Abroncscsere, avagy meddig tart a gumik élettartama?

Tóth Dorottya

Azon tűnődik, mennyi az abroncs várható élettartama? Előbb-utóbb minden gumiabroncs elkopik vagy megsérül, és ekkor cserére szorul.

Különböző tényezőktől függ, hogy mikor érkezik el ennek ideje: ezek közé tartozik a vezetési stílusa, lakóhelye, valamint az, hogy miként tartja karban a gumikat. Ha azonban az útmutatónkban lévő tanácsokat megfogadja, tudni fogja, hogy mit tehet azért, hogy abroncsait a lehető legtovább használhassa, hogy mikor kell átvizsgáltatni őket, és hogy mely abroncsok képesek egész élettartamukon keresztül a legjobb teljesítményt nyújtani.

Miért fontos, hogy az abroncs sokáig használható legyen? Két fő oka van annak, amiért mindenképpen érdemes figyelnünk arra, hogy gumiabroncsaink sokáig használhatók legyenek.

1 - A környezetvédelem
Ha teszünk azért, hogy az abroncs sokáig használható legyen, a környezetünkért teszünk: ritkábban kell lecserélni, ezáltal csökkenthető a környezeti hatása.

Michelin cikkhez 4

 

2 - A felesleges költségek elkerülése
Az idő előtti abroncscsere költséges, de ez a költés megelőzhető. Ha egészen a futó elkopásáig az autón hagyjuk az abroncsokat, csökken a jármű fenntartási költsége.

 

Hogyan kerülhető el az abroncs idő előtti kopása?
Természetes jelenség, hogy az abroncs idővel elkopik és tönkremegy. Ha azonban elhanyagoljuk az abroncsainkat, ez az idő túl hamar következik be.

Rendszeresen
Az alulfújt állapot, vagyis a kelleténél alacsonyabb nyomáson történő üzemelhetés az abroncs idő előtti kopásához vezet. Az abroncs idővel veszít a nyomásából, ami természetes jelenség -- ezért javasoljuk, hogy az autóra felszerelt abroncsok nyomását havonta egyszer (a pótkerék abroncsait pedig évente egyszer) ellenőrizzük.

Az alulfújt állapot a gyors kopás mellett azért is kerülendő, mert ilyenkor a jármű fogyasztása megnövekszik, üzemeltetése pedig további költséggel jár.

A túlfújt állapot, azaz a szükségesnél magasabb nyomáson történő üzemeltetés szintén vezethet idő előtti kopáshoz. Ezért is nagyon fontos, hogy a keréknyomást mindig a járműgyártó által ajánlott nyomásra állítsuk be.

További tudnivalók: a keréknyomás ellenőrzése.

Michelin cikkhez 5

 

Kerüljük az ütközést!
Felkaptatunk a járdaszegélyre, kátyún hajtunk át vagy forgalomlassító bukkanón: az ilyen mechanikai behatások gyorsíthatják az abroncs kopását!

Az ütközés tulajdonképpen a járműgeometriára hat, következménye pedig az egyenetlen abroncskopás, ami az abroncs idő előtti lecseréléséhez vezethet.

 

Tároljuk megfelelő módon a nyári/téli abroncsainkat!
Ha szezononként cseréljük abroncsainkat, nagyon fontos, hogy a ne használt termékeket tiszta, jól szellőző helyiségben, az időjárás viszontagságaitól védett helyen tároljuk.

A szélsőséges hőmérsékletek elősegítik a gumi öregedését. Kerüljük a közvetlen napsugárzást, a túl alacsony vagy túl magas hőmérsékletet!

Tárolás

 

Mikor kell átvizsgáltatnunk az abroncsot?

  • Ha rendellenes kopást veszünk észre rajta
  • Úgy látja, hogy az abroncs az egyik oldalon jobban kopik, mint a másikon? Vagy csak a futó középső részén gyorsult fel a kopás? Vagy a vállakon lett jelentősebb? Foltokban jelenik meg a kopás? Vizsgáltassa át mihamarabb az abroncsot, mielőtt nagyobb baj történik!

 

Ha már ötödik éve használjuk az abroncsot

Öt év alatt valószínűleg már sok különféle felülettel találkoztunk, talán néhány kellemetlen mechanikai behatáson, ütközésen is túl vagyunk. Az ötödik évtől kezdve évente legalább egyszer vizsgáltassuk át abroncsunkat szakemberrel. A rendszeres vizsgálat során idejében kiderül, ha a rendellenes kopás miatt veszélyes volna tovább használni az abroncsunkat.

