiállításon (CES)

A Bridgestone bemutatta átfogó jövőképét a fenntartható mobilitásról a 2023-as Ces-en Las Vegasban január 5-8 között. A prémium abroncsgyártó jelenléte a CES 2023-on három kulcsfontosságú téma köré összpontosult: Megújuló természetes gumi és gumiabroncs újrahasznosítás: A Guayule egy örökzöld cserje, amely az USA délnyugati részétől Észak-Mexikóig terjedő száraz övezetből származik és természetes gumialapanyag. A Bridgestone az újrahasznosítási technológiák kifejlesztésében a fejleszt fenntartható gumiabroncsot az EVERTIRE KEZDEMÉNYEZÉSÉNEK KERETÉBEN. "Smart Corner" digitálisan összekapcsolva, gumiabroncsok és légrugók az EV-k számára: a járművek teljesítményét, hatékonyságát, biztonságát és kényelmét fokozzák az érzékelővel ellátott gumiabroncsok és légrugók. Digitális portaszolgálat a magánszemélyek és a flották számára a járműkezeléshez: online portaszolgálattal szolgálják ki járműveiket.

Tündököl a Hankook Tire

Ritkán csillog úgy egy gumiabroncs, mint az új Formula E versenyabroncs a Hankooktól. Az ausztriai Swarovski Kristály Világok egyik rendezvényén a prémium gumiabroncsgyártó hivatalosan is bemutatta az újonnan kifejlesztett Hankook iON versenyabroncsot a vendégeknek, a Formula E képviselőinek, valamint a nemzetközi sajtónak. A leginkább az új iON egy különös, kristályokkal díszített példánya hívta fel magára a figyelmet. A következő szezontól, a Hankook lesz az új és hivatalos technikai partnere és gumiabroncs-beszállítója a ABB FIA Formula E világbajnokságnak.

A GOODYEAR bemutatja a 90%-ban fenntartható anyagokból készült gumiabroncs-koncepcióját

A Goodyear Tire & Rubber Company 90%-ban fenntartható anyagokból készült gumiabroncs-koncepciót mutatott be. A koncepció minden előírt hatósági vizsgálaton átesett, és sikerrel teljesítette a Goodyear belső vizsgálatait is.  A tesztekből kiderült az is, hogy az új gumi gördülési ellenállása alacsonyabb a hagyományos anyagokból készült referenciaabroncsénál. Alacsonyabb gördülési ellenállása révén az abroncs kisebb üzemanyag-fogyasztást és széndioxid-kibocsátást tesz lehetővé.

Fenntartható gumiabroncsok: A Michelin újabb előrelépést tesz!

A Michelin egy új akadályon lépett át, mivel elsőként tervezett olyan gumiabroncsot, amely akár 58%-ban fenntartható anyagokat tartalmaz, és amelyet közúti használatra engedélyeztek. Ez egy újabb bizonyítéka az abroncsgyártó technológiai vezető szerepének az anyagok területén.

Interjú Muzsay Istvánnal a Michelin Hungária Kft. cégvezetőjével: : 2050-ben már valamennyi termékünket fenntartható módon állítjuk elő

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association - HTA) interjú sorozatának előző részében  a Goodyear Hungary Kft. kelet-európai kiskereskedelmi operatív vezetőjével, Sipőcz Győzővel beszélgettek, amelyről mi is beszámoltunk: https://bhpgumi.hu/magazin/cikkek/3142-magyar-gumiabroncs-szovetseg-interjusorozat-gumiabroncs-ipari-szereplokkel-az-abroncsgyartas-jovoje-az-innovacio.html Ezúttal A Michelin Hungária kft. cégvezetőjét, Muzsay Istvánt kérdezték, egyebek mellett a nagybetűvel írt fenntarthatóságról, a nyíregyházi gyárral kapcsolatos tervekről és a négyévszakos abroncsok előretöréséről.

Forma 1-es gumiabroncs történelem

Általában úgy választunk gumiabroncsot, hogy figyelembe vesszük a várható futásteljesítményét és élettartamát, tehát, hogy körülbelül hány km-t fogunk tudni megtenni vele és milyen hosszú időn keresztül fogjuk tudni biztonságosan használni. Alapesetben egy gumiabroncs várható élettartama 40- 50.000 km vagy 10 év (ez természetesen a felhasználási feltételektől, tárolástól, etc. is függ). Ám amikor a közutakról a versenypályákra kanyarodunk, ezt a szempontrendszert is magunk mögött hagyjuk. Egy igazi Forma 1 rajongó tudja, hogy a versenyben résztvevő abroncsok mindössze arra az egyetlen egy futamra lettek tervezve, amin aktuálisan elindulnak. Utána legjobb esetben is újrahasznosítás vár rájuk, a földi pályafutásuk véget ér. Mindez pedig teljesen másfajta technológiai tervezést igényel egy közúti abroncshoz viszonyítva.

Több mint 50 százalékban fenntartható anyagok a gumiabroncsokban: a Michelin megcsinálta!

A Michelin meggyőződése, hogy a jövő technológiáinak felgyorsítása a motorsportnak lesz köszönhető. A prémium abroncsgyártó a Le Mans-i 24 órás verseny előnyeit nemcsak arra használta, hogy bemutassa új, 53%-ban bio- és újrahasznosított anyagokból álló gumiabroncsát, hanem arra is, hogy a verseny kereteiben le is lehessen tesztelni azt. És ez még csak a kezdet!

Forradalmasító praktikákkal halad a karbonsemlegesség felé a Continental

A Continental abroncsgyártó rendkívül elkötelezett a fenntartható fejlődés elve mellett. Álláspontjuk szerint a fenntartható és felelősségteljes üzleti tevékenység növeli az innovációs képességüket, amely által még könnyebben tudnak megfelelni a jövő kihívásainak. 

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon