2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

Tóth Dorottya

Közelről és személyesen ismerkedhetünk meg az év egyik legjobban várt autójával.

A legapróbb rángatást a legcsekélyebb kézmozdulattal el lehet simítani. Andy Preuninger rálép a gázra, amint a csodás színekbe burkolózó fák között megjelenik a kanyar. A fordulatszámmérő 8000 fordulat/perc felett mozog, acélos és “mániákus” vicsorgás robajlik mögöttünk, amikor Preuninger a középkonzolon lévő váltóhoz nyúl, és a következő fokozatba kapcsol. “ A Porsche 911 GT3 olyan, mint egy ember” - mondja, és sólyomként pásztázza a nedves foltokat az aszfalton. “Szereti a meleget. Szeret ugyanolyan hőmérsékleten működni, mint mi, 15-25 Celsius fokban. Amikor a lengéscsillapítók és a gumik hidegek, közli, hogy nem boldog.”


Andreas Preuninger - a Porsche nagyteljesítményű GT modelljének tervező és fejlesztő részlegének vezetőjének - hasonlata nem csak költői; a 2022-es Porsche 911 GT3 olyan, mint a 996.2-es modell óta minden GT3, leginkább mintha a gyermeke lenne. Preuninger állítás szerint ez már 99%-ban a gyártási prototípus, amit rendkívül “tehetségesnek” érez.

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

Sok aggódó találgatás volt ezzel az új 911 GT3-mal kapcsolatban. Lerontja-e a nagyobb, szélesebb 992-es platform a lenyűgöző egyensúlyt és pontosságot, a lélegzetelállító atlétikai mozgékonyságot, amelyek a 991.2 GT jellemzői voltak? A motornak ugyanolyan a recsegése, vicsorgása és az azonnali gázkar reakciója? Lehet ugyanolyan tiszta és felvidító egy sportautó? Preuninger summázza: “Az igazi kihívás az, hogy ha már adott egy olyan autó, mint a 991.2 GT3, azt hogyan lehetne jobbá tenni?”


Először is tartsuk meg azt, ami működik. A 992-es sorozatú GT3 megtartja az előző autó karizmatikus és természetes szívású 4,0 literes motorját. Preuninger nem megy bele a részletekbe, de mind a szívó-, mind a kipufogó részlegen történtek módosítások, és a motorkezelő rendszert is átdolgozták. Az erő növekszik, de nem számottevően: alapvetően a 2019-es 911 Speedster motor megismétlése, amely 509 lóerős és 346 lb-ft nyomatékot pumpált ki. És igen, 9000 fordulat/perc.


A korábbiakhoz hasonlóan a 2022-es 911 GT3 elérhető lesz hagyományos hatfokozatú kézi, vagy a prototípushoz igazított PDK hétfokozatú automata sebességváltóval. Mindkét váltó a 991-es sorozatú GT3-ból származik, bár a PDK valamivel nagyobb csapágyakkal és jobb olajozási rendszerrel rendelkezik, valamint egy másik vezérlő modullal, amely lehetővé teszi a 992 új elektronikus rendszerének működését. A kézi sebességváltó arányai változatlanok, de a végső hajtási arányt csökkentették, figyelembe véve a 922-es 22 hüvelykes kerekeit.


Ha megtartottuk, ami működik, el lehet gondolkodni azon, hogy mit lehetne még javítani. A 992 platform azt jelenti, hogy az új GT3 szélesebb nyomtávval rendelkezik elöl és hátul is. A hátsó tengely alapvetően a 992-es továbbfejlesztve, ahol már alapfelszereltség a hátsó kerék kormányzás rendszer. Elöl azonban egy vadonatúj többhengeres futómű van, a 911 RSR versenyautó első tengelyéből származik. Ez a legnagyobb műszaki változás a régi GT3-hoz képest, ami a legtöbb alváz-fejlesztési gondolatot, felvetést szülte - mondja Preuninger.


Ami észrevehető, - amint a Porsche weissach-i mérnöki központja közelében meglepően durva utakon haladtunk - hogy nemcsak az, hogy mennyire ropogós, érzékeny és “éber” az új GT3, hanem az is, hogy mennyire jól halad a Michelin Pilot Sport Cup 2 R-es abroncsaival. A 911 GT3 vezetése se nem ad teljesen lágy érzést, - pontosan érzi mi történik alatta - de még mérsékelt sebesség mellett sem “nyugtalankodik”. “Vannak, akik összekeverik a merevséget a sportossággal” - mondja Preuninger. “Egy keréknek szabadságra van szüksége. Néhány nagyteljesítményű autó annyira merev, hogy alacsony sebességnél halottnak tűnik”. Ez a GT3 viszont nagyon is életben van ilyen helyzetekben.


Körülnézve az új GT3 belsejében, kiderül, hogy a nyilvánvaló GT-specifikációjú harverektől eltekintve a sportülések és bukóketrec alapvetően olyan, mint a 992-es, egy figyelemre méltó - és örvendetes - különbséggel. A PDK-val felszerelt 992-esek kicsi és lélektelen váltóját lecserélték, egy olyanra, amely szinte megegyezik a manuáliséval. “Meg kell győződni arról, hogy három pedál van-e” - mondta mosolyogva Preuninger, aki a PDK-val felszerelt GT3 és GT2 modelleknél is szívesebben használ egy középkonzolos váltót, mint a kormányon lévő karokat.


Az új műszerfal szembe lévő és középső része analóg mérős, amely 10.000 fordulat/percet tud mérni, mindkét oldalon kijelzőkkel, amik minden információ mutatnak. Van egy speciális GT konfiguráció, amely a lehető legtömörebben mutatja a vezetőnek szükséges adatokat: A gumiabroncs nyomását, a víz hőmérsékletét, az olaj hőmérsékletét és nyomását, és az üzemanyagszintetet. 


A külső megjelenés nem sokat rejt, de nem is fedi fel az új GT3 összes titkát sem. Ha megnézzük az első sárvédők, az ajtók, a tető és a hátsó negyed panelek a szokásos 911-esekből van. Az első lökhárító megújult egy nagy központi légbeömlővel és mindkét oldalon vékony légfüggöny nyílásokkal rendelkezik, amelyek az első kerekek mentén irányítja a levegőt. Az elülső motorháztető szénszálas és szellőző nyílással ellátott. A korábbi 911 GT2-asok a forró levegőt a lökhárító tetején lévő nyílásokon keresztül engedte ki, de a 992 bonyolultabb elülső szerkezete azt jelentette, hogy az új autóban nem volt hely ennek a megoldásnak.


A GT3-t hátulról megtekintve egy óriási “szárny” uralja, az első fellelhető prototípusoknál nem kapott kedvező visszajelzést az interneten, de nem is divatból van ott. Ez tiszta versenytechnika. Mivel a szárny alsó oldala a legkritikusabb felület a leszorító erő létrehozása szempontjából, a felső rögzítés aerodinamikailag hatékonyabbá és eredményesebbé teszi.


A tesztelés végén, az az ember, aki szerepet játszott a legnagyobb 911-esek létrehozásában, ékesszólóan összefoglalja azt, ami szerinte a Porsche 911 GT3 lényege: “Örömnek kell lennie a vezetésnek” - mondja Preuninger. “Kommunikatívnak, átláthatónak, őszintének kell lennie bármilyen sebességnél. Azt kell sikítania, hogy ‘Vezess engem!’.”

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

2022 Porsche 911 GT3: A tehetség

Tovább az eredeti tartalomra: https://www.motortrend.com

Tóth Dorottya

Tóth Dorottya média üzletág vezető vagyok a BHPguminál. A BHP szakértői rovat, a Dr. Gumisarok válaszol megálmodója és a Magazin oldal tartalmainak szerzője. “‘Gumiabroncs témában hitelesen”, illetve “Minden amit az autózásról tudni kell, vagy tudni érdemes”  mottókkal hozok létre nemcsak hasznos, de érdekes tartalmakat is.  Célom a közérdekű információk, hatályos jogszabályok és különlegességek vidám, izgalmas köntösbe csomagolása Olvasóink és Ügyfeleink tájékoztatása, valamint szórakoztatása érdekében.