 


Gumi DOT-szám: honnan tudható, hogy milyen régi az abroncs?
Az abroncsok oldalfalán megtalálható az ún. ”gumi DOT-szám”, egy kódszám, amelyből kiderül, mikor gyártották az adott abroncsot. A négy számjegyből álló kód első két számjegye a gyártás hetét, a második kettő pedig a gyártási évszámot jelzi.

gumifotó

 

A gumiabroncs élettartama: a tízéves mérföldkő
A gyártást követő 10 évben nem cseréltük le az abroncsainkat? A Michelin elővigyázatosságból azt javasolja, hogy az ilyen abroncsok helyett mindenképpen szereljünk újat a kerékre. A javaslat a pótkerékre is vonatkozik.

A kopásjelző jelez
A törvényi szabályozás szerint az abroncsok addig vehetek részt a közlekedésben, míg a futóprofiljuk el nem éri az 1,6mm-es profilmélységet. A küszöbértéket a futómintázat nagyobb csatornáiban található kopásjelző bütykök vagy bordák pontosan jelzik: ha a mintázati blokkok egészen a kopásjelző szintjéig lekoptak a futónkon, ideje lecserélnünk az abroncsot.

 

Válasszon olyan abroncsot, amely az utolsó megtett kilométeren is meggyőző teljesítményt nyújt!

Az utolsó kilométer? Amikor a futómintázat lekopik egészen a kopásjelzőig. Mit ajánlunk Önnek a téli hónapokra?

Michelin Pilot Alpin 5

Michelin Alpin 6

Continental WinterContact™ TS 870

Continental WinterContact™ TS 870P

Goodyear UltraGrip Performance 3

Dunlop Winter Sport 5

BRIDGESTONE Blizzak LM005

Hankook Winter i*cept RS3 W462

Hankook Winter iON i*cept IW01

Nokian Tyres Snowproof 1


Nokian Tyres Snowproof 2

 

close up winter tire tread in the snow

 

Aquaplaning elkerülése -- kopott futóval is
Az aquaplaning vagy vízen felúszás (amikor vizes útfelületen haladva elveszítjük az uralmat a jármű felett) elkerüléséhez, és a tapadás megtartásához a mintázat mintegy felszívja a vizet az útfelületről, egy ideig tárolja blokkjai között, majd pedig hátra és oldalra kivezeti a mintázatból. A kopással a vízelvezető csatornák falai alacsonyabbak lesznek, egyre kevesebb helyre tudja felszívni a vizet a mintázat. Már vékonyabb vízrétegnél is felúszik az autó, azaz elveszti a felszínnel való tapadását, ezáltal a stabilitást és a kormányozhatóságot. A fentebb említett prémium téli gumiabroncsok mintázatai lehetővé teszik, hogy az abroncsok továbbra is hatékonyan tárolják, és vezessék el a vizet -- az aquaplaning egészen az abroncsok hasznos élettartama végéig hatékonyan kivédhető lesz.

 

Találja meg az autója igényeihez leginkább illő téli gumiabroncsot a BHPgumi készleteiről!

https://bhpgumi.hu/autogumi/teli-gumi/

 

 

Forrás:

michelin.com

 

 

Kapcsolódó cikkek

Milyen sebességindexű abroncsot válasszak télre?

Megfelelő sebességindex télre

A négy évszakos abroncsok előretörése és a kínai konkurenciák

A négy évszakos abroncsok előretörése és a kínai konkurenciákInterjú a Michelin Hungária Kft. ügyvezető igazgatójával   Dr Nemes Attila: Célunk, hogy 2050-re az abroncsainkat 100%-ban biológiai eredetű, megújuló vagy újrahasznosítható anyagokból állítsuk elő   A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association - HTA) 2011-ben alakult meg hét magyarországi gyártókapacitással, illetve képviselettel rendelkező nemzetközi gumiabroncsgyártó vállalat részvételével. Sorozatunkban e cégek vezetőit faggatjuk az aktuális témákról. Ezúttal a Michelin Hungária Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a négyévszakos abroncsok előretöréséről, a kínai konkurenciáról és a magyarországi munkájukról.

Mikre érdemes figyelni, ha SUV téli gumit vásárolunk?

Mikre érdemes figyelni, ha SUV téli gumit vásárolunk? Miben más egy SUV téli gumi? Mi a különbség ezek között és a személyautók számára kifejlesztett téli gumiabroncsok között? Sokakban felmerülnek e kérdések, mi a BHPguminál pedig most igyekszünk válaszokat adni.

A Hankook bemutatta új, elektromos járművekhez tervezett négy évszakos gumiabroncsát

iON FlexClimate Az elektromos autókhoz és terepjárókhoz tervezett négyévszakos abroncsokkal teljessé válik az iON-széria Egész évben kiválóan használható A gumiabroncs-széria az új technológiai rendszer előnyeit élvezi A Hankook prémium gumiabroncsgyártó bemutatta az új iON FlexClimate modellt, az első négyévszakos gumiabroncsot, amelyet kifejezetten elektromos járművekre (személyautók és terepjárók) fejlesztettek az európai piac igényeire szabva. Az elektromos autókhoz és terepjárókhoz készült nyári gumiabroncs, a Hankook iON evo, és a Hankook iON i*cept téli abroncs mellett a Hankook iON FlexClimate négyévszakos modellel teszi teljessé gumiabroncscsaládját az elektromos járművek jelenlegi és jövőbeli generációi számára.

Tudnivalók az őszi abroncscsere előtt; 10+1 pontban

Bár az időjárás még meglepően enyhe, lassan itt az ideje, hogy időpontot kérjünk a gumisunktól a szokásos őszi abroncscserére. A hazai autótulajdonosok a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) tagjai által gyártott több tucat típusból válogathatnak, a kínálat sokszínű, mindenki megtalálja az igényeinek és pénztárcájának megfelelőt: úgy tűnik, egyelőre az árak emelkedése is mérsékelt ezen a téren.

A Hankook Tire gumiabroncsai a magyar rally csúcsán

A HUMDA Országos Rally Bajnokság bajnoki címe már eldőlt egy futammal a vége előtt: Vincze Ferenc és Percze Nándor párosa nyerte a bajnoki címet.Az október eleji futam a bajnokság második és harmadik helyéért is zajlott, ahol másodikként, Hankook abroncsokon ért célba Turán Frigyes és Farnadi Ágnes. Ez azt jelentette, hogy a bajnokság második legjobbjának járó címet érdemelték ki, és a rali történetében először fordult elő, hogy a Hankook abroncsokat használó ralicsapatok a bajnokság első és második helyét is megszerezték.

Mi a 3PMSDF jelölés feltétele egy gumiabroncsnál?

3PMSDF

Mi mindenben különleges a Nokian Tyres? Ötletek, biztonság, csúcstechnológia

A Nokian Tyres finn gumiabroncs gyártó 1932-től gyárt személygépjármű abroncsokat. Európában az egyetlen gyártó, aki saját téli tesztközponttal rendelkezik. A Nokian Tyres gumiabroncsainak biztonsága az északi körülmények alapos ismeretéből fakad, amelyet az innováció egészít ki - az ötletek folytonossága, amelyet a biztonság, a tartósság és a környezettudatosság javítása érdekében hasznosítanak. Munkájuk eredményeit olyan körülmények között tesztelik, ahol csak a legkeményebbek boldogulnak.

Hamarosan beszélgethetünk az autónkkal; a Continental és Google Cloud közös fejlesztésének köszönhetően

Igaz te is végiggondoltad már milyen lenne, ha tudnál az autóddal beszélni? Sőt, valószínűleg rendszeresen csinálod is. Hiszen ki ne könyörgött volna már a gépjárműjének, hogy induljon el, hogy ne hagyja cserbe, hogy tartson ki még egy kicsit?! Sokan becézgetik, babusgatják, nagy becsben tartják az autójukat. Most viszont, minden eddigi kapcsolat jármű és ember között felülmúlhatóvá válik a Continental és a Google Cloud jóvoltából. A Continental a világ egyik első autóipari beszállítója, amely a Google Cloud adat- és mesterségesintelligencia-technológiáit közvetlenül a járművezérlő rendszerbe integrálja. „A Google-lel közösen mesterséges intelligenciát építünk az autókba – mely fontos mérföldkő azon az úton, hogy a szoftveralapú járművekről szőtt álmunk megvalósuljon” – mondta el Philipp von Hirschheydt, a Continental igazgatótanácsának tagja és az Automotive csoport vezetője. A Continental saját fejlesztésű nagy teljesítményű számítógépének (Smart Cockpit) köszönhetően a fejlesztés mindössze 18 hónapot vesz majd igénybe, és egyben költséghatékony lesz.

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon