Nyugodtan mondhatjuk, hogy mindannyian az optimizmus, a félelem és a kétségek keverékével vágtunk neki 2021-nek. Bár a világ még mindig járványterhes időket él, a tavalyi évben már a remény sugarai is megcsillantak. Ám hosszú még az út és sajnos senki nem tudja, hogy mennyire!
A különböző korlátozások, lezárások, programtörlések -és halasztások miatt biztos vagyok benne, hogy mindannyian egyetértünk abban, hogy az idő követése gyakran elég nagy kihívást jelentett. Ez azonban nem akadályoz meg minket abban, hogy megpróbáljuk összefoglalni 2021-et!
Azért nem mondhatjuk, hogy tavaly nem voltak jelen a normalitás látszatai. Európába visszatértek az autószalon-kiállítások, München volt az első nagy európai esemény a 2020-as és 2021-es genfi elmaradás után. Annak ellenére, hogy néhány helyszín és időpont kimaradt a naptárból, teljes értékű Forma-1-es menetrendet kaptunk, és más motorsportesemények, köztük a WRC, a Formula E és Goodwood is visszatért. Az autós szférától távolodva végre megrendezésre került az olimpia (és kisebb vitát okozott a Toyota számára, ugyanis lemondta a 2020-as olimpiai tévéreklámokat Japánban, mivel a játékok egyre népszerűtlenebbek), egy csomó gazdag ember elutazott az űrbe, és egy koreai dráma lett a legnézettebb sorozat a Netflixen.
Az autóipar számára az elmúlt év a hullámvölgyek éve volt. A 2020-as évből rossz másnaposságnak tűnő chipválság az elmúlt év során egyfajta tartós migrénné alakult - és nem úgy tűnik, hogy a dolgok egyhamar változni fognak. Ez több gyártónak is azt jelentette, hogy átértékelte, milyen lehetőségekre van igazán szükség, amíg másoknak egy kis profitébresztő volt, amikor a prémium vs. tömegpiaci kínálat került szóba.
Ez a cikk túl rövid ahhoz, hogy felsoroljuk az összes ellentmondást, amelyben a Tesla érintett, de a tavalyi évet még januárban elkezdte az észbontóan gyors Model S Plaiddel - és egy meglehetősen buta kormánykerékkel. Közben láttunk biztonsági aggályokat a Tesla Full-Self Driving funkciójával kapcsolatban, és a késztetését arra vonatkozóan, hogy fejbe vágja a mentőszolgálat járműveit. Azt viszont senki sem tagadhatja, hogy milyen íven halad az iparág, és hogy a Musk-gépezet mindig is előrébb járt másoknál. Ezt a TIME magazin is megerősíti.
Ha 2021-nek van egy vezérfonala, akkor az az, hogy előbb-utóbb mindannyian elektromos autót fogunk vezetni. Joe Biden elnök nem sokkal ezelőtt bejelentette, hogy az amerikai szövetségi flottákat amerikai gyártmányú EV-kre cserélnék le. A Ford bemutatta az F-150 Lightningot, a Rivian végre megkezdte a szállítást, és a GMC Hummer EV is itt áll a kertek alatt. Eközben egy sor vállalat bejelentette, hogy a kizárólag elektromos jövőre összpontosít. A Toyota egy ideig azt hajtogatta mindenkinek, hogy tévednek, és hogy a konnektoros hibridek jobb megoldást jelentenek, hogy végül 15 elektromos koncepciót mutasson be tömegesen.
A luxusautók háborúja is felforrósodott. A Genesis teljes offenzívát indított a hagyományos prémium márkák ellen, merészen belépett az európai piacra és a GV70-es modellel lenyűgözött minket. Az Audi bemutatta az e-Tron GT-t, egy teljesen elektromos négyajtós kupét, amely sok közös vonást mutat a Porsche Taycan-nel, a Bentley pedig bemutatta a drift-hangulatú Continental GT Speedet. Ez volt az új Range Rover éve is, bár pusztán a kinézet alapján nehéz lenne észrevenni. A Mercedes egy új C-osztályt adott nekünk, míg a csúcson valami olyat találhattunk, ami kétségtelenül egyedülálló a maga nemében: a V12-es Mercedes-Maybach S680-at. Ebben a szellemben az EQS a jövő évben a Model S-nek adhatja át a versenyt. Persze a Grand Cherokee-t megkülönböztetni a Grand Cherokee L-től, a Wagoneertől és a Grand Wagoneertől kissé nehézkesnek bizonyult, de ez az a probléma, amitől néhány gyártó szenved.
Természetesen ebben a szegmensben is akadtak kiemelkedők, a Hyundai zseniális Santa Cruz és a Ford Maverick bebizonyította, hogy van létjogosultsága a kisebb haszonjárműveknek. A másik irányba haladva a Toyota átdolgozott Tundrája is reméli, hogy valamiféle hatást gyakorolhat a piacra és a potenciális vásárlókra.
A szupersportkocsik tekintetében a Lamborghini Countach névtábla újjáélesztése nagy jelentőségű lehetett volna, de a kommentszekciókban megjelent reakciókból ítélve kissé csalódást okozott - még az eredeti tervezője is igyekezett elhatárolódni tőle. A Ferrari 296 GTB-t azért indították útjára, hogy felvegye a harcot a McLaren Arturával, amelyet - igen, kitalálta a kedves Olvasó - a chipválság miatt tovább késleltettek. A szuperautó-alapítások rajongói számára pedig nagy hír, hogy a Rimac mögött álló csapat több éves kemény munkáját a Porsche azzal jutalmazta, hogy bejelentette a Bugatti és a horvát EV-gyártó csatlakozását.
Ez egy intenzív, mozgalmas és talán összességében progresszív év volt, olyannyira, hogy úgy tűnik, még csak a felszínt karcolgattuk. Bár nincs illúziónk arról, hogy a dolgok még milyen kihívást jelenthetnek, úgy tűnik, hogy azért van fény az alagút végén.
Legyünk tehát hálásak azért, amink van, ahol vagyunk és ahonnan jöttünk. Mi a magunk részéről, a BHPgumi minden munkatársa nevében szívből kívánunk Önöknek egy nagyon boldog új évet.
Hozzon 2022 sok szerencsét és még sok mosolygós kilométert!