Önvezető járművek a holnapból

Tóth Dorottya

Önvezető járművek a holnapból

Néha nem győzzük kapkodni a fejünket, hogy milyen és mennyi féle újítás, ötlet kerül napvilágra. Ám miközben csak ámulunk, pár projekt valóban megvalósul és a “távoli jövő” státuszából, a “közeljövő” valóságába kerül át.

A Volkswagen befektetett végre az Argo AI-ba, a Ford tulajdonában lévő önvezető járműbe, a General Motors Cruise megmutatta nekünk az Origin-t, a hat utast szállító robot taxit, és a Waymo pedig továbbra is a legtörekvőbb a vezető nélküli járművek forradalmában. A tendencia úgy tűnik valódi, a gyártók nem restek belevetni magukat. 

Noha a legtöbb önvezető járművel foglalkozó vállalat a közös utaztatásra, autómegosztásra fókuszál, érdekes lehet a kérdés, hogy flottaszerűen be lehet-e vetni csomagszállításra például. Az UBS autóanalitikusának, Colin Langan-nek is feltűnt a lehetőség: “A sofőr nélküli kézbesítő (teher)autók kevesebb akadállyal néznek szembe, alacsonyabb költségen” - mondta. “Ilyen autókkal kevesebb a technológiai akadály és gazdaságosabb a közlekedés. - tette hozzá Langan. 

Önvezető járművek a holnapból

Önvezető járművek a holnapból

 

A kézbesítő cégek óriási piaci lehetőséget vélnek benne felfedezni, ami nagyban megkönnyítheti a csomagok kiszállítását. A csomagszállítás már most jelentős piacnak számít, a közutakon a járművek 15%-át teszik ki, megtett kilométereket tekintve pedig a 25%-át. Ami még lényegesebb, hogy a csomagszállítás jóval gazdaságosabb, mint az autómegosztás - aminek a költségeit meglepő módon még nehezen tudják az alá vinni, mintha saját autót használna az ember. 

A Origin-nal elrukkoló Cruise és a General Motors azt mondta, hogy lesz csomagküldő változat is. A Cruise a DoorDash-sel együttműködve 2019 januárjában már el is kezdte tesztelni az ételszállítást. Emellett a Rivian vállalat, amely a R1T elektromos pickup teherautókat és az R1S elektromos SUV-okat fejleszti, megállapodást kötött szeptemberben az Amazon-nal, hogy készítsenek 100.000 elektromos szállító furgont. Az Amazon különféle kézbesítési módszerekkel is dolgozik, mint a drónnal való kiszállítás. A Ford azonban egy évvel eltolta az önvezető jármű szolgáltatásának a bevezetését, 2022-re. Ahogy említettük korábban a Waymo a vezető ezen a területen, a legmagasabb értékelése és a legtöbb megtett teszt-kilométere neki van. 

Még eltérőek a vélemények a felhasználásukat -,megvalósítását és a szállítás költségeit illetően. A közutakon való részvétele és biztonságossága is nagy kérdés, valamint a szállítások során, az esetleges tolvajlások ellen is ki kell dolgozni a rendszert. 


Amíg egy pár dolgon még idegeskedhetnek az önvezető járművekkel foglalkozó vállalatok, mi addig fürödhetünk a gondolatban, hogy a jövő bizony csak néhány lépésre van.

Önvezető járművek a holnapból

Önvezető járművek a holnapból

Önvezető járművek a holnapból

Önvezető járművek a holnapból

Önvezető járművek a holnapból

Önvezető járművek a holnapból

Tovább az eredeti tartalomra: https://www.motortrend.com

Tóth Dorottya

Tóth Dorottya média üzletág vezető vagyok a BHPguminál. A BHP szakértői rovat, a Dr. Gumisarok válaszol megálmodója és a Magazin oldal tartalmainak szerzője. “‘Gumiabroncs témában hitelesen”, illetve “Minden amit az autózásról tudni kell, vagy tudni érdemes”  mottókkal hozok létre nemcsak hasznos, de érdekes tartalmakat is.  Célom a közérdekű információk, hatályos jogszabályok és különlegességek vidám, izgalmas köntösbe csomagolása Olvasóink és Ügyfeleink tájékoztatása, valamint szórakoztatása érdekében.