Fontos tudnivalók a téli gumiabroncsról

Tóth Dorottya

“Hervad már ligetünk, s díszei hullanak, tarlott bokrai közt sárga levél zörög.” Valahányszor előtérbe kerül a téli gumi téma aktualitása, Berzsenyi Dániel Közelítő tél című verse jut eszembe. A telet ugyanis az emberek általában kétféleképp fogadják: őszinte örömmel, kiélvezve a tél minden szépségét, vagy pedig bosszúsan, mert hóakadályokkal, hólapátolással és csúszós utakkal kell küszködniük. A sofőrök számára a tél mindig extra kihívásokat jelent, tartozzanak bármelyik csoportba, nem mentesülnek az időjárási elemekkel való szembenézés alól. A gépjárművek téli felkészítésének kulcsfontosságú eleme a megfelelő téli gumik kiválasztása és optimális időben történő felszerelése.

Használjunk az évszaknak, útviszonyoknak megfelelő abroncsot

Ma már szerencsére egyre több autós ismeri fel a téli gumi használatának szükségszerűségét és előnyeit, ugyanakkor hazánkban még mindig nem kötelező és nem büntethető, ha valaki a jeges felületen nyári abroncsokkal csúszkál.

Téli útviszonyoknak megfelelően közlekedni mégis kötelességünk!

Téli vakáció, síelés, vagy ha munka szólít minket távoli utakra mindenképpen tisztában kell lennünk az adott ország téli közlekedési sajátosságaival.

Hogy hol kötelező a téli gumi használata Európán belül, azt innen érhetik el részletesen:

A következőkben összefoglalunk Önöknek minden hasznos információt a téli gumiabroncsok használatával, tulajdonságaikkal és fejlődéstörténetükkel kapcsolatban.

Pár szóban a téli és nyári abroncsokról

A téli és nyári gumiabroncsok különböznek a mintázatukban, anyagukban. A nyári abroncsok +7 °C felett nyújtanak megfelelő teljesítményt, ha ez alatt használják, rideggé, merevvé válnak, így kisebbé válik a tapadásuk az utakon. A téli gumik (abroncsok) ezzel szemben +7 °C alatt is tökéletesen megőrzik rugalmasságukat, tapadásukat, és mintázatuk kifejezetten a téli utakra vannak tervezve. A téli gumiabroncsok jobb tapadással rendelkeznek havon (továbbá nedves vagy sáros útfelületen), mint a nyári abroncsok. Mélyebb profillal vannak ellátva, amelyek hatékonyabban szorítják ki a gumi és az útfelület közül a havat és a sarat. Mélyebb barázdákkal és sűrűbb futómintázattal rendelkeznek.

Történetük: Gondolták volna, hogy a téli gumi története már a gumiabroncs feltalálásával kezdetét vette? A világ első téli gumiját 1934-ben gyártották (a finn Nokian téli gumija a Kelirengas névre hallgatott), és kezdetekben főleg teherautóknak szánták a csúszós utakra. Ebben az időszakban kezdődött meg a lovas szánok motorikus járművekre történő lecserélése, ami fokozatosan idézte elő a téli gumi igényét. A megfelelő tapadásról a különleges fogazat gondoskodott, a csúszós utakon is használható gumiabroncsokra pedig a személyszállításban is szükség volt. A Nokian ezért 1936-ban elkezdte forgalmazni a személyautókra optimalizált, a Kelirengasnál kisebb méretű Hakkapeliitta gumiabroncsot.

A téli abroncsok fejlődésének történetében a Continentalnak is kimagasló szerepe volt. Már 1905-ben elkezdték a kutatást a téli útviszonyok mellett is hatékonyan használható gumiabroncsok fejlesztésével kapcsolatban, majd a Nokiannal egy évben, 1934-ben született meg és került piacra a Continental Type Aero Gelände. Ez a gumiabroncs kifejezetten terepre és nagy hóra készült.

A fejlődési és terjesztési folyamatot a II. világháború egy időre visszavetette, csak a háborút követő néhány évben folytatódott a korszerűsítés.

Az első gumiabroncs latyakos és havas utakra

A következő maghatározó dátum az 1952-es év volt, amikor is a Continental előrukkolt az első M+S jelölésű abroncsával, ami lényegében a latyakos és havas időre vonatkozó használati utasítást jelentette. Gondoljunk csak bele, hogy ez valójában mekkora mérföldkő letételt jelentett abban az időben, amikor az utak még nem voltak leaszfaltozva és a hóeltakarításhoz sem alkalmaztak még modern technikákat! A gyártó korszakalkotó sikerét az is alátámasztja, hogy 1953. november 17-én egy svájci közjegyző felügyelete mellett áthaladtak a gumiabronccsal a Szt. Gotthard hágón 2112 méter magasságban, problémamentesen. Tulajdonképpen ezzel a kísérlettel a Conti a történelem első téli gumiabroncs tesztjét hajtotta végre eredményesen. Nem elhanyagolható tény, hogy azóta is minden tesztértékelés élén állnak.

Technikai tulajdonságok: A téli abroncs a nyáritól anyagának alacsony hőmérsékleten való rugalmasságában is különbözik. A gumi hatékonysága 7°C alatt a legmagasabb mértékű.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mennyire fontos a téli autózásban a megfelelő abroncs. A gumi anyagán kívül az abroncs futófelülete is különbözik egymástól téli és nyári gumik esetében. A téli típusú abroncs futófelületén ugyanis sokkal több bemetszés található, sűrűbben barázdált,így a szélesebb központi barázdái gyorsabban távolítják el a vizet és a hólét.

