Idén 125 éves a Goodyear prémium abroncsgyártó. A jeles évforduló alkalmából egy jubileumi összefoglaló sorozattal jelentkezünk a Goodyear történelmének legfontosabb és legizgalmasabb mérföldköveiről.
Korábbi cikkünkben a gyártó történelmének első 40 évét öleltük fel és emlékeztünk meg a jelentőségteljes állomásokról. https://bhpgumi.hu/magazin/cikkek/3273-jubileumi-osszefoglalo-125-eves-a-goodyear-tire-1-resz.html
E heti tartalmunkban a következő 40 évet tekintjük át, számba vesszük, hogy milyen meghatározó események történtek a Goodyear háza táján 1940-80 között.

1940-45- Háborús időszak
1940-ben megkezdődik a Chemigum gyár építése. Ugyanebben az évben Goodyear típusú öntömítő tartályokat fogadnak el szabványként a harci repülőgépek számára.
1941-ben az amerikai haditengerészet 21 léghajót rendel a Goodyear-től. Az eladások 52 százalékkal nőnek 1940-hez képest, ami a Goodyear részvételét tükrözi az amerikai katonai védelmi programban. Ez év végén sajnálatos események is bekövetkeztek, közvetlenül Pearl Harbor után, december 7-től korlátozták a gumiabroncs gyártását. 1942-ben a vállalat szerződést kapott a Corsair vadászgépek építésére. Jelentős mennyiségű termelést alakítanak át háborús termelésre, beleértve ágyúkat, lövedékeket, lánctalpakat, gázálarcokat, tutajokat és öntömítő üzemanyagtartályokat. Kormányzati szintetikus gumigyárak épülnek Akronban, Houstonban és Los Angelesben. A Goodyear szumátrai, fülöp-szigeteki és jávai birtokát Japán megszállja.

1943-ban a Goodyear szerződést kapott a B-29-es bombázó fő alkatrészeinek gyártására. Ugyanebben az évben megkezdték a kutatást a szintetikus gumi gyártásának reakciófázisára vonatkozó folyamatos eljárás kifejlesztése, amely hatékonyan növeli a reaktor kapacitását és csökkenti a költségeket.
1946-50: A II. világháború utáni időszak a Goodyear kronológiájában
1946-ban a Goodyear folytatja az akroni, houstoni és Los Angeles-i szintetikus gumiüzemek üzemeltetését az amerikai kormány számára. Megkezdődik a szintetikus gumi kísérleti üzemének építése. Szintén ekkorra tehető az első drótkorddal ellátott kísérleti gumiabroncsok gyártása is. 1947-ben megtörtént az első nejlon gumiabroncsok kifejlesztése.

Továbbá bejelentették a Super-Cushion abroncsot, amely mindössze 24 font légnyomást igényel. Nem szűkölködött fejlesztésekben a 47-es év, megkezdték a keresztirányú futómű kifejlesztését repülőgépekhez.
1948-ban a prémium abroncsgyártó az 50. Évfordulóját ünnepli. Ugyanekkor a Super-Cushion gumiabroncs számos új autómodell eredeti felszerelésévé válik.
1949, gumiabroncsok a televízióban! A televíziót először használják reklámcélokra a Goodyear szponzorálásával a The Goodyear Review című műsorban, amelynek házigazdája Paul Whiteman.

1950-ben a Goodyear legyártja az 500 milliomodik gumiabroncsot.
A koreai háború miatt a kormány a természetes és a szintetikus gumi felhasználását is korlátozza.
Ugyanebben az évben elektromosan fűtött gumi jégtelenítő berendezéseket fejlesztenek ki repülőgépek számára.
1951-55- 1 milliárd dollár feletti értékesítési évek
1951-ben a Goodyear először érte el az 1 milliárd dolláros értékesítési évet. A kutatás tökéletesíti az olajjal nyújtott szintetikus gumit, egy olyan technikát, amely hatékonyan növeli a gumikínálatot 20-25 százalékkal és javítja a minőséget.
A koreai háború hatására a Goodyear számos üzemében visszatér a védelmi célú termelés.
1952-ben A II. világháború óta először megszűnnek a szintetikus és természetes gumira vonatkozó korlátozások és ellenőrzések. Szintén ebben az évben még két neves eseményt mondhat magáénak az abroncsgyártó, átadják az amerikai haditengerészetnek az N-típusú léghajót, a valaha épített legnagyobbat, illetve bemutatják a Suburbanite téli gumiabroncsot.
1954-ben bevezetésre kerül a tömlő nélküli gumiabroncsok egy teljesen új termékcsaládja. Szintén ekkor telepítették az első gumi vasúti átjárót Akronban. Valamint bejelentik a 3-T nejlonkord abroncsok gyártását. 1955-ben egy kutatásnak sikerül laboratóriumi viszonyok között előállítani a természetes gumi molekulájának közeli másolatát. Ugyanebben az évben új típusú léghajó épül az amerikai haditengerészet számára.
1956-60- A Goodyear a pályán!
1956-ban a versenyabroncsok egy teljes sorozata forgalomba kerül a gyártó jóvoltából. Szintén ‘56-ban a Goodyear által üzemeltetett atomerőmű elkészült. 1957-ben a Goodyear Aircraft kifejleszt egy tervezett programot az űrállomásokra és a világűrbe történő emberes repülésre, emberek számára. 1959-ben megkezdődik a habszivaccsal párnázott műszerfalak gyártása személygépkocsikhoz

1960-ban a teljes eszközállomány átlépi az 1 milliárd dolláros határt. Ugyanebben az évben Mickey Thompson amerikai autóversenyző átlépi a 400 mérföld/órás (644km/h) sebességhatárt a Bonneville Salt Flats-en Goodyear abroncsokon.

1961-65: A gumiabroncsgyártás meghaladja az 1 milliárd darabot
1961-ben a Goodyear Tire felvásárolta a Fulda (német gumiabroncsgyártó) és a Metal Wheel Company-t. Szintén ekkor kezdték meg az aprított drótkötegek használatának kiterjesztését a terepabroncsoknál.

1962-ben kutatók felfedezik a permetezhető poliuretán gumit. A Goodyear Aircraft elnyeri az amerikai kormányzati szerződést a világ leggyorsabb vadászrepülőgépéhez szükséges nagy felbontású radar kifejlesztésére. A Goodyear versenyabroncsokat minden más márkánál több győztes versenyautón használják. 1963-ban a Goodyear legyártja az egymilliárdodik gumiabroncsát. A Goodyear Aircraft megváltoztatja nevét Goodyear Aerospace-re, tükrözve az űrprogramokban való növekvő részvételét. Egy második léghajó, a Columbia, csatlakozik a Mayflowerhez, amely reklám- és közszolgálati üzeneteket közvetít. Szintén ‘63-ban kerül bevezetésre a “Hajrá, hajrá Goodyear” reklámtéma.
1964-ben a Goodyear eléri a 2 milliárd dolláros árbevételt (mindössze 13 évvel az 1 milliárd dolláros árbevétel elérése után). 1965 nagy mérföldkőnek tekinthető a gyártó életében. Ekkor jelenik meg a gyártó a radiál gumiabroncsok teljes választékával, amelyeket az összes autógyártó számára teljes méretválasztékban kínálnak. Illetve kevesebb mint két évvel a nemzetközi versenyzésbe való belépés után a Goodyear megnyeri a franciaországi Le Mans 24 órás versenyét.

1966-70: Rohamléptékű technológiai fejlődés
1966-ban a Goodyear a gumiiparban elsőként telepít olyan grafikus egységet, amely lehetővé teszi a műszaki személyzet számára, hogy közvetlenül kommunikáljon a programozott számítógéppel, és szinte azonnal megkapja a grafikus válaszokat. A Goodyear Aerospace által épített, harminc láb magas drótrácsos kommunikációs műhold sikeres indítása szintén ebben az évben történt. 1967-ben bejelentik az egyedi széles futófelületű Polyglas gumiabroncsot, amely egyesíti a diagonál gumiabroncsok, a radiál gumiabroncsok és a népszerű "széles lábnyom" legjobb tulajdonságait. A Polyglas gumiabroncsok szinte minden 1969-es modellnél alapfelszereltséggé vagy opcionális felszereléssé váltak. 1969 volt a Goodyear első 3 milliárd dolláros értékesítési éve (mindössze 5 évvel azután, hogy elérte a 2 milliárd dollárt). A Goodyear International gyakorlatilag minden üzemét modernizálták vagy bővítették. Szintén 1969-ben lezuhanásbiztos üzemanyagcellák kifejlesztése kezdődik meg repülőgépek számára.
1970-ben bemutatkozik az acélöves Double Eagle Polysteel gumiabroncs. Ugyanebben az évben a Glas-Guard öves gumiabroncsok széles választéka kerül bevezetésre lakóautók, furgonok és kisteherautók számára. Végül de nem utolsó sorban pedig Gary Gabelich új szárazföldi sebességrekordot állít fel 622,407 mérföld/órás (1002km/h) sebességgel a Goodyear gumiabroncsokkal felszerelt Blue Flame-jával.

1971-76: A Goodyear Tire a világűrbe jut!
1971-ben az első gumiabroncsok a Holdra kerülnek (Apollo 14), amelyeket a Goodyear szállított.

1972-ben is komoly sikert könyvel el a gyártó. Megtörténik a Custom Steelgard Radial gumiabroncs bevezetése - az egyetlen acélöves radiál gumiabroncs, amelyet az összes amerikai autógyártó elfogadott az 1973-as modelljeire. Ugyanebben az évben a Goodyear az iparágban elsőként érte el a 4 milliárd dollárt meghaladó forgalmat.
1973-ban a vállalat a 75. szülinapját ünnepli. A gyártó megállíthatatlan sebességgel száguld előre, 1974-ben a gumiiparban elsőként lépte át az 5 milliárd dolláros árbevételt. Szintén ‘74-ben bejelentették az egyedi Polysteel Radial és az új csúcsmodell, a dupla Eagle Radial, Flexten kordból készült övekkel.
Bemutatkozik egy új, fémszegecsek nélküli használatra tervezett téli gumiabroncs, az F32 All Winter Radial.
A Goodyear gumiabroncsok a világ 226 nagy versenyéből 151 győztes autón szerepelnek, köztük Johnny Rutherford Indianapolisban aratott győzelménél.
Az amerikai légierő legnagyobb ilyen típusú szerződését ítélik oda a Goodyear Aerospace-nek repülőgép kerekekre, fékekre és alkatrészekre.
1976-ban a Goodyear és a Clevelandi Klinika által közösen kifejlesztett, levegővel hajtott műszívvel felszerelt holstein bikaborjú 145 és fél napig él.
Ugyanekkor kutatók természetes gumiból készült érszorítót terveznek, amelyet egy elefánt műtétje során használnak a floridai Miamiban.
1977-80: Az első négyévszakos gumiabroncs
1977-ben a Goodyear két jelentős előrelépést mutat be a gumiabroncsok tervezésében: a Tiempo-t, az első egész évben használható gumiabroncsot és a forradalmi üzemanyag-takarékos elliptikus gumiabroncsot. A '77-es év végére a 6,6 milliárd dolláros értékesítési rekord és a 205 millió dolláros bevételi rekord megdőlt.
1978-ban a Goodyear az első olyan vállalat volt a gumiiparban, amely átlépte a 7 milliárd dolláros értékesítési határt, a vállalat történetének legsikeresebb gumiabroncsa, a Tiempo vezetésével. Az egész évre szóló abroncsból az első évben 3,5 millió darabot adtak el.
Ebben az évben ünnepli a vállalat a 80. évfordulóját. A Goodyear Aerospace szerződést kap a Vénusz bolygó feltérképezésére szolgáló képalkotó radarrendszer kifejlesztésére.
1979-ben a Wingfoot radiál, egy új, nagy teljesítményű autógumi debütál a Chicagói Autókiállításon. Szintén ekkor Rick Mears megnyeri az Indianapolis 500-at Goodyear abroncsokon.
1980-ban a Goodyear történetének legnagyobb gyárbővítését tervezik Mexikóvárosban 107 millió dollár értékben.
A Goodyear 1980-ban rekordértékesítést és rekordbevételt ér el. Az értékesítés 8,4 milliárd dollár, a nyereség pedig 57,8 százalékkal, 230,7 millió dollárra emelkedik 1979-hez képest.
Nem hiába került bevezetésre '63-ban a "Hajrá, hajrá Goodyear" reklámszöveg, a prémium abroncsgyártó tényleg megállíthatatlan és rendkívüli sikerekben gazdag.
A 125 éves, izgalmas és eseménydús kronológia áttekintését hamarosan folytatjuk.
Addig is figyelmetekbe ajánljuk a gyártó ünnepi videóját:
Goodyear's 125th Anniversary: A Docuseries
Forrás:
goodyear.com