Jubileumi összefoglaló, 125 éves a Goodyear Tire! 1. rész

Tóth Dorottya

125 éves a Goodyear Tire!

Idén 125 éves a Goodyear prémium abroncsgyártó. A jeles évforduló alkalmából egy jubileumi összefoglaló sorozattal jelentkezünk a Goodyear történelmének legfontosabb és legizgalmasabb mérföldköveiről.

Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a Goodyear története Charles Goodyear-rel és az ő véletlen felfedezésével kezdődik, amely a vulkanizáláshoz vezetett.

 charles goodyear portrait

 

1833-1841

1833-ban a 33 éves Charles Goodyear elhatározta, hogy felhasználási lehetőségeket keres a gumi számára. Mások már használták gumicsizmák és kabátok készítésére, de ezek a nyári hőségben megolvadtak. Goodyear úgy vélte, hogy a gumit az állati bőrökhöz hasonlóan lehet "cserzéssel" vagy "pácolással" kezelni. Goodyear minden más érdeklődési területét felhagyva, különböző vegyszerekkel próbálta megváltoztatni a gumi tulajdonságait, és eközben a felesége konyháját is igénybe vette.

A történet szerint 1838-ban találkozott Nathanael Haywarddal, aki rájött, hogy a kén keverése a gumival és a napfénynek való kitétele csökkenti a gumi ragadását. A keveréket savas fürdőben vulkanizálta, ami stabilizálta a gumit. A MA állambeli Woburnben kezdett el vállalkozni, és olyan gumitermékeket gyártott, mint az életmentő eszközök és a postazsákok, de felfedezte, hogy a hosszan tartó hőhatás még mindig megolvasztja a terméket.

Goodyear saját elbeszélése szerint 1839-ben kezében tartott egy darab kénnel bevont gumit, amelyet véletlenül egy forró kályha felületére ejtett, ahol az bőrként elszenesedett. A magas hőmérséklet és a rövid ideig tartó hőhatás nemcsak a kezelt gumi felületének, hanem az egész mintának a tulajdonságait megváltoztatta. A melegítési folyamatot a tűz római istene, Vulkán után vulkanizálásnak nevezte el. Az eljárás eleinte sikertelen volt, de végül 1841-ben Goodyear sikeresen alkalmazta a vulkanizálási eljárást, méghozzá fűtött öntöttvas segítségével.

charles goodyear

 

1898-1899- A kezdetek

Frank Seiberling 3500 dollárt vesz kölcsön sógorától, Lucius Miles-tól az előlegre, amely az Ohio állambeli Akronban, a Little Cuyahoga folyó partján lévő elhagyatott szalmakartongyár megvásárlásához szükséges. Seiberling és testvére, Charles augusztus 29-én alapította meg a Goodyear Tire & Rubber Company-t 100.000 dolláros alaptőkével. A vállalatot Charles Goodyear tiszteletére nevezték el. November 21-én megkezdődik a kocsiabroncsok, kerékpárgumik, patkóbetétek és gumiáruk gyártása.

1898 december 1-jén jegyzik fel a vállalat első, 25,80 dolláros eladását, méghozzá gyógyszeres palackokhoz való gumicsövekből.

1899-ben a Goodyear termékcsaládja autógumikkal bővül.

A működés első teljes évének eladásai 508.597 dollárt tesznek ki, 34,62 dolláros nyereséget termelnek.

goodyear ceo

 

1900-1901 A védjegy története, azaz a "szárnyláb"

1900 augusztusában találkozót tartanak a megfelelő védjegy ötletének megvitatására. A megbeszélésre készített vázlatok között van egy, amely Merkúr szárnyas lábát használja. Végül megszavazták felhasználásra a szárnyas lábú védjegyet (Wingfoot), amely először 1901-ben a Saturday Evening Postban jelent meg hirdetés formájában.

Az 1900-as évben a gyártó tömör gumiabroncsokat mutat be a New York-i autókiállításon.

A Tillinghast kerékpárgumi licencét visszavonják, ami a Goodyeart a gyártási módszerek megváltoztatására kényszeríti. Az év végére pedig megduplázták az előző évi árbevételüket (1.035.921 dollár).

original wingfoot logo

 

1903- Az első tömlő nélküli gumiabroncs

Paul Litchfield, aki gyárfelügyelőként dolgozott a Goodyear-nél, szabadalmat kapott az első tömlő nélküli gumiabroncsra.

 

1904-1906- Rohamtempójú fejlődés

1904-ben Seiberling-Stevens szabadalmat adnak ki egy gumiabroncsgyártó gépre. Ugyanebben az évben a Goodyear kifejleszti az első leszerelhető felnit, amely felváltja az egy darabból álló clincher kerékagyat.

