Valóban tanácsos lecserélni a gumiabroncsokat mikor elérik profilmélységük felét? Számottevően változnak a tulajdonságaik a barázdamélység csökkenésével? Az AutoBild magazin élettartam tesztjéből mindez kiderül!
“Micsoda pazarlás!” Olvashatjuk a felkiáltást beszámolójuk elején. A nagy abroncsgyártók ugyanis azt javasolják, hogy a gumiabroncsokat minden esetben érdemes lecserélni, ha azok már elérték profilmélységük 50%-át. Az AutoBild szerint azonban ez olyan pocsékolásnak tűnik, mintha megvennék egy almát és csak a felét fogyasztanánk el, a másik felét viszont kidobnánk. Így hát utánajártak, hogy tényleg célszerű-e betartani a gyártók tanácsát a 4mm alatti profilmélységgel kapcsolatban, vagy csupán üzleti fogásról van szó. (Megjegyezzük, hogy a törvényi minimum előírás 1.6mm.)
A végeredmény majdnem egybehangzó: a gyártók műszaki specialistáinak 95%-a nem ajánlja 50%-os állapotnál az abroncsok további használatát. Egyetlen ellentétes vélekedés érkezett a Michelin németországi teszt és technikai részlegvezetőjétől, Thomas Obernessertől. “Mindegyik abroncsunk problémamentesen használható a törvényben előírt 1.6mm-es kopáshatárig.” Thomas Obernesser hangsúlyozta a piacon egyedülálló Long Lasting Performance kialakítást, ami egyfajta tartós teljesítményleadást garantál a köpeny teljes élettartamára. A Michelin azon az állásponton van tehát, hogy vásárlóik használják fel abroncsaikat az utolsó milliméterig, mert biztonságosak, magas a futásteljesítményük és ráadásul környezettudatosak is.
Az AutoBild magazin olthatatlan vágyat érzett az állítás valóságtartalmának kiderítésére, mi a BHPguminál pedig arra, hogy megosszuk a feltárt eredményeket.
A Michelin négyévszakos gumiabroncsa mellé felsorakoztatták az összes neves konkurens gyártót, akik 4mm-es kopáshatárig javasolják köpenyeik használatát. (Néhány EU-s tagországban 3mm-ben határozzák meg a törvényi minimumot.)
Az AutoBild magazin a szektorban úttörőként állt neki az egyedi tesztsorozatnak, az új, 4 és 2 mm-es barázdamélységgel rendelkező abroncs-erőpróbának. A négyévszakos mintázatot azért találták megfelelő alanynak a kísérlethez, mert szerintük ezek a “mindenes” változatok szemléltetik a legjobban az eltérő időjárási körülmények közötti képességeket. Először új állapotukban tesztelték a szóban forgó gumiabroncsokat, majd egy speciális koptatógép segítségével a kívánt (2mm-es) mélységig használták el a futót. A kívánt kopottsági szint elérése után 1000km-t tettek meg aszfalton, hogy azok futófelülete kellőképpen tudjon regenerálódni, mert így vált csak igazán valósághűvé az elhasználódott felszín.
A tesztet pontosan úgy hajtották végre, mint a hagyományos változatoknál, csak mindig más profilmélységgel. Tesztelőiknek 11 közúti menetvizsgálati szimulációs próbát kellett végrehajtani mind a 24 gumiabronccsal (6 négyévszakos, 1nyári, 1téli viszonyítási alapnak), és az összeset három eltérő kopottsági állapotban vizsgálták.
A következőekben az adott tesztpontokat foglaltuk össze:
Vizsgált gyártók:
I. Hóban:
II. Vizes úton:
III. Szárazon:
Végítélet:
Gumiabroncs | Megítélés újként | Megítélés teljes élettartamra | Nagysebességű tesztet teljesítette |
---|---|---|---|
1. Michelin CrossClimate+ 92V | példás | jó | teljesített |
2. Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 88T | jó | kielégítő | teljesített |
3. Pirelli Cinturato All Season 88H | kielégítő | feltételesen ajánlott | teljesített |
4. Hankook Kinergy 4S 88T | kielégítő | feltételesen ajánlott | teljesített |
5. Vredestein Quatrac 5 88T | kielégítő | feltételesen ajánlott | teljesített |
6. Nokian Weatherproof 88T | kielégítő | feltételesen ajánlott | teljesített |
Az AutoBild magazin összegzésként azt tanácsolja, hogy a felhasználók az utolsó négy esetben legyenek óvatosak, mert 50%-os profilmélységnél jelentősen romlanak a menettulajdonságok. Ugyanakkor a Michelin szakértőjének optimista hozzáállása sem volt alaptalan, hiszen a Michelin CrossClimate+ 92V abroncsuk egész élettartama alatt kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt.
Mi a BHPguminál azon az állásponton vagyunk, hogy a legtöbb gyártó egybehangzó véleménye, miszerint 4mm alatt már lényegesen csökkennek a gumiabroncsok képességei és megértek a cserére, bizony megszívlelendő jó tanács, már csak a hatályban lévő rendelet miatt is:
A nemzeti fejlesztési miniszter 72/2013. (XII.2) NFM rendelete a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomba tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990 (IV.12) KÖHÉM rendelet módosításáról:
E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek
a; gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,
b; a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: M+S, M&S, M.S, MS, Winter, Winter Use felirat, hópihe ábra, háromágú hegycsúcs ábra, és
c; a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4mm-t.
Legyen szó téli, nyári, vagy négyévszakos mintázatról, a profilmélységgel kapcsolatban köztudatban keringő hírek nem csupán mende-mondák, vagy üzleti fogások, sokkal inkább tudományos megalapozottsággal bíró tények, amelyeket a kivételes teszteredmények ellenére is tanácsos figyelembe venni.