Az Apollo Vredestein Tyres gyöngyöshalászi gumiabroncsgyára 2017 elején kezdheti meg a termelést. A 72 hektáron elterülő, 475 millió eurós beruházás a terveknek megfelelően halad. Ez jelenleg az egyik legnagyobb ilyen jellegű gumiabroncs-ipari beruházástervezet Magyarországon. Mindazonáltal a Budapesttől alig 100 km-re található gyár az Apollo Tyres első Indián kívüli zöldmezős beruházása. A gumiabroncsgyártó vállalat közölte, a termelés beindítására nagy erőkkel készülnek. A cég már most több, mint 300 magasan képzett mérnököt, technikust, és abroncsgyártó szakembert alkalmaz.
Az üzem jól mutatja a vállalat növekedési terveit, és az abroncsgyártásban világszerte használt legmodernebb technológiát vonultatja fel. A magas szinten automatizált létesítményben a gyártást informatikai és robotikai rendszerek vezérlik. A leendő alkalmazottak egy 2 hónapos képzésben is részt vettek a vállalat indiai és holland gyáraiban. A szakmai gyakorlat célja az volt, hogy a szakemberek magabiztosan tudják üzemeltetni a modern technológiás gépeket a gyöngyöshalászi gyárban. Az Apollo Tyres részt vesz a duális képzésben is. Egy gyöngyösi és egy hevesi középiskolával, valamint a Miskolci Egyetemmel működnek majd együtt.
A magyar kormány által nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek nyilvánított beruházás alapkövét 2015. áprilisában tette le a miniszterelnök és Onkar S. Kanwar, a vállalat elnök-vezérigazgatója. Az első építési fázis befejeztével a gyár évente 5,5 millió személyautó- és kisteherjármű-, valamint 675 ezer darab busz- és tehergépjármű-abroncsot fog előállítani. A magyar gyár a Hollandiában található, meglévő üzem gyártókapacitását egészíti ki. Apollo és Vredestein márkájú abroncsok készülnek majd az európai piacra.
Ez volt az első indiai abroncsgyártó nagyvállalat, amely külföldön is megvetette a lábát egy 2006-os nemzetközi felvásárlás révén, ezt 2009-ben egy újabb követte. Szintén ők kezdtek el először Indiában gyártott abroncsokat forgalmazni Európában, amely közismerten a legfejlettebb autóipari piac. A kutatás-fejlesztés és a gyártás területén végzett befektetéseinek, illetve márkaépítési tevékenységének köszönhetően a cég hamarosan a nemzetközi piacok meghatározó szereplőjévé válhat.
Különleges apropója is van az új gyár avatási időpontjának: a megnyitó egybeesik a vállalat alapításának 40. évfordulójával.
A vezérigazgató egy nyilatkozatában elmondta, hogy amikor 2012-ben a gazdasági válság után komolyan fontolni kezdték kelet-európai terjeszkedési céljukat, Szlovákia és Magyarország merültek fel. Végül hazánkra a politikai stabilitása, valamint a kedvező uniós és állami támogatások miatt esett a végső választás. Továbbá az sem volt mellékes körülmény, hogy infrastruktúra szempontjából egy fővároshoz közel eső, jól megközelíthető helyet sikerült találni. Valamint a magyar állam kellően elkötelezett az ipar hosszú távú ösztönzése mellett.
Az indiai Apollo Tyres a 17. legnagyobb gumigyártó a világon. 16000 embert foglalkoztatnak világszerte, jelenleg naponta 1600 tonna árut gyártanak. Az indiai gyártás mellett a holland Vredestein megvásárlásával az övék lett az entschedei gumigyár, Afrikában egy Dunlop-üzemet vásároltak meg. A gyöngyöshalászi beruházással pedig az európai autóipar számára igen fontos régióban, Kelet-Közép-Európában is stratégiai pozícióra tesznek szert.
Milyen európai autógyártókkal van már szerződése az Apollónak, amit a gyöngyöshalászi gumi gyár teljesíthet?
Egy holland cégnek már jelenleg is szállítanak pótkerék-abroncsokat (mankó kerekeket), vagyis úgynevezett „5. kereket”.
Illetve a BMWV-vel és az Audival folyamatos egyeztetések folynak gyári szerelésű abroncsok szállításáról. Ezek a gumik egyelőre az indiai gyárból érkeznek majd, de amikor a magyarországi üzem elindul, onnan szállítják le majd a megrendeléseket. Az első becslések 250 ezer tonna tömegű éves kibocsátást említettek. De hogyan is képzeljük el, hány autót fog majd felgumizni Gyöngyöshalász?
Az indulás utáni időszak első évére tervezett kapacitás a következő: 5,5 millió személyautó-abroncs és 675 ezer teherautó-abroncs. Ezen kiinduló teljesítmények, ha az igények azt mutatják majd, még bővíthetőek lesznek. A vállalat nagyon elkötelezett a beruházás mellett, cégük történelmében kimagasló fontosságú. Bár volt már több akvizíciós befektetésük Dél-Afrikában és Hollandiában, de ez lesz az első zöldmezős invesztálás a cég életében, amit Indián kívül valósítanak meg.
Honnan vásárolják majd a nyersanyagot a gyártáshoz?
A nyersanyagok jelentős részére európai beszállítót találtak. Az acélhuzalokat magyarországi beszállítótól fogják vásárolni. A nyersgumi pedig Ázsiából fog érkezni.
Mi a helyzet a hazai gyárban készülő abroncsok minőségével?
Minőség szempontjából nem lesz különbség az Apollo által most gyártott és a magyar gyártású gumik között. A jelenleg Indiából Európába exportált abroncsok is megfelelnek minden minőségi kritériumnak, amit az új gyár tud majd. Ami miatt a gyöngyöshalászi üzem fontos, az az alacsony gyártási költség és a jóval alacsonyabb szintű szállítási költség.
Az Apollo egyértelműen prémiumtermék a teherautó-abroncsok piacán. A személyautó-gumiknál a Vredestein marad a prémium gumimárka, az Apollo pedig a költséghatékonyközépkategóriába van pozícionálva, praktikusabb választást jelenti majd a vásárlók számára. Az abroncsok fejlesztése közös a Vredestein-Apollo tekintetében. A cégnek két fejlesztőközpontja van, egy Indiában, egy Európában, de nem márkánkét oszlik meg a munka. A két fejlesztőközpont fenntartására a két piac földrajzi különbözősége miatt van szükség; egy Indiába, délkelet-Ázsiába szánt abroncsnak értelemszerűen különböznie kell egy európai, esetleg Skandináviában is használt terméktől.
Úgy gondoljuk, hogy a jövőben a mi vásárlóink közül még többen fognak majd a magyar gyártás miatt az Apollo és a Vredestein téli és nyári abroncsai mellett dönteni.
Itt tekinthetőek meg a mostani Apollo és Vredestein kínálatunk:
http://bhpgumi.hu/search/apollo
http://bhpgumi.hu/search/vredestein
tyre-test.org Gumiabroncs tesztek,
vélemények valós
felhasználóktól
gumi-b2b.hu/platform Magyarország legnagyobb
gumiabroncs platformja