Szegek és az abroncs

A történelem során személy- és tehergépjárművek száma fokozatosan nőtt, és szükség volt olyan gumiabroncsokra is, amelyek extrém körülmények között is biztosítják a megfelelő tapadást. Az 1960-as évek elején szintén a Nokian jött ki a szegekkel ellátott gumiabronccsal, aminek köszönhetően a jégen is megbízható tapadást biztosított a gépjárműveknek. Sajnos hátránya miatt, miszerint semmilyen utazási kultúrát nem biztosított és az úttestet is jelentős mértékben károsította, néhány országban, köztük az NSZK-ban a ‘70-es évek közepére betiltották.

A téli gumiabroncsok legújabb generációja már sokban különbözik a régi M+S jelölésű abroncsoktól: profilkivitel, lamellázás, futófelület keveréke és felépítés kialakítása.

Csökkenő profilmélység, biztonságosabb téli autózás

A profilmélység személyabroncsok tekintetében az eredeti 12mm-ről 9mm-re csökkent, ami jóval kedvezőbb feltételeket biztosít az autózáshoz téli úttesten. Ezeknek az ősi téli abroncsoknak a gördülési zaja is jóval hangosabb volt, mint napjaink téli gumijainak. A profiltömbös abroncsokat követték a lamellázott gumik. A lamellás abroncsok előnyei elsősorban havas, jeges úttesten és ilyen körülmények közötti fékezéskor jelentkeznek.

Ezenfelül a lamellázás még csökkenti az abroncs melegedését, ennek pedig a nagy sebességindexű abroncsoknál van haszna.

Hajdanán a téli abroncsok előállításához szintetikus kaucsokot használtak, az 1980-as évek elején álltak át a természetes kaucsuk használatára, ez utóbbi ugyanis magasabb hidegflexibilitást biztosít.

Változás a téligumi felépítésében

A téli gumiabroncs konstrukciójában, azaz felépítésének kialakításában is lényeges változások történtek az évtizedek során. A futófelület kétszeres kialakításánál a téli gumiknál egy keményebb alapréteg biztosítja a kiváló adottságokat száraz útfelületen és egy lágyabb réteg pedig a hónedves, jeges útfelületen való haladást optimalizálja.

Téli gumiabroncsok jelölései:

Napjaink téli gumijait a semmivel össze nem téveszthető hópihe jelzés egyértelműsíti, amely mellett fennmaradt a korábban már alkalmazott M+S jelölés is.

Lényeges üzemeltetési előírások autósoknak:

  1. 1. A járműre szerelt abroncs méretének, terhelhetőségének, sebességhatárának meg kell felelnie a gépjárműre vonatkozó előírásoknak.
  2. 2. Abban az esetben is fel szabad szerelni a téli mintázatú abroncsot, ha annak sebességhatára alacsonyabb a jármű legnagyobb sebességénél.
  3. 3. Gépjárműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni,amely futófelület mintázatának magassága 0.75 métert meg nem haladó abroncs esetén 1.6 mm-t, ennél nagyobb átmérőjű abroncs esetén pedig 3mm-t a teljes felületén eléri.
  4. 4. Nem szabad szögbetétes abroncsot alkalmazni.
  5. 5. A vezetők egy kulcsfontosságú szempontot gyakran figyelmen kívül hagynak: nem elég, ha csak a főtengelyre szereltetnek fel téli gumit, hiszen a téli és nyári gumik féktávolsága nem ugyanakkora. A döntés előtt mindenképp mérlegeljük, hogy csúszós, jeges úton egy téligumival felszerelt autó, már 20%-kal rövidebb fékúton áll meg a nyárihoz képest.
  6. 6. Amennyiben már megszűntek a téli útviszonyok és a hőmérséklet tartósan 7 fok felé emelkedik, cserélje le abroncsait nyárira, mert ezek előnyösebb tulajdonságokkal bírnak száraz úton.

További értékes információkért téli gumi témában látogasson el ide:

Téli gumi vagy négy évszakos abroncs?

Rekkenő hőség és a téli gumi, avagy ki jár télikabátba strandolni?

Zárásképp megjegyezhetjük, hogy habár hazánkban még nem kötelező a téli gumi használata, de már majdnem. 2014 januárjában lépett életbe ugyanis az a rendeletmódosítás, amely kimondja, hogy csak az út- és időjárási viszonyokra felkészített járművel lehet közlekedni.

Mi a BHPguminál ezen rendelettel maradéktalanul egyetértünk, már csak a biztosítás érvényre juttatása miatt is, hiszen a határozat értelmében a bordázatnak négy milliméternél mélyebbnek kell lennie, a biztosítók pedig a kötelező hatálya alá tartozó káreseteknél is figyelembe vehetik, hogy a balesetben résztvevő járműveken volt-e téli, vagy legalább négy évszakos gumi. Ezáltal egy esetleges baleset okozásánál azt kockáztatjuk, hogy saját költségünkre kell majd kifizetnünk az okozott kárt.

Figyelem rendeletváltozás! A nemzeti fejlesztési miniszter 72/2013. (XII.2) NFM rendelete a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomba tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990 (IV.12) KÖHÉM rendelet módosításáról:

E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek

a; gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,

b; a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: M+S, M&S, M.S, MS, Winter, Winter Use felirat, hópihe ábra, háromágú hegycsúcs ábra, és

c; a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4mm-t.

bhpgumi.hu
kosar icon
Gumiabroncs WEBSHOP

tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
tire icon tyre background

gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja
tire icon tyre background

Töltse le applikációnkat!

Google Play ikon
Google Play ikon

Önnek ajánljuk