1905-ben a Goodyear az iparág vezetője lesz a kocsiabroncsok gyártásában és értékesítésében. Mindezt 300 alkalmazott munkájával érték el, közülük 28 az értékesítési osztályon dolgozott. 1906-ban Frank Seiberling lesz az elnök, továbbá a Goodyear gyártja a világ első gyors, levehető, egyenes oldalú gumiabroncsát.

 

1907- Goodyear gumiabroncsok a T-modellen

Az 1907-es év is rendkívül jövedelmező és sikeres volt a Goodyear vállalat számára. Ugyanis Henry Ford 1200 garnitúra gumiabroncsot vásárol a T-modell gépkocsin való használatra. Szintén ebben az évben a Goodyear megkezdi a levehető felnik közvetlen értékesítését az autógyártóknak, és engedélyt ad a versenytársaknak a leszerelhető felnik és a gumiabroncsok gyártására.

FordModelT Original 20050303

 

1908-1909- Az All-Weather futófelület és a pneumatikus abroncs kialakulása

1908-ban a Goodyear gyárat jelentős mértékben bővítették. Ugyanekkor fogadták el az első All-Weather futófelületi kialakítást, azaz a gyémánt alakú mintázatot, amelyet kisebb módosításokkal közel 40 évig használtak.

1909-ben a Goodyear kifejleszti az első pneumatikus gumiabroncsot, amely felváltja a szánfutókat és a kerékpárgumikat, amelyeket a repülés úttörői akkoriban használtak.

Szintén ebben az évben szabadalmaztatják a State-Seiberling abroncsgyártó gépet.

 

1910- Nemzetközi terjeszkedés és további fejlesztések

A vállalat kimerészkedik a nemzetközi piacra. A Goodyear első, az Egyesült Államokon kívüli leányvállalata és üzeme a kanadai Bowmanville-ben (Ontario) jött létre. Szintén 1910-ben a Goodyear megépíti az első repülőgép-abroncs tesztelő gépet, a mai dinamométer előfutárát.

Bowmanville Plant 19510815

 

1914- A Goodyear megállíthatatlan

A Goodyear megépíti az első "sárkányos" megfigyelő ballonokat.

A nyolcórás munkanap és a fizetett szabadság minden alkalmazott számára általánossá válik a gyártó üzemeiben.

Az Indianapolis 500-as verseny összes autója Goodyear abroncsokat használ.

Goodyear Balloon 1912

 

1916- A Goodyear a világ legnagyobb gumiabroncsgyártójává válik

A Goodyear a világ legnagyobb gumiabroncsgyártó vállalatává válik, elindítja a "Több ember utazik Goodyear abroncsokon, mint bármely más fajtán" szlogent.

A Goodyear megvásárolja az első gumiültetvényt Szumátrán, valamint az első gyapotfarmot Arizonában. Illetőleg Akronban megvásárolják a Wingfoot-tavat, hogy vizet biztosítsanak a gyártási műveletekhez.

Tire Room 1916

 

1917- A léghajó- THE BLIMP

1917-ben a Goodyear megépíti az első léghajóját.

Ebben az évben az eladásaik értéke már meghaladja a 100 millió dollárt.

Az első "országot átszelő" (Akron-Boston) teherautó-vonalat, a Wingfoot Expresszt a Goodyear indítja el, amelynek az első útja 24 napig tartott.

A Goodyear megépíti első léghajóit a vállalat és az amerikai haditengerészet számára.

A vállalat szénbányát vásárol az ohiói Adenában, és úttörő szerepet vállal a gépesített bányászatban.

Goodyear Blimp 1929

 

1919- Golyóálló benzintartályok

Ki gondolta volna, hogy az első golyóálló benzintartályokat is a Goodyear fejlesztette ki repülőgépekhez? Pedig így volt, méghozzá 1919-ben! Ugyanebben az évben megkezdődött egy gumiabroncsgyár építése a kaliforniai Los Angelesben.

 

1922- 1923-Újabb szabadalmak születnek

A Goodyear feltalálta a Captax-ot, amely segít csökkenteni a termelési költségeket.

Ugyanebben az évben létrehozzák és szabadalmaztatják az első kordszelvényes légzsákot a gumiabroncsok vulkanizálására. Nem egészen egy évvel később, 1923-ban pedig bevezetik a ballonos gumiabroncsokat. A gyártó számára a védjegy választása (szárnyláb) abszolút célravezetőnek látszik, hiszen a Goodyear nem csak rohan, de szárnyal a sikerek útján minden tekintetben.

