125 éves a Goodyear Tire!
Idén 125 éves a Goodyear prémium abroncsgyártó. A jeles évforduló alkalmából egy jubileumi összefoglaló sorozattal jelentkezünk a Goodyear történelmének legfontosabb és legizgalmasabb mérföldköveiről.
Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a Goodyear története Charles Goodyear-rel és az ő véletlen felfedezésével kezdődik, amely a vulkanizáláshoz vezetett.
1833-1841
1833-ban a 33 éves Charles Goodyear elhatározta, hogy felhasználási lehetőségeket keres a gumi számára. Mások már használták gumicsizmák és kabátok készítésére, de ezek a nyári hőségben megolvadtak. Goodyear úgy vélte, hogy a gumit az állati bőrökhöz hasonlóan lehet "cserzéssel" vagy "pácolással" kezelni. Goodyear minden más érdeklődési területét felhagyva, különböző vegyszerekkel próbálta megváltoztatni a gumi tulajdonságait, és eközben a felesége konyháját is igénybe vette.
A történet szerint 1838-ban találkozott Nathanael Haywarddal, aki rájött, hogy a kén keverése a gumival és a napfénynek való kitétele csökkenti a gumi ragadását. A keveréket savas fürdőben vulkanizálta, ami stabilizálta a gumit. A MA állambeli Woburnben kezdett el vállalkozni, és olyan gumitermékeket gyártott, mint az életmentő eszközök és a postazsákok, de felfedezte, hogy a hosszan tartó hőhatás még mindig megolvasztja a terméket.
Goodyear saját elbeszélése szerint 1839-ben kezében tartott egy darab kénnel bevont gumit, amelyet véletlenül egy forró kályha felületére ejtett, ahol az bőrként elszenesedett. A magas hőmérséklet és a rövid ideig tartó hőhatás nemcsak a kezelt gumi felületének, hanem az egész mintának a tulajdonságait megváltoztatta. A melegítési folyamatot a tűz római istene, Vulkán után vulkanizálásnak nevezte el. Az eljárás eleinte sikertelen volt, de végül 1841-ben Goodyear sikeresen alkalmazta a vulkanizálási eljárást, méghozzá fűtött öntöttvas segítségével.
1898-1899- A kezdetek
Frank Seiberling 3500 dollárt vesz kölcsön sógorától, Lucius Miles-tól az előlegre, amely az Ohio állambeli Akronban, a Little Cuyahoga folyó partján lévő elhagyatott szalmakartongyár megvásárlásához szükséges. Seiberling és testvére, Charles augusztus 29-én alapította meg a Goodyear Tire & Rubber Company-t 100.000 dolláros alaptőkével. A vállalatot Charles Goodyear tiszteletére nevezték el. November 21-én megkezdődik a kocsiabroncsok, kerékpárgumik, patkóbetétek és gumiáruk gyártása.
1898 december 1-jén jegyzik fel a vállalat első, 25,80 dolláros eladását, méghozzá gyógyszeres palackokhoz való gumicsövekből.
1899-ben a Goodyear termékcsaládja autógumikkal bővül.
A működés első teljes évének eladásai 508.597 dollárt tesznek ki, 34,62 dolláros nyereséget termelnek.
1900-1901 A védjegy története, azaz a "szárnyláb"
1900 augusztusában találkozót tartanak a megfelelő védjegy ötletének megvitatására. A megbeszélésre készített vázlatok között van egy, amely Merkúr szárnyas lábát használja. Végül megszavazták felhasználásra a szárnyas lábú védjegyet (Wingfoot), amely először 1901-ben a Saturday Evening Postban jelent meg hirdetés formájában.
Az 1900-as évben a gyártó tömör gumiabroncsokat mutat be a New York-i autókiállításon.
A Tillinghast kerékpárgumi licencét visszavonják, ami a Goodyeart a gyártási módszerek megváltoztatására kényszeríti. Az év végére pedig megduplázták az előző évi árbevételüket (1.035.921 dollár).
1903- Az első tömlő nélküli gumiabroncs
Paul Litchfield, aki gyárfelügyelőként dolgozott a Goodyear-nél, szabadalmat kapott az első tömlő nélküli gumiabroncsra.
1904-1906- Rohamtempójú fejlődés
1904-ben Seiberling-Stevens szabadalmat adnak ki egy gumiabroncsgyártó gépre. Ugyanebben az évben a Goodyear kifejleszti az első leszerelhető felnit, amely felváltja az egy darabból álló clincher kerékagyat.
1905-ben a Goodyear az iparág vezetője lesz a kocsiabroncsok gyártásában és értékesítésében. Mindezt 300 alkalmazott munkájával érték el, közülük 28 az értékesítési osztályon dolgozott. 1906-ban Frank Seiberling lesz az elnök, továbbá a Goodyear gyártja a világ első gyors, levehető, egyenes oldalú gumiabroncsát.
1907- Goodyear gumiabroncsok a T-modellen
Az 1907-es év is rendkívül jövedelmező és sikeres volt a Goodyear vállalat számára. Ugyanis Henry Ford 1200 garnitúra gumiabroncsot vásárol a T-modell gépkocsin való használatra. Szintén ebben az évben a Goodyear megkezdi a levehető felnik közvetlen értékesítését az autógyártóknak, és engedélyt ad a versenytársaknak a leszerelhető felnik és a gumiabroncsok gyártására.
1908-1909- Az All-Weather futófelület és a pneumatikus abroncs kialakulása
1908-ban a Goodyear gyárat jelentős mértékben bővítették. Ugyanekkor fogadták el az első All-Weather futófelületi kialakítást, azaz a gyémánt alakú mintázatot, amelyet kisebb módosításokkal közel 40 évig használtak.
1909-ben a Goodyear kifejleszti az első pneumatikus gumiabroncsot, amely felváltja a szánfutókat és a kerékpárgumikat, amelyeket a repülés úttörői akkoriban használtak.
Szintén ebben az évben szabadalmaztatják a State-Seiberling abroncsgyártó gépet.
1910- Nemzetközi terjeszkedés és további fejlesztések
A vállalat kimerészkedik a nemzetközi piacra. A Goodyear első, az Egyesült Államokon kívüli leányvállalata és üzeme a kanadai Bowmanville-ben (Ontario) jött létre. Szintén 1910-ben a Goodyear megépíti az első repülőgép-abroncs tesztelő gépet, a mai dinamométer előfutárát.
1914- A Goodyear megállíthatatlan
A Goodyear megépíti az első "sárkányos" megfigyelő ballonokat.
A nyolcórás munkanap és a fizetett szabadság minden alkalmazott számára általánossá válik a gyártó üzemeiben.
Az Indianapolis 500-as verseny összes autója Goodyear abroncsokat használ.
1916- A Goodyear a világ legnagyobb gumiabroncsgyártójává válik
A Goodyear a világ legnagyobb gumiabroncsgyártó vállalatává válik, elindítja a "Több ember utazik Goodyear abroncsokon, mint bármely más fajtán" szlogent.
A Goodyear megvásárolja az első gumiültetvényt Szumátrán, valamint az első gyapotfarmot Arizonában. Illetőleg Akronban megvásárolják a Wingfoot-tavat, hogy vizet biztosítsanak a gyártási műveletekhez.
1917- A léghajó- THE BLIMP
1917-ben a Goodyear megépíti az első léghajóját.
Ebben az évben az eladásaik értéke már meghaladja a 100 millió dollárt.
Az első "országot átszelő" (Akron-Boston) teherautó-vonalat, a Wingfoot Expresszt a Goodyear indítja el, amelynek az első útja 24 napig tartott.
A Goodyear megépíti első léghajóit a vállalat és az amerikai haditengerészet számára.
A vállalat szénbányát vásárol az ohiói Adenában, és úttörő szerepet vállal a gépesített bányászatban.
1919- Golyóálló benzintartályok
Ki gondolta volna, hogy az első golyóálló benzintartályokat is a Goodyear fejlesztette ki repülőgépekhez? Pedig így volt, méghozzá 1919-ben! Ugyanebben az évben megkezdődött egy gumiabroncsgyár építése a kaliforniai Los Angelesben.
1922- 1923-Újabb szabadalmak születnek
A Goodyear feltalálta a Captax-ot, amely segít csökkenteni a termelési költségeket.
Ugyanebben az évben létrehozzák és szabadalmaztatják az első kordszelvényes légzsákot a gumiabroncsok vulkanizálására. Nem egészen egy évvel később, 1923-ban pedig bevezetik a ballonos gumiabroncsokat. A gyártó számára a védjegy választása (szárnyláb) abszolút célravezetőnek látszik, hiszen a Goodyear nem csak rohan, de szárnyal a sikerek útján minden tekintetben.
1925- Héliummal repül a léghajó
Az 50.000 köbméteres léghajó, a Pilgrim az első kereskedelmi célú, nem merev léghajó, amely héliumot használ. Szintén ebben az évben megkezdte a Goodyear a felnik gyártását is.
1928- A Goodyear léghajókat épít a haditengerészetnek
1928-ban a vállalat megbízást kapott az Akron és Macon merev léghajók megépítésére az amerikai haditengerészet számára. Ugyanekkor megtörtént az első Double Eagle gumiabroncs kifejlesztése. Valamint 2500 hektárnyi területet szereznek a Fülöp-szigeteki gumiültetvények számára. Végül de nem utolsó sorban megkezdődött a tehergépkocsiabroncsokhoz használt műselyemkord kutatása.
1932-1933- Válság és bőség
Az 1932-es évben hatórás munkanapot vezetnek be a munka elosztása és a gazdasági válság okozta munkanélküliség enyhítése érdekében.
Szintén ekkor történt, hogy a Goodyear kifejlesztette az első hidraulikus tárcsaféket repülőgépekhez.
1933 volt az első olyan év a gazdasági válság kezdete óta, amikor a gumiabroncsgyártás növekedést mutat.
Ehhez az évhez sorolható események továbbá:
- Elkészült a Macon léghajó.
- A szintetikus gumikutatás újraindítása teljes munkaidős projektként.
- Magnéziumötvözetből készült repülőgép kerék kifejlesztése.
- Az alabamai Decatur textilgyár megvásárlása.
- A Goodyear Bank megalakul Akronban.
1934- Az első téli gumiabroncs
A gyártó számára az 1934-es év is rendkívül termékenyen alakult:
- Bemutatják az első szegecselt sár- és téli gumiabroncsot.
- Pliofilm, gumi alapú csomagolófólia kifejlesztése.
- Bemutatják a földmunkagépek gumiabroncsát.
1936- Nincs megállás!
Milyen eseményeket és sikereket könyvelt el magának a Goodyear Tire 1936-ban?
- Megkezdődik a szárnyasrepülőgépek gyártása.
- A vermonti Windsorban megkezdődik a cipőgyártás.
- Costa Ricában gumiültetvényt vásárolnak.
- Bejelentik a Sure-Grip "mindenhová használható" gumiabroncsot.
1937- Az első szintetikus gumiabroncs
Az 1937-es évben a Goodyear megépíti és teszteli az első amerikai gyártású szintetikus gumiabroncsot. Szintén ekkor megkezdődik a gyártás a michigani Jacksonban található gumiabroncsgyárban, valamint a kétéltű mocsári Buggy kifejlesztése.
Folytatása következik hamarosan....😉
Addig is figyelmetekbe ajánljuk a gyártó ünnepi videóját:
https://www.youtube.com/watch?v=ilgg4F1EPeQ&ab_channel=Goodyear
Forrás:
goodyear.com