 

1925- Héliummal repül a léghajó

Az 50.000 köbméteres léghajó, a Pilgrim az első kereskedelmi célú, nem merev léghajó, amely héliumot használ. Szintén ebben az évben megkezdte a Goodyear a felnik gyártását is.

Pilgrim 1925

 

1928- A Goodyear léghajókat épít a haditengerészetnek

1928-ban a vállalat megbízást kapott az Akron és Macon merev léghajók megépítésére az amerikai haditengerészet számára. Ugyanekkor megtörtént az első Double Eagle gumiabroncs kifejlesztése. Valamint 2500 hektárnyi területet szereznek a Fülöp-szigeteki gumiültetvények számára. Végül de nem utolsó sorban megkezdődött a tehergépkocsiabroncsokhoz használt műselyemkord kutatása.

Goodyear Navy 1937

 

1932-1933- Válság és bőség

Az 1932-es évben hatórás munkanapot vezetnek be a munka elosztása és a gazdasági válság okozta munkanélküliség enyhítése érdekében.

Szintén ekkor történt, hogy a Goodyear kifejlesztette az első hidraulikus tárcsaféket repülőgépekhez.

1933 volt az első olyan év a gazdasági válság kezdete óta, amikor a gumiabroncsgyártás növekedést mutat.

Ehhez az évhez sorolható események továbbá:

  • Elkészült a Macon léghajó.
  • A szintetikus gumikutatás újraindítása teljes munkaidős projektként.
  • Magnéziumötvözetből készült repülőgép kerék kifejlesztése.
  • Az alabamai Decatur textilgyár megvásárlása.
  • A Goodyear Bank megalakul Akronban.

 

1934- Az első téli gumiabroncs

A gyártó számára az 1934-es év is rendkívül termékenyen alakult:

  • Bemutatják az első szegecselt sár- és téli gumiabroncsot.
  • Pliofilm, gumi alapú csomagolófólia kifejlesztése.
  • Bemutatják a földmunkagépek gumiabroncsát.

 

1936- Nincs megállás!

Milyen eseményeket és sikereket könyvelt el magának a Goodyear Tire 1936-ban?

  • Megkezdődik a szárnyasrepülőgépek gyártása.
  • A vermonti Windsorban megkezdődik a cipőgyártás.
  • Costa Ricában gumiültetvényt vásárolnak.
  • Bejelentik a Sure-Grip "mindenhová használható" gumiabroncsot.

 

1937- Az első szintetikus gumiabroncs

Az 1937-es évben a Goodyear megépíti és teszteli az első amerikai gyártású szintetikus gumiabroncsot. Szintén ekkor megkezdődik a gyártás a michigani Jacksonban található gumiabroncsgyárban, valamint a kétéltű mocsári Buggy kifejlesztése.

Marsh Buggy Tires 1945

 

Folytatása következik hamarosan....😉


Addig is figyelmetekbe ajánljuk a gyártó ünnepi videóját:


https://www.youtube.com/watch?v=ilgg4F1EPeQ&ab_channel=Goodyear

 

 

 

Forrás:

goodyear.com

 

Kapcsolódó cikkek

A négy évszakos abroncsok előretörése és a kínai konkurenciák

A négy évszakos abroncsok előretörése és a kínai konkurenciákInterjú a Michelin Hungária Kft. ügyvezető igazgatójával   Dr Nemes Attila: Célunk, hogy 2050-re az abroncsainkat 100%-ban biológiai eredetű, megújuló vagy újrahasznosítható anyagokból állítsuk elő   A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association - HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével. Sorozatunkban e cégek vezetőit faggatjuk az aktuális témákról. Ezúttal a Michelin Hungária Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a négyévszakos abroncsok előretöréséről, a kínai konkurenciáról és a magyarországi munkájukról.

A FIRESTONE bemutatja A ROADHAWK 2 ENLITEN-T, az új túraabroncsot

Firestone ROADHAWK 2 ENLITEN A Firestone ROADHAWK 2 ENLITEN a legmagasabb szintű tapadást, hosszabb futásteljesítmányt és optimalizált üzemanyag-fogyasztást biztosít. Az új Firestone Roadhawk 2 ENLITEN nyári gumiabroncs, a kategóriájában legjobb nedves tapadást, az eredeti Firestone Roadhawk2-hoz képest 20 százalékkal hosszabb futásteljesítményt és több mint 10 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállást kínál az üzemanyag- és energiafogyasztás optimalizálása érdekében.Az ENLITEN technológia integrálásának köszönhetően a Firestone Roadhawk előző generációjához képest jelentős teljesítménynövekedést ért el - ezzel is biztosítva, hogy a Firestone Roadhawk 2 ENLITEN egy EV-képes gumiabroncs legyen.A Firestone legújabb gumiabroncsa 2024 januárjától lesz kapható, az eredeti Firestone Roadhawkhoz képest 19 mérettel több méretben.

Mikre érdemes figyelni, ha SUV téli gumit vásárolunk?

Mikre érdemes figyelni, ha SUV téli gumit vásárolunk? Miben más egy SUV téli gumi? Mi a különbség ezek között és a személyautók számára kifejlesztett téli gumiabroncsok között? Sokakban felmerülnek e kérdések, mi a BHPguminál pedig most igyekszünk válaszokat adni.

A Hankook bemutatta új, elektromos járművekhez tervezett négy évszakos gumiabroncsát

iON FlexClimate Az elektromos autókhoz és terepjárókhoz tervezett négyévszakos abroncsokkal teljessé válik az iON-széria Egész évben kiválóan használható A gumiabroncs-széria az új technológiai rendszer előnyeit élvezi A Hankook prémium gumiabroncsgyártó bemutatta az új iON FlexClimate modellt, az első négyévszakos gumiabroncsot, amelyet kifejezetten elektromos járművekre (személyautók és terepjárók) fejlesztettek az európai piac igényeire szabva. Az elektromos autókhoz és terepjárókhoz készült nyári gumiabroncs, a Hankook iON evo, és a Hankook iON i*cept téli abroncs mellett a Hankook iON FlexClimate négyévszakos modellel teszi teljessé gumiabroncscsaládját az elektromos járművek jelenlegi és jövőbeli generációi számára.

Eltérő mintázatú és terhelésindexű gumiabroncs az eltérő tengelyeken. Lehetséges, de biztonságos is?

BHPgumi Szakértői rovat

Abroncscsere, avagy meddig tart a gumik élettartama?

Azon tűnődik, mennyi az abroncs várható élettartama? Előbb-utóbb minden gumiabroncs elkopik vagy megsérül, és ekkor cserére szorul. Különböző tényezőktől függ, hogy mikor érkezik el ennek ideje: ezek közé tartozik a vezetési stílusa, lakóhelye, valamint az, hogy miként tartja karban a gumikat. Ha azonban az útmutatónkban lévő tanácsokat megfogadja, tudni fogja, hogy mit tehet azért, hogy abroncsait a lehető legtovább használhassa, hogy mikor kell átvizsgáltatni őket, és hogy mely abroncsok képesek egész élettartamukon keresztül a legjobb teljesítményt nyújtani.

A Hankook Tire gumiabroncsai a magyar rally csúcsán

A HUMDA Országos Rally Bajnokság bajnoki címe már eldőlt egy futammal a vége előtt: Vincze Ferenc és Percze Nándor párosa nyerte a bajnoki címet.Az október eleji futam a bajnokság második és harmadik helyéért is zajlott, ahol másodikként, Hankook abroncsokon ért célba Turán Frigyes és Farnadi Ágnes. Ez azt jelentette, hogy a bajnokság második legjobbjának járó címet érdemelték ki, és a rali történetében először fordult elő, hogy a Hankook abroncsokat használó ralicsapatok a bajnokság első és második helyét is megszerezték.

Új Partnerszervizünk: Solymári Gumiszerviz

A Solymári Gumiszervizben jól képzett, gyakorlott szerelőkkel egy jól felszerelt, 3 állásos műhelyben dolgozik új Partnerünk. Náluk különleges kényelmi szolgáltatásokból választhat: otthonából elhozzák az autóját, majd oda visszaviszik Önnek, vagy kérhet csere robogót, hogy ügyeit intézhesse, míg ők szerelnek. Amennyiben a helyszínen várja meg a munkát, akkor vendégük egy jó kávéra a prémium ügyfélváróban, ahol ingyenes WiFi és dolgozó sarok is megtalálható. Mindezt gyorsan, hatékonyan és versenyképes áron nyújtják.

Új Partnerszervizünk: Depo Gumi- Törökbálint

Egyik legújjab Partnerszervizünk a törökbálinti Depo Gumi szeretettel üdvözli leendő közös Ügyfeleinket! Cégük öt éve foglalkozik, személy- és kisteherautók komplett gumi szerelésével, javításával és tárolásával. Ügyfeleik között egyaránt jelen vannak a magánszemélyek, flották és flotta kezelők.  Szakmailag felkészült csapatuk készséggel áll a környékbeli autósok rendelkezésére